Gode tips mot kvalme?

Løven93

Elsker forumet
Himmelbarn
Hva er gode tips mot kvalme?

Slitsomt med konstant kvalme. Prøver meg på ritz kjeks og tyggi.
 
Det her har jeg hørt er effektivitet, mange som brukte det når jeg var gravid med datteren min ❤️
417FF3C1-A2C8-443F-92D2-5ACF220D8C35.jpeg
 
Syns det eneste som hjelper (nå som sist) er å spise konstant riskaker er gull!
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Visninger: 3
Sverga til alt av peppermynte drops, i første svangerskapet mitt. Fant ikke noen som funka i andre svangerskap
 
For meg hjelper det å spise litt (ikke store mengder) annenhver time. F.eks. et glass Biola, en frukt, en liten skive... Jeg blir mest kvalm når jeg er ferdig med å fordøye forrige måltid.
(Nå er jeg heldigvis bare kvalm når jeg våkner om natten for å tisse, men forrige svangerskap var jeg veldig kvalm i uke 7-12 og fikk litt erfaring med det, hehe)
 
Ifølge tryggmammamedisin så kan man skjære opp litt fersk ingefær å ha i vann, det skal hjelpe på litt. Er store mengder ingefær som feks ingefær shot som kan være litt skummelt. Leste også en artikkel i dag om at vitamin b6 skulle være effektiv. For meg så hjelper det å spise ofte da når kvalmen ikke er så kraftig. Men i dag måtte jeg ty til medisin for å roe ned kvalmen. Da medisin som jeg har avtalt med legen at jeg kan ta.
 
Ifølge tryggmammamedisin så kan man skjære opp litt fersk ingefær å ha i vann, det skal hjelpe på litt. Er store mengder ingefær som feks ingefær shot som kan være litt skummelt. Leste også en artikkel i dag om at vitamin b6 skulle være effektiv. For meg så hjelper det å spise ofte da når kvalmen ikke er så kraftig. Men i dag måtte jeg ty til medisin for å roe ned kvalmen. Da medisin som jeg har avtalt med legen at jeg kan ta.
Hvilke medisiner fikk du? Jeg fikk skrevet ut Prostafen forrige gang. Har ikke våget å bruke dem.
 
Hvilke medisiner fikk du? Jeg fikk skrevet ut Prostafen forrige gang. Har ikke våget å bruke dem.
Jeg bruker afipran nå. Postafen er den som jeg prøvde først som jeg ble så døsig av. Men anbefaler å prøve den først og se,for er ikke alle som blir døsig av den
 
Hei. Dytter litt på denne fordi jeg selv er ganske nedfor etter bare 2 dager med kvalme.. det er så intenst, og jeg må seriøst trykke noe i munne hvert 5 minutt for at det ikke skal bli så ille at «ingenting fungerer». Hvordan fungerer dere i hverdagen? Vi skal til syden om 6 dager, og jeg er bekymret for om det i det hele tatt går an å kombinere denne formen med tur til varmen.. Som sagt har jeg holdt det i sjakk i 2 dager ved å småspise hele tiden (agurk, tomat, litt brød, noen lakrisdrops..), men når jeg prøvde å rydde kjøkkenet i sta ble jeg svimmel og kvalmen ble mange ganger verre.. uff.. skulle vel plassert dette under klagetråden. Hilsen motløs mor til 3 gutter som føler at hele huset lukter urinal og svette. (Har forsikret meg om at det kun er min luktesans som er helt på trynet, og at huset faktisk ikke lukter ille..) ;)
 
For meg hjelper det å spise mindre måltider ca 1,5-2 time. Spiser jeg for mye blir jeg kvalm, vanlig middagsporsjon er alt for mye nå om dagen. Hjelper også å sove på dagtid. Merker at kvalmen er værst frem til 14-15.00 på dagen, da er jeg også trøttest.

Noen som har andre tips til hva man kan spise enn riskaker, ritz og frukt/grønt? Er så lei kjeks/riskaker og opplever ikke at frukt og grønnsaker hjelper så mye. Blir mye brødskiver med ridderost om dagen:dead: Kanskje noe man kan drikke?
 
For meg hjelper det å spise mindre måltider ca 1,5-2 time. Spiser jeg for mye blir jeg kvalm, vanlig middagsporsjon er alt for mye nå om dagen. Hjelper også å sove på dagtid. Merker at kvalmen er værst frem til 14-15.00 på dagen, da er jeg også trøttest.

