Grå avføring hos 3,5 månader gammel baby

Iva82

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei, min lille hadde grå avføring i kveld. Han har grønn avføring fra han var 6 uker gammel og på HS sa at det er helt normalt og at det betyr at han har avføring ofte. Jeg prøver å ha melkefri diet og tror at jeg klarte å unngå melk i siste 5 uker men det ble ikke bedre. Jeg har lest før at hvit/grå avføring betyr seriøs sykdommer og jeg er virkelig bekymret nå. Har noen erfaring med dette? :(
 
Hei, min lille hadde grå avføring i kveld. Han har grønn avføring fra han var 6 uker gammel og på HS sa at det er helt normalt og at det betyr at han har avføring ofte. Jeg prøver å ha melkefri diet og tror at jeg klarte å unngå melk i siste 5 uker men det ble ikke bedre. Jeg har lest før at hvit/grå avføring betyr seriøs sykdommer og jeg er virkelig bekymret nå. Har noen erfaring med dette? :(

Hadde hvertfall en runde med grå avføring rundt 2 mnd. Etter det gikk han fra å bæsje hver dag til å bæsje 1 gang i uka :)
 
Hvorfor har du melkefri diett?
 
Det kommer vel frem i hovedinnlegg i beskrivelse av babys hyppige grønne avføring? Evt magebesvær.

Det fremkommer ikke at barnet har melkeallergi, det fremkommer at helsesøster sier det er normalt. Det fremkommer ikke at de er anbefalt å unngå melk. Derfor spør jeg. For slikt bør en ikke bare styre med selv på egenhånd.
 
Hvorfor har du melkefri diett?
Jeg tenkte at det kan hjelpe pga grønn avføring og at han hadde avføring om natta også. Det føltes som at han hadde vond i magen når han måtte bæsje
Det fremkommer ikke at barnet har melkeallergi, det fremkommer at helsesøster sier det er normalt. Det fremkommer ikke at de er anbefalt å unngå melk. Derfor spør jeg. For slikt bør en ikke bare styre med selv på egenhånd.
På 6ukers kontroll(han var 7 uker) lege på HS sa at jeg kan prøve å unngå melk. Det føltes ikke riktig at han har bare grønn avføring :(
 
Bare grønn tyder på at noe ikke er helt som det skal ja, husker at min eldste slemt med noe sånt, pga or mye melk, altså jeg hadde for mye, så han fikk for mye formelk og mindre av den fete mettende melka etterpå,

Jeg prøvde melkefrtt også en periode etter råd fra legen, pga blodspor. (men det viste seg et års tid senere at han egentlig var allergisk mot egg)

Men det kan være mange årsaker til mageproblemer for en liten ferks kropp, og om du har vørt uten melk i 5 uker uten bedring er det trolig noe annet vil jeg tro?

En grå hadde jeg ikke tenkt krise for, men vedvarer det i morgen så ringer du selvsagt legen/helsestasjonen og forhører deg
 
Bare grønn tyder på at noe ikke er helt som det skal ja, husker at min eldste slemt med noe sånt, pga or mye melk, altså jeg hadde for mye, så han fikk for mye formelk og mindre av den fete mettende melka etterpå,

Jeg prøvde melkefrtt også en periode etter råd fra legen, pga blodspor. (men det viste seg et års tid senere at han egentlig var allergisk mot egg)

Men det kan være mange årsaker til mageproblemer for en liten ferks kropp, og om du har vørt uten melk i 5 uker uten bedring er det trolig noe annet vil jeg tro?

En grå hadde jeg ikke tenkt krise for, men vedvarer det i morgen så ringer du selvsagt legen/helsestasjonen og forhører deg
Jeg tenkte å begynne med melk på nytt men var bekymret at han skal ha vond i magen,noe som han har ikke nå. Kanskje det var ikke på grunn av melk men bare normalt med nyfødt. Jeg har sendt sms til fastlege så håper å ha time imorgen. Takk at du deler!
 
