Go'neil og smokkeslutt

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Datteren min er 3,5 år og altfor avhengig av smokken din. Hun er flink i bhg å legge den i hylla, men det første hun skal ha når vi henter henne er smokken. Hjemme i helgene er hun ikke like flink å legge den bort. Vi har vært hos tannlegen og fikk streng beskjed om at hun må slutte med smokken fordi hun har smokkebitt som ikke er bra hvis hun fortsetter å bruke smokken til langt uti neste år. Hun blir skikkelig sint hvis vi tar den for noen timer. Hun har en kosefille og en pusekattbamse som også er kosen hennes som hun ikke klarer seg uten, men de skal hun få ha så lenge hun vil. Men så var det denne smokkeslutten da. Vi snakker om det hver dag og har bestemt oss for at hun skal gi smokken til julenissen på julaften noe hun vil selv og at hun får en pakke fra julenissen for at hun har vært så flink å slutte med smokk. Vi spør henne om hva som skjer når hun har gitt smokken til julenissen å da sier hun at da er smokken borte vekk. Men så kjenner jeg på den at det ikke er så lurt å bare slutte med den på selve julaften heller, og ser før meg at jeg blir sittende med en sint og lei seg unge hele kvelden ved senga hennes noe jeg ikke har så lyst til. Har jo ikke lyst til å ødelegge julaften heller.

Når jeg ser hvor avhengig hun er av smokken då minner det veldig om meg selv da jeg var liten. Jeg tenker derfor at avvenning ikke funker(har prøvd det, gikk ikke bra), og at vi bare må ta den en morgen å heller stå i kampen. Men så er det en ting jeg kunne tenke meg å prøve for at det kanskje kan gå lettere. Det er å smøre inn smokken meg go'neil siden det smaker forferdelig vondt å kanskje hun syns at den smaker så vondt at hun ikke vil ha den mer. Hun er så avhengig av smokken at hun ikke kan gå fra den noen plass.

Hva gjorde dere for å slutte med smokk på barna?

Noen som har hatt brått smokkeslutt? Hvordan gikk det?

Noen som har prøvd å smøre på go'neil på smokken? Hvordan gikk det?

Ikke vært borti det, men leste et tips om å binde fast smokken på et kjedelig sted i huset, med kort tråd, slik at det ikke går an å smokke mens hun leker, ser TV etc. Da blir det et mer aktivt valg for henne liksom, artige ting eller smokk. Du har kanskje prøvd det da, men tenkte å bare nevne det.

Har ikke smokkebarn her, han har periodevis sutta på tommelen, men det har heldigvis ikke «satt seg», men da har vi testa med ekkel smak på totten og det har brutt det opp litt ihvertfall. Nå er det flere måneder siden sist vi så at han tottet, og det har bare skjedd en håndfull ganger heldigvis

Jeg syns ikke det høres lurt ut å gjennomføre dette på julaften, eller i julen generelt. Det er så mange inntrykk og spenning for barna allerede, at å ta vekk smokken i tillegg kan være fryktelig vondt.
Hadde det vært meg ville jeg gjort det fort å galt nå før jul, eller ventet til etter nyttår.

Vi hadde ei som kastet sutten i bakken når hun trasset, og generelt kastet den rundt forbi. Da var hun 2,5. Hun fikk beskjed om at jeg ikke lenger kom til å lete etter den når den forsvant (hun hadde bare en, alle andre hadde jeg tatt bort) så når hun mistet den siste ville det være slutt på smokk. Gikk bare noen dager så var den borte. Hun forstod konsekvensen og godtok det. Hun skrek aldri etter sutten, men ble avhengig av en kosebamse :)

Jeg syns ikke det høres lurt ut å gjennomføre dette på julaften, eller i julen generelt. Det er så mange inntrykk og spenning for barna allerede, at å ta vekk smokken i tillegg kan være fryktelig vondt.
Hadde det vært meg ville jeg gjort det fort å galt nå før jul, eller ventet til etter nyttår.

Vi hadde ei som kastet sutten i bakken når hun trasset, og generelt kastet den rundt forbi. Da var hun 2,5. Hun fikk beskjed om at jeg ikke lenger kom til å lete etter den når den forsvant (hun hadde bare en, alle andre hadde jeg tatt bort) så når hun mistet den siste ville det være slutt på smokk. Gikk bare noen dager så var den borte. Hun forstod konsekvensen og godtok det. Hun skrek aldri etter sutten, men ble avhengig av en kosebamse :)
Ja det er ikke aktuelt å slutte brått på julaften så det blir nå noen uker før jul. Også gjemmer jeg den til julaften så gir hun den til julenissen. Men kjenner jeg gruer meg til hele denne prosessen med smokkeslutt for jeg vet hvor avhengig hun er av den og jeg vet hvor tøft det kommer til å bli for henne å slutte med smokken. Men selvom det er tøft så må hun slutte med den for hun er ikke den som kommer selv å sier at hun vil slutte.

Mamma lot meg gi smokken til nissen, på julaften. Gikk helt fint, spurte ikke etter den før neste år når nissen kom tilbake :p

Det du eventuelt kan gjøre er å klippe hull i tuppen på smokken, da vil den ikke ha samme "effekten".

Har du selv smakt go'negl? Det er grusomt, men det sitter også lenge i munnen, så kan bli heftig for et lite barn (men alle reagerer jo ulikt).

For de aller fleste så er det 1-3 dager med litt mas/suttring/gråting, så er det over. Hun er jo også såpass stor at du kan forklare henne veldig mye i forhold til hvorfor hun nå må slutte med smokk. Om dere ikke vil gi den til nissen kan den sendes både til sabeltann eller fantorangen, eller kanskje en annen karakter hun liker veldig godt. Er jo bare å dikte opp en adresse, også skrive på at den kan kastes på posten.

