Godteri sug

*Håpefull*

Glad i forumet
Hei :)

Jeg er i uke 18 nå og er fortsatt en del kvalm dessverre…Det som frister mest ift inntak av mat er gjerne salt og surt. Men kjenner det er vanskelig å spise sunt og smart. Isteden tyr jeg mye til enkle løsninger som å spise litt for mye godteri:shy: Det er så deilig for det lindrer kvalmen når jeg spiser surt/salt godteri, men det er jo ikke sunt i det hele tatt. Har heldigvis klart å trappe ned cola-drikkingen men er fristet hver dag til å drikke cola (med sukker i selvfølgelig).
Hvordan er dere ift usunne ting? Klarer dere å leve med minst mulig godteri inntak? Føler behovet for godteri ble doblet etter at jeg ble gravid:shy:

Du er ikke den eneste med godtesug! :) Hjelper å ikke ha godteri i huset, men det er uheldigvis ikke så langt til nærmeste butikk. Jeg prøver å ikke være for streng med meg selv, spiser greit med frukt og grønt + helt vanlig mat. Det er ikke bare bare å være gravid, så syns ikke man bør ta det for tungt om man ender opp med litt godterispising.

Jeg prøver å spise sunt, men blir en del usunt i tillegg. Har mer lyst på brus (og chips) enn vanlig, så blir som regel litt brus flere dager i uka.
Og som regel litt sjokolade nesten hver dag, men prøver å begrense meg, men det er vanskelig. Har alltid spist mye sjokolade :banghead:

Har vanligvis ikke så mye godtesug, men nå kjenner jeg det mer. Har lyst på noe digg hele tiden, og jeg er ikke kvalm lenger engang. Spiser sunt til vanlig, så bekymrer meg ikke så veldig når jeg skeier ut. Prøver å tenke at det skal være mest i helgene, men blir gjerne med sjokoladebolle i ny og ne, litt sjokolade og kanskje en cola. Drikker ikke mye brus til vanlig heller, men nå er det sååå godt.

Mitt søtsug har kommet for fullt denne uken. Hjelper jo ikke at flere på jobb har vært i Sverige og nå står det masse godis fremme her. Snart forspist meg. Hjemme har jeg ikke noe så der går det liksom greit.

Jeg har slitt frem til sist uke med søtsug. Men når jordmor sa til meg for en uke siden at jeg hadde lagt på meg hele 12kg gjennom denne graviditeten, så tenkte jeg at NÅ MÅ jeg skjerpe meg. Så denne uka har jeg ikke rørt noe søtt i det hele tatt…og det har ikke vært lett. Får bare håpe jeg klarer å fortsette slik

Jeg er i uke 18 nå og er fortsatt en del kvalm dessverre…Det som frister mest ift inntak av mat er gjerne salt og surt. Men kjenner det er vanskelig å spise sunt og smart. Isteden tyr jeg mye til enkle løsninger som å spise litt for mye godteri:shy: Det er så deilig for det lindrer kvalmen når jeg spiser surt/salt godteri, men det er jo ikke sunt i det hele tatt. Har heldigvis klart å trappe ned cola-drikkingen men er fristet hver dag til å drikke cola (med sukker i selvfølgelig).
Hvordan er dere ift usunne ting? Klarer dere å leve med minst mulig godteri inntak? Føler behovet for godteri ble doblet etter at jeg ble gravid:shy:
Kan jeg få gi deg et tips som hjalp meg mot søtsuget som også er sunt?
Velg en yoghurt du liker eller vaniljekesam. Smør utover på et bakepapir, hakk sjokolade og strø over. Resten hva du har på er opp til deg. Jeg hadde bringebær og appelsin!
Inn i fryseren i noen timer og du har sunt og skikkelig godt godteri! :woot:

Jeg har hyperemesis gravidarum og har hatt en lengre periode med oppkast minst 15 ganger om dagen. Samtidig spiser jeg kontinuerlig litt og litt for å ha noe å kaste opp (magesyre er ikke godt og luft er helt forferdelig å kaste opp). I løpet av disse ukene gikk jeg opp 12 kg, da jeg kun klarte å spise «cravings» og det som regel var lette karbohydrater. Sukker taes visstnok raskt opp.

nå er det lavkarbo for alle pengene.

i de tidligere svangerskapene gikk jeg også opp all vekten i begynnelsen (de 20 ukene jeg kastet opp). Lavkarbo holdt vekten i sjakk ut svangerskapet. Amming hjalp til å redusere til før graviditetsvekt.

Det finnes mange gode oppskrifter på lavkarbo godteri. Prøv lavkarbo facebookgrupper :-) Der finnes det f eks oppskrift på fox og nox.

Nå er jo sitrus min greie, men kunne sitronvann ha hjulpet? Det er jo surt :smiley-ashamed004 du kan jo prøve grønnsaker og dip? Eventuelt smoothie om du kan lage det? Kan hende det hjelper på søtsug

Jeg syns ofte det hjelper å ta et glass med sukkerfri saft for å stille det verste søtsuget

Craver surt denne gangen, å kompenserer veldig med grønne epler og litt druer. Bruker også sukkerfri sitronbrus og Cider fra Rema. Det både metter og dekker suget. Så tillater jeg meg litt godteri på lørdagen om jeg vil, og vet at surt snop tross alt er mindre energirikt enn sjokolade:D

Men det viktigste er å ikke ha det i hus, for særlig åpne poser er det umulig å håndtere.

Har veldig sug etter sukker og salt selv:sorry: Hadde det med lillemor og, gikk opp 14kg med hu. Håper å kunne begrense vektøkning denne gang, siden jeg ikke rakk å ta av de siste 6kg etter henne. Men det er vanskelig når man har lyst på søtt! Synes det hjelper litt noen ganger med enten frukt eller grønnsaker med dipp. Men har blitt litt godsaker og:dead::banghead:

Jeg hadde en helt forferdelig kvalme i Desember, og ja, kostholdet raknet. Jeg spiste mye Holdit og drakk Urge. Begge deler lindret kvalmen. Husker ikke stort annet, men jeg bodde alene med mine eldste barn i tillegg, og alt av tilbehør til middager ble utelatt. Dvs. at de aller fleste middagene jeg laget var veldig enkle og uten grønt. Jeg slet med å stå å tilberede mat også.

Jeg tok vitaminer og trøstet meg med at gravide i dag er bortskjemt hva gjelder kost. I gamle dager var utvalget begrenset, samtidig som vi har gravide i fattige land som tilsynelatende føder greit med friske barn likevel! Jeg har også friskt i minnet at det eneste jeg spiste i første trimester med andremann, var fin tebriks med gulost. Jeg slet ikke stort med kvalme med ham, men så og si all mat bød meg i mot.

Det går nok veldig bra :):Heartred

Det høres ut som vi er mange i samme båt, det er en liten trøst oppi det hele:rolleyes::wav Har aldri vært så usunn som jeg er nå/har vært de siste 18 ukene:knegg: Håper det gjevner seg ut ila svangerskapet fremover. Blir en del frukt og youghurtspising, det hjelper litt på. Smoothie er også veldig digg! :D Utrolig hvordan kroppen fungerer egentlig og så mange ting som endrer seg under et svangerskap:happy:

Back
Topp