Gråt, gråt, gråt og atter gråt....

Boondocker

Flørter med forumet
Sukk...​

Jeg har ei jente på 5 uker. Hun gråter og gråter, store deler av morgen/formiddag, og på ettermiddagen/kvelden.

Hun gråter så hun nesten ikke får til å puste til slutt.... Hun gråter... Jeg gråter.... :sad010

Jeg synes det er så fælt, jeg synes så synd på jenta mi, som strever og strever for å få ut en fis eller to... :confused005

Jeg vet ikke om det er kolikk, men det ligner mye...

Noen som har gode råd og erfaringer å komme med?

Hilsen en fortvilet mamma med vondt mammahjerte :Heartpink
 
Huff da :(

Har du hatt henne til behandling for å se om hun kan ha låsinger etter fødsel?

Her hadde vi vår tom osteopat da han var 2 uker, men han rakk ikke å vise tegn til magevondt. Jeg bare bestilte time fordi de så ofte får spenninger som kan gi mageknip etter fødsel, og hadde det selv som baby. Min var litt spent i nakke og mage. Bæsjet myyyye samme dag som behandlingen, og etter det hadde han ikke problemer med magen.

Men det kan også være melkeproteinallergi. Jeg ville likevel først forsøkt behandling som osteopat eller lignende. Vet en del også har hatt effekt av kiropraktor og manuellterapeut, men kan ikke si noe om hvordan de går frem. Osteopati er veldig skånsomt hvertfall.
 
Om du er der at du gjerne prøver alt, vil jeg også bare SÅ anbefale babypotting for å hjelpe babyen å få ut luft og bæsj.

Er et fint innlegg om det her, og resten av bloggen har fine innlegg om babypotting. Om ingenting hjelper akkurat nå, kan det hvertfall ikke skade å forsøke. Bare å si ifra om du synes det virker som noe å prøve og trenger tips ang hvordan holde babyen eller annet

https://www.google.com/amp/s/blibleiefri.no/2018/05/07/babypotting-som-kur-mot-kolikk/amp/

Håper dere uansett finner noe som kan hjelpe babyen ❤️
 
Ville også testet osteopat. Og evt også fått en vurdering på om det kan være melkeallergi eller noe annet hun reagerer på.. helt grusomt når de gråter så masse :(
 
Om du er der at du gjerne prøver alt, vil jeg også bare SÅ anbefale babypotting for å hjelpe babyen å få ut luft og bæsj.

Er et fint innlegg om det her, og resten av bloggen har fine innlegg om babypotting. Om ingenting hjelper akkurat nå, kan det hvertfall ikke skade å forsøke. Bare å si ifra om du synes det virker som noe å prøve og trenger tips ang hvordan holde babyen eller annet

https://www.google.com/amp/s/blibleiefri.no/2018/05/07/babypotting-som-kur-mot-kolikk/amp/

Håper dere uansett finner noe som kan hjelpe babyen ❤️

Kunne man holdt i denne posisjonen med bleie på?
 
Kunne man holdt i denne posisjonen med bleie på?

Ja, men det kan man helt fint gjøre. Men er kanskje enda lettere å få alt ut uten bleia :) og babybæsj kommer ofte i rakettfart, så med bleie på får bæsjen ekstra fart og spurter opp på ryggen om det er riktig kaliber :hilarious:
Så jeg synes vask, potte eller do har vært lettere, da slipper man å vaske hele babyrompa også.
Men ja, det vil også være effekt om bleie er på :)
 
Vi har vært hos kiropraktor flere ganger. Det viser seg at hun har låsninger i nakke + et punkt på ryggen som skal få behandling. Men hun gråter fortsatt like mye..

Synes det er så vanskelig å vite hva som er hva til en så liten baby. Er det låsningen i nakken? Er det ryggen? Er det melkallergi? Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne egentlig. Men vi skal på helsestasjonen om 2 uker, så da får jeg høre med lege og helsesykepleier der :)
 
Vi har vært hos kiropraktor flere ganger. Det viser seg at hun har låsninger i nakke + et punkt på ryggen som skal få behandling. Men hun gråter fortsatt like mye..