Hadde hvertfall en runde med grå avføring rundt 2 mnd. Etter det gikk han fra å bæsje hver dag til å bæsje 1 gang i uka :)
Jeg håper at det er samme hos oss. Skal ta en tur til fastlege og høre hva hun tenker.
 
Bare grønn tyder på at noe ikke er helt som det skal ja, husker at min eldste slemt med noe sånt, pga or mye melk, altså jeg hadde for mye, så han fikk for mye formelk og mindre av den fete mettende melka etterpå,

Jeg prøvde melkefrtt også en periode etter råd fra legen, pga blodspor. (men det viste seg et års tid senere at han egentlig var allergisk mot egg)

Men det kan være mange årsaker til mageproblemer for en liten ferks kropp, og om du har vørt uten melk i 5 uker uten bedring er det trolig noe annet vil jeg tro?

En grå hadde jeg ikke tenkt krise for, men vedvarer det i morgen så ringer du selvsagt legen/helsestasjonen og forhører deg
Og,ja,jeg prøvde med intervallamming(hvis det er som det heter) men det hjulpet ikke. Jeg vet at jeg har masse melk men tror at han tar fett melk også
 
Og,ja,jeg prøvde med intervallamming(hvis det er som det heter) men det hjulpet ikke. Jeg vet at jeg har masse melk men tror at han tar fett melk også

Jeg drev også med noe intervallamming og fikk ned overproduksjonen noe.
Med nr to var jeg mer obs på problemet fra starten, og fikk ikke helt de samme vanskene, med nr tre rett og slett ble jeg morsmelsksdonor

Ironisk nok, magen til han som slet med mye rart som baby, er helt fin nå. Han hr en del allergier, men bare valønetter av mat så det går ikke på magen i så måte (det går dermot på pusten)

Magen til nr 2 som ikke hadde problemer med overproduksjon har vel fått movicol i 2,5 år nå, og blir forstoppet om vi slutter eller trapper ned

Begge de er skoleunger nå da.

Livet er rett og slett litt intenst med en fersk liten baby. Jeg husker ikke alle detaljene lenger, det er lenge siden. Men jeg husker at det var intenst. Min eldste hadde dessuten kolikk, midt oppi det hele
 
Jeg drev også med noe intervallamming og fikk ned overproduksjonen noe.
Med nr to var jeg mer obs på problemet fra starten, og fikk ikke helt de samme vanskene, med nr tre rett og slett ble jeg morsmelsksdonor

Ironisk nok, magen til han som slet med mye rart som baby, er helt fin nå. Han hr en del allergier, men bare valønetter av mat så det går ikke på magen i så måte (det går dermot på pusten)

Magen til nr 2 som ikke hadde problemer med overproduksjon har vel fått movicol i 2,5 år nå, og blir forstoppet om vi slutter eller trapper ned

Begge de er skoleunger nå da.

Livet er rett og slett litt intenst med en fersk liten baby. Jeg husker ikke alle detaljene lenger, det er lenge siden. Men jeg husker at det var intenst. Min eldste hadde dessuten kolikk, midt oppi det hele
Ja,jeg er enig i det. Jeg har en på 10 år som aldri hadde grønn avføring og han spiste hver andre time og hadde avføring nesten samtidig. Nå,jeg gjør samme ting men jeg føler som jeg vet ikke hvordan man bør amme eller hva man bør spise. Jeg vet at jeg bør ikke sammenligne barn fordi barn er forskjellige men det er ikke lett.
 
Det fremkommer ikke at barnet har melkeallergi, det fremkommer at helsesøster sier det er normalt. Det fremkommer ikke at de er anbefalt å unngå melk. Derfor spør jeg. For slikt bør en ikke bare styre med selv på egenhånd.