Mamma lot meg gi smokken til nissen, på julaften. Gikk helt fint, spurte ikke etter den før neste år når nissen kom tilbake :p

Det du eventuelt kan gjøre er å klippe hull i tuppen på smokken, da vil den ikke ha samme "effekten".

Har du selv smakt go'negl? Det er grusomt, men det sitter også lenge i munnen, så kan bli heftig for et lite barn (men alle reagerer jo ulikt).

For de aller fleste så er det 1-3 dager med litt mas/suttring/gråting, så er det over. Hun er jo også såpass stor at du kan forklare henne veldig mye i forhold til hvorfor hun nå må slutte med smokk. Om dere ikke vil gi den til nissen kan den sendes både til sabeltann eller fantorangen, eller kanskje en annen karakter hun liker veldig godt. Er jo bare å dikte opp en adresse, også skrive på at den kan kastes på posten.
Har ikke smakt det selv nei, men fått med meg at det smaker helt forferdelig. Men grunnen til at jeg nevnte go'neil her er fordi jeg søkte på Google ang. smokkeslutt og så et tips der at noen hadde smørt på go'neil på smokkene å ungen sluttet etter det, men jeg har liksom aldri hørt om go'neil før nå og lurte da på om andre hadde prøvd det samme.

Hun skal gi den til nissen, men hun må slutte med smokken i god tid før julaften sånn at ikke julen blir ødelagt for henne. Hun ønsker selv å gi den til nissen. Vi skal gjøre det på den måten at hun slutter med smokken i god tid før jul, jeg gjemmer smokken og finner den frem rett før nissen kommer på besøk, hun smokken som hun skal gi selv til nissen og hun får en pakke tilbake fra nissen.

Vi har landet på at vi bare må ta den en morgen, og vi har satt dagen til mandagsmorgen. Hu vet det ikke selv, men hun skal bli forberedt siden ting går ofte verre hvis hun ikke er forberedt. Vi må også forberedte de ansatte på avdelingen hennes i bhg om at hun kan være lei seg, eller at vi rett og slett kommer til bhg etter 09.30 hvis hun har det veldig vanskelig og slår seg vrang. Noe som kommer til å skje.

Dette høres jo egentlig helt forferdelig ut å gjøre det på den måten, men er dessverre sånn det må gjøres pga. den avhengigheten hennes med smokken, og det vil bare blir verre hvis vi venter enda lengre med smokkeslutt for da kan avhengigheten bli enda større.

Vi kastet alle smokkene, og trøstet så godt vi kunne når hun ble trist. Tok ikke så mange dager før den ble glemt.

Jeg tenker det er litt dumt å skulle slutte med den en dag, også lenge etter (noen uker) bli påminne det igjen. Er bedre å bare ta alt på en gang helle enn å "re-traumstisere".
Om nissen trenger å være involvert går det an å pakke den inn og sende med posten feks?

Jeg tenker egentlig bare generelt på min erfaring med goneil, vil man dytte fingrene (i dette tilfelle smokken) i munnen uansett hvor fælt det smaker, og man blir vant til smaken, pluss at den går bort :hilarious: jeg har prøvd det for å slutte å gomle negler og neglebånd tidligere, det var ingen hjelp overhode.

Vi snakket mye om å gi den bort og ga den bort til kaptein Sabeltann i sommer. Det gikk over all forventning. Evt så kan dere jo vente til nyttårsaften og sende den avgårde eller noe? Eller late som dere sender den opp i en rakett f. Eks :)

Jeg tenker det er litt dumt å skulle slutte med den en dag, også lenge etter (noen uker) bli påminne det igjen. Er bedre å bare ta alt på en gang helle enn å "re-traumstisere".
Om nissen trenger å være involvert går det an å pakke den inn og sende med posten feks?
Sant nok. Kanskje vi bare skal "sende" den i posten til nissen eller faktisk sende den til kaptein Sabeltann der hun får en diplom tilbake i posten, ettersom det jeg har hørt ihvertfall. Eller at vi sender den til nissen i posten og jeg skriver et brev som skal være fra nissen å legger ved en pakke i postkassen vår. Hmm.. Dette må jeg tenke litt på. ☺️

Sant nok. Kanskje vi bare skal "sende" den i posten til nissen eller faktisk sende den til kaptein Sabeltann der hun får en diplom tilbake i posten, ettersom det jeg har hørt ihvertfall. Eller at vi sender den til nissen i posten og jeg skriver et brev som skal være fra nissen å legger ved en pakke i postkassen vår. Hmm.. Dette må jeg tenke litt på. ☺️
Det viktigste er jo å få den ut av huset, så når ungen spør etter den kan man si at den er "På vei til nissen på nordpolen" altså ikke tilgjengelig og ikke mulig å få tak på.
Noe fint som markerer at hun er stor jente kan være bra, så går det å snakke om det i positive vendinger heller enn om det hun har "mistet".

Bedre å bare slutte cold turkey. Regner med at jenta vet hvordan hun bruker en vask.

Ellers så er det rimelig slemt å smøre inn med noe så grønnjævlig som Go'Negl. Ville aldri brukt det på så små barn.

Bedre å bare slutte cold turkey. Regner med at jenta vet hvordan hun bruker en vask.

Ellers så er det rimelig slemt å smøre inn med noe så grønnjævlig som Go'Negl. Ville aldri brukt det på så små barn.
Er igrunnen veldig enig så vi skal ikke smøre på go'neil. Var bare en tanke i frustrasjonen over denne smokken hennes.

Back
Topp