Synes det er så vanskelig å vite hva som er hva til en så liten baby. Er det låsningen i nakken? Er det ryggen? Er det melkallergi? Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne egentlig. Men vi skal på helsestasjonen om 2 uker, så da får jeg høre med lege og helsesykepleier der :)

huff, det er det som er så vanskelig med de små, de har jo bare gråten å bruke, så man må nesten gjette litt. Men det blir lettere, plutselig gir de bare mer mening. Man lærer seg å kjenne de små bedre og leser signalene lettere. Selv om jeg har vært gjennom det to ganger var jeg nesten like hjelpesløs med minstemann mtp første tida. Men nå visste jeg at det gikk over,

Er det noen stillinger/ting som gjør gråten lettere da? Begge mine (friske, men med kveldsuro) har det kun vært bæresjal og pupp som har hjulpet - aller helst frisk luft heller enn stua/soverom. Men ikke alltid praktisk mulig da, dessverre. Bæring er ihvertfall også gull i forhold til at de får nærhet og bevegelse som mange babyer elsker, og hvis de er i ergonomisk bæretøy får de sitte i god «huk»-stilling og god støtte til rygg, som kan hjelpe med luftplager. Ingen av mine har ihvertfall vært sånn at de bare kan legges ned når de er mette og trøtte, de har krevd mye i starten.
 
huff, det er det som er så vanskelig med de små, de har jo bare gråten å bruke, så man må nesten gjette litt. Men det blir lettere, plutselig gir de bare mer mening. Man lærer seg å kjenne de små bedre og leser signalene lettere. Selv om jeg har vært gjennom det to ganger var jeg nesten like hjelpesløs med minstemann mtp første tida. Men nå visste jeg at det gikk over,

Er det noen stillinger/ting som gjør gråten lettere da? Begge mine (friske, men med kveldsuro) har det kun vært bæresjal og pupp som har hjulpet - aller helst frisk luft heller enn stua/soverom. Men ikke alltid praktisk mulig da, dessverre. Bæring er ihvertfall også gull i forhold til at de får nærhet og bevegelse som mange babyer elsker, og hvis de er i ergonomisk bæretøy får de sitte i god «huk»-stilling og god støtte til rygg, som kan hjelpe med luftplager. Ingen av mine har ihvertfall vært sånn at de bare kan legges ned når de er mette og trøtte, de har krevd mye i starten.

Det er best å være i hendene, noen ganger roer hun seg med nærhet og kos, andre ganger klarer hun ikke å roe seg ned. Da er hele kroppen hennes stiv som en stokk. Når hun klarer å roe ned, så kommer en ny runde, nesten som rier, og da er hun i gang igjen.

Har tatt i bruk bæresele for å avlaste hendene litt, hun sovner som regel i den til slutt. Ut å trille tur fungerer bra, da klarer hun å roe ned, være avslappet og sove dupp i flere timer:happy:

Amming har det bare vært problem med, kun gråt og kaving til puppen, derfor heller ingen inntak av morsmelk. Så her går det på flaske.

Samboer er ikke like utholdende som meg, og går fortere «lei» når hun har disse rundene. Han blir fortere irritert og oppgitt, så da blir det mye mammakos:wideyed:
 
Har en gutt som måtte over på MME fra fødselen av. Han var også veldig plaget. Var sånn at han, jeg og mannen min gråt om kapp. Skjønner ikke hvordan det skal være normalt og hvordan andre overlever at barnet deres har så vondt. Var ikke kolikk. Da hadde vi på en måte kunnet trøste oss med at det var det å jobbet mer med luft. Men man så jo veldig godt at babyen hadde smerter uten å vite hvordan man kunne gjøre det bedre. Vi prøvde på knebøy, vi strøk sirkler på magen, vi strøk halvmåner og sol, ja jeg prøvde alt av råd mot luft å mot avføring å likevell så starta gråten på kvelden. Vi prøvde ulike MME både allergi vennlige og andre. Men ofte ble det bare mer hyling. Og den erstattningen vi bruker til vanlig reagerte han også mer på for hver gang vi prøvde noe nytt. Han var heller aldri forstoppet. vi bruker til vanlig semper sin allominn 1 som skal regulere magen.