Noen som har andre tips til hva man kan spise enn riskaker, ritz og frukt/grønt? Er så lei kjeks/riskaker og opplever ikke at frukt og grønnsaker hjelper så mye. Blir mye brødskiver med ridderost om dagen:dead: Kanskje noe man kan drikke?
For min del smaker det greit med litt svak iste eller capri-sonne. Blir kvalm av «vanlig» vann..men hvis jeg har sitron eller noe oppi, går det fint :)
 
Hei. Dytter litt på denne fordi jeg selv er ganske nedfor etter bare 2 dager med kvalme.. det er så intenst, og jeg må seriøst trykke noe i munne hvert 5 minutt for at det ikke skal bli så ille at «ingenting fungerer». Hvordan fungerer dere i hverdagen? Vi skal til syden om 6 dager, og jeg er bekymret for om det i det hele tatt går an å kombinere denne formen med tur til varmen.. Som sagt har jeg holdt det i sjakk i 2 dager ved å småspise hele tiden (agurk, tomat, litt brød, noen lakrisdrops..), men når jeg prøvde å rydde kjøkkenet i sta ble jeg svimmel og kvalmen ble mange ganger verre.. uff.. skulle vel plassert dette under klagetråden. Hilsen motløs mor til 3 gutter som føler at hele huset lukter urinal og svette. (Har forsikret meg om at det kun er min luktesans som er helt på trynet, og at huset faktisk ikke lukter ille..) ;)
Hei. Huff kjenner meg så godt igjen. :HeartbigredHer kommer og gå kvalmen veldig. Den var veldig intens i 8 dager fra uke 6, men nå siste dagene har den vært fraværende og nå kom den tilbake og kasta opp ikveld. Mitt tips er å alltid spise noe kjeks/frukt før hjernen får tid om morgenen og kjenne på kvalmen. Kan godt legge meg en liten stund igjen feks en halv time. Da har jeg fått litt mat i magen. Spis jevnlig gjennom hele dagen, ikke vent til du er kvalm, og hvis du blir kvalm prøv å sette deg ut i frisk luft og spis uten å prøve å tenke på mat/kvalmen. Kroppen sier jo den er kvalm, men det blir værre med og ikke spise. Ikke spis for søte ting og ikke fettet mat, da blir kvalmen bare værre er min erfaring.

Jeg tygger mye fisherman og tyggi i disse dager. I tillegg blir jeg raskere kvalm om jeg er trøtt. Så prøver å ikke slite meg ut. Nå er det lettere for meg som ikke har barn fra før da :p Pass på å få godt med søvn.

Ritz kjeks, Marie kjeks, riskaker, melon, banan, yoghurt, noen nøtter, pommes frites, knekkebrød med ost har hjulpet meg. Lurt og ha det klar dagen før.

Det er noen som blir bedre av å få det opp. Jeg kastet opp nettopp og er mye bedre nå. Kan takke meg selv fordi jeg spiste en Gyros til middag idag :laughing025

Jeg har brukt det armbåndet mot kvalme idag, men synes ikke det har hjulpet veldig bra…

Hadde jeg reist til syden hadde jeg tatt med meg prostafen(i samråd med lege). Du kan bli litt døsig av dem, men ikke alle som blir det. Jeg har hittil ikke tatt dem, jeg er ikke så glad i tabletter, men noen ganger må en jo. Håper turen blir bra og at kvalmen blir fraværende eller bedre i de dagene. :love7
For meg hjelper det å spise mindre måltider ca 1,5-2 time. Spiser jeg for mye blir jeg kvalm, vanlig middagsporsjon er alt for mye nå om dagen. Hjelper også å sove på dagtid. Merker at kvalmen er værst frem til 14-15.00 på dagen, da er jeg også trøttest.

Noen som har andre tips til hva man kan spise enn riskaker, ritz og frukt/grønt? Er så lei kjeks/riskaker og opplever ikke at frukt og grønnsaker hjelper så mye. Blir mye brødskiver med ridderost om dagen:dead: Kanskje noe man kan drikke?
Smoothies, saft med kullsyrevann? Jeg drikker endel funsaft med appelsin.

Samme med meg. Midt på dagen i 14-15.00 må jeg sove, det hjelper på kvalmen. Rart det der.
 
Hei. Dytter litt på denne fordi jeg selv er ganske nedfor etter bare 2 dager med kvalme.. det er så intenst, og jeg må seriøst trykke noe i munne hvert 5 minutt for at det ikke skal bli så ille at «ingenting fungerer». Hvordan fungerer dere i hverdagen? Vi skal til syden om 6 dager, og jeg er bekymret for om det i det hele tatt går an å kombinere denne formen med tur til varmen.. Som sagt har jeg holdt det i sjakk i 2 dager ved å småspise hele tiden (agurk, tomat, litt brød, noen lakrisdrops..), men når jeg prøvde å rydde kjøkkenet i sta ble jeg svimmel og kvalmen ble mange ganger verre.. uff.. skulle vel plassert dette under klagetråden. Hilsen motløs mor til 3 gutter som føler at hele huset lukter urinal og svette. (Har forsikret meg om at det kun er min luktesans som er helt på trynet, og at huset faktisk ikke lukter ille..) ;)

Jeg begynte på vitamin b6 (pyridoksin) på torsdag (eller var det onsdag?), tar 1/2 tablett (20mg) tre ganger daglig. Kvalmen er ikke borte, men den er myyyye bedre!