Gikk ut fra at ts hadde drøftet det med hs :)
 
Gikk ut fra at ts hadde drøftet det med hs :)
Det har jeg mang en erfaring med at slett ikke alltid er tilfelle. Og spurte ikke for å mistenkeliggjøre, som det virker som du opplever det som. Rett i forsvarsposisjon? Jeg spurte for å få belyst flere sider av saken for lettere å kunne gi råd, nettopp slik tråden utviklet seg.
 
Man burde ikke være melkefri når det ikke har virkning. Kalsium er ganske viktig. Jeg har to som hadde mye grønn avføring og de fikk nan. Tenkte det var nan som gjorde det og sykehuset testet nr 2 så ingen allergier. De begge fikk minifom og malt for å ikke få vondt i magen. De begge har refluks og nr 2 har også treg ventrikkel tømming. Nr 3 har gul avføring og er den friskeste og mest fornøyde babyen som får mm. Grønn avføring kan nok kanskje bety at noe ikke er som det skal men ikke altid at det er melkeallergi. Men supert å kutte og se om det hjelper for det er det spesialister også vil at skal sjekkes føret.
 
Greit å teste ut, men ikke fortsette om det ikke virker ja. For det er mye viktig i melk. Så en bør vite hva en skal erstatte med, og ha faglig hjelp om en baby skal være melkefri over tid
 
Det er jeg enig i. Men har lest at man må unngå melk for minst 6 uker og at det tar lang tid til melkprotein er ut av kroppen. Jeg sitter hos fastlege og venter nå så skal høre ganske fort.
 
Det er jeg enig i. Men har lest at man må unngå melk for minst 6 uker og at det tar lang tid til melkprotein er ut av kroppen. Jeg sitter hos fastlege og venter nå så skal høre ganske fort.
Hvordan gikk det hos legen?

Min baby har grønn avføring, hs reagerte ikke på det. Baby hadde ved ett tilfelle grå avføring. Da kom det ut en svart hard klump med grå avføring etter, og så kom sennepsgul avføring etter det.

Vi er også over på melkefritt. Og det er som du sier at det tar opptil 6 uker før melkeprotein er ute av kroppen. Kalsium har man mange kilder til. Je tok blodprøve og hadde høyt kalsiuminnhold i blodet selvom jeg ikke har fått i meg melk på 14 år pga allergi
 
Hvordan gikk det hos legen?

Min baby har grønn avføring, hs reagerte ikke på det. Baby hadde ved ett tilfelle grå avføring. Da kom det ut en svart hard klump med grå avføring etter, og så kom sennepsgul avføring etter det.

Vi er også over på melkefritt. Og det er som du sier at det tar opptil 6 uker før melkeprotein er ute av kroppen. Kalsium har man mange kilder til. Je tok blodprøve og hadde høyt kalsiuminnhold i blodet selvom jeg ikke har fått i meg melk på 14 år pga allergi
Hun gjorde undersøkelser og hun tror at han er frisk. Han har to ganske små eksem flekker pga det og grønn avføring hun ga oss henvisning til barnelege å sjekke allergi. Hun sa at jeg bør begynne med melk noe som jeg gjorde nå. Også at babyen må ha i selv mange bakterier og det kan farge avføring. Han er i god form,har lært å synge,følger storebror og hund når de leker,synger og begynte å le også. Det er beroligende å se ham i god humør men også og ha FL som forstår :)
 
Last edited:
En kort oppdatering fra oss! Min lille begynte med normal sennepsgul avføring rett etter vi har vært hos fastlege og hadde avføring bare 2 ganger om dager. Han var forkjølet i januar og hadde grønn avføring da men var i bra form. Time hos barnelege var 1,5månader senere altså nå på tirsdag. Han er ganske sikker at babyen er allergisk mot noe mat men kan ikke si hvilke. Så nå skal vi ha blodprøve for allergier og også avføring og jeg skal på eggfri kosthold 2 månader,frem til neste kontroll. Så,lege på HS,helsesøster og fastlege hadde ikke rett,det er ikke normalt å ha grønn avføring over flere uker eller månader!
 
Back
Topp