Han ble litt bedre en eller 2 uker etter 3 måneder. Vet ikke hva som skjedde. Men denne tidligere smerten som han hadde er nå gått over til gulping. Mer grisete, men ser ikke ut som han har så vondt lengre.

Nå skal vi snart starte med vanlig mat, og gruer meg enormt til å se om smertene opptar igjen.
 
Har dere prøvd å bære i kolikkgrepet? Det var helt gull her når mini hadde luftsmerter og i perioden med kveldsuro. Fikk også ut mye luft ved å legge henne på ryggen og «sykle» med beina, trekke beina med bøyde knær litt opp mot magen og massere i en sirkel på magen. Fælt når de sliter :(
 
Har dere prøvd å bære i kolikkgrepet? Det var helt gull her når mini hadde luftsmerter og i perioden med kveldsuro. Fikk også ut mye luft ved å legge henne på ryggen og «sykle» med beina, trekke beina med bøyde knær litt opp mot magen og massere i en sirkel på magen. Fælt når de sliter :(

Ja vi bruker å «sykle» mye beina hennes. Det hjelper henne å få ut lufta til tider, men hun fortsetter og skrike fordi.

Det er vel bare å holde ut, prøver å tenke at det kommer til å bli bedre etterhvert:)
 
Kolikk grep, minifom og malt ble brukt mye med de to første her. De har begge refluks. Litt vanskelig å sjekke andre plager nå pga korona men ville prøvd minifom eller malt mens man venter.
 
Min lille har luftplager. Sykling hjelper ikke, ei heller måne og sol osv. Mitt beste tips: bæresele og trapper. Dernest: ligge på gulvet. Jeg vet ikke hvorfor, men når han ligger på gulvet eller stellebordet, så POFF føler han seg bedre. Og etter litt kommer det som regel en salutt.

Greia er at om han må rape, så er det bæresele. Ved hikking også, opp med hodet og gjerne rett opp eller litt fremover. Ved bæsjing/promping vil han vinkles litt bakover, og gjerne med gynging. Og så ligge på gulvet da, oppå en håndduk eller lignende (ikke madrass).

Et tredje tips er å ligge på magen over lårene dine. Da får han både hode/nakketrening + akkurat litt press på magen til å få ut luft.

Fjerde tips til stellebordet: vask baby rolig rundt rumpehullet og gjerne dytt litt på rumpa, da bruker det å komme luft.
 
Min lille har luftplager. Sykling hjelper ikke, ei heller måne og sol osv. Mitt beste tips: bæresele og trapper. Dernest: ligge på gulvet. Jeg vet ikke hvorfor, men når han ligger på gulvet eller stellebordet, så POFF føler han seg bedre. Og etter litt kommer det som regel en salutt.

Greia er at om han må rape, så er det bæresele. Ved hikking også, opp med hodet og gjerne rett opp eller litt fremover. Ved bæsjing/promping vil han vinkles litt bakover, og gjerne med gynging. Og så ligge på gulvet da, oppå en håndduk eller lignende (ikke madrass).

Et tredje tips er å ligge på magen over lårene dine. Da får han både hode/nakketrening + akkurat litt press på magen til å få ut luft.

Fjerde tips til stellebordet: vask baby rolig rundt rumpehullet og gjerne dytt litt på rumpa, da bruker det å komme luft.

Takk for gode tips, skal prøves:D
 
Back
Topp