Jeg prøvde SeaBand. Jeg tror jeg ville at det skulle funke, og derfor funka det i noen timer, men så ga jeg opp det.

Har nå kjøpt postafen for å ha med på ferietur (det blir varmt). Har ikke prøvd dette enda, men håper det funker slik at kvalmen forsvinner helt og jeg kan delta på aktiviteter som "normalt" :)
 
Jeg begynte på vitamin b6 (pyridoksin) på torsdag (eller var det onsdag?), tar 1/2 tablett (20mg) tre ganger daglig. Kvalmen er ikke borte, men den er myyyye bedre!

Jeg prøvde SeaBand. Jeg tror jeg ville at det skulle funke, og derfor funka det i noen timer, men så ga jeg opp det.

Har nå kjøpt postafen for å ha med på ferietur (det blir varmt). Har ikke prøvd dette enda, men håper det funker slik at kvalmen forsvinner helt og jeg kan delta på aktiviteter som "normalt" :)
Takk for gode tips! Skal teste vitamin B6 og høre med legen om postafen :) Vi skal være borte i 14-dager, så må prøve å legge til rette for at oppholdet blir best mulig :)
 
Hei,

Tipsene jeg har fått (og prøver, med bra hell så langt) er:

- Tidlig frokost med mye proteiner (Speilegg f.eks)
- Pyridoksin B6 (reseptfritt på apoteket) (Jeg tar en tablett på 40mg hver dag)
- Magnesium (reseptfritt på apoteket) (Jeg tar en tablett på 300mg hver dag)
- Ingefær i ulike former, f.eks ingefærgodis "Gin-Gin chewy ginger candy" fra helsekostbutikker
- Hjemmelaget mozell (Eplemost + Farris, av og til med knust ingefær).
- Riskaker, Ritz kjeks, andre salte kjeks f.eks fra Sætre

God bedring og lykke til!
 
Her går det en del i postafen. Blir ganske døsig av medisin men har merka at no etter 2 uker på de så har kroppen begynt å venne seg til den. Jeg har ganske sterk kvalme så for meg så er det ikke noe anna som hjelper. Prøvde med å spise ofte,men kjente jeg hålt på å bli sprø av det fordi all maten jeg tenkte på å lage meg gjorde meg skikkeli kvalm. Bare det å åpne kjøleskapsdøra får meg til å brekke meg.
 
Her går det en del i postafen. Blir ganske døsig av medisin men har merka at no etter 2 uker på de så har kroppen begynt å venne seg til den. Jeg har ganske sterk kvalme så for meg så er det ikke noe anna som hjelper. Prøvde med å spise ofte,men kjente jeg hålt på å bli sprø av det fordi all maten jeg tenkte på å lage meg gjorde meg skikkeli kvalm. Bare det å åpne kjøleskapsdøra får meg til å brekke meg.
Jeg er spent på hvordan postafen fungerer på meg. Er ganske avhengig av bil, så prøver ikke før jeg er på ferie.
Hvordan er kvalmen din nå?
 
Jeg er spent på hvordan postafen fungerer på meg. Er ganske avhengig av bil, så prøver ikke før jeg er på ferie.
Hvordan er kvalmen din nå?
Kvalmen er mere stabil nå. Jeg kan være litt kvalm men klarer hvertfall å få i meg mat. Også slipper jeg å våkne sulten og kvalm på natta. Er ikke alle som blir døsige. Men anbefaler å ikke kjøre bil første dagen uansett om du kansje ikke kjenner noe døsighet. For den kan plutselig komme. Og den kommer litt som en overaskelse på meg. Kan være opplakt og fin form i eine øyeblikke også blir jeg plutselig så trøtt at jeg sliter med å hålde øynene åpne.
 
Her går det en del i postafen. Blir ganske døsig av medisin men har merka at no etter 2 uker på de så har kroppen begynt å venne seg til den. Jeg har ganske sterk kvalme så for meg så er det ikke noe anna som hjelper. Prøvde med å spise ofte,men kjente jeg hålt på å bli sprø av det fordi all maten jeg tenkte på å lage meg gjorde meg skikkeli kvalm. Bare det å åpne kjøleskapsdøra får meg til å brekke meg.
Når på dagen tar du postafen?
 
Back
Topp