Gode tips mot fluefobi??

Pearl

Forumet er livet
Har en gutt på snart 3 år som vanligvis er en tøffing, men nå er han plutselig hysterisk redd for fluer!! De dukker jo opp i disse dager og nå har han sammenbrudd flere ganger daglig pga fluene og gråter og er redd - vil bare sitte på fanget og vil at mamma/pappa skal ta bort fluene.. Vil ikke bygge opp under flueskrekken hans så forsøker å være veldig rolig, forklarer at fluene ikke er farlige og forsøker å ikke "hause opp" situasjonen, men har drept noen fluer.. Er det andre som har opplevd dette med sine barn - hva kan vi gjøre for å hjelpe han over denne redselen??

Sønnen til en venninne av meg har det på samme måte, etter at han fikk en flue i øyet.
Jeg aner ikke hva man kan gjøre for å få de til å forstå at fluer ikke er farlige, men følger med her for å se om jeg får noen tips.

sånn er det her også.....

men bare med fluer, veps, bier, humler, edderkopper, MAUR (djevelen!) og andre hybelkaniner som kan minne om insekt...

må si det ble verre etter at det hadde klypt/bitt seg fast ei maur i den lille fingeren...

jeg prøver bare å ikke hause det opp, si at de ikke er farlige, og f.eks fortelle litt "fakta" om dyrene.. f.eks biene jobber med blomstene og lager honning.. osv.. så får vi jo se da om det hjelper... :D

Sånn var fireåringen min forrige uke også. Han nektet å gå ut på verandaen i flere dager. Satt inne mens vi andre var ute. I tillegg så nektet han helt å ha på seg solkrem....
Og det var da pappaen hans kom med den geniale idèen å si til guttungen at hvis han tok på seg solkrem så kom ikke fluene og vepsen på han. og vips, problem løst....

Sånn er det med Snuppa her og.. Helt hysterisk for flue.. Spes hvis ho er alene i et rom.. Hvis vi er der så kan ho si at det er flue der og det er ikke farlig, men er ho alene så blir ho hysterisk forde..
Følger med her og se om det kommer fler tips. Vil ikke at ho skal bli redd for fluer resten av livet som jeg er med edderkopper..

Her hender det vi sprayer jenta vår med humle-spray aka vann. 
Hun er også helt hysterisk, i går måtte jeg forklare henne at når hun løper hysterisk rundt så er det lettere for den stakkars humla å kræsje med henne. Den er også redd og prøver å komme seg unna. Etter det klarte hun ihvertfall å stå rolig...
Men uff, det blir en lang sommer, når man får panikkanfall av alle insekter som flyr.

etter å ha forklart at det ikke er farlig ville jeg bare ignorert reaksjonen hans...

etter å ha forklart at det ikke er farlig ville jeg bare ignorert reaksjonen hans...

Her har jenta mi vært redd alt som kryper og flyr lenge! siden hun var ca. 2 1/2 - 3 år. Hun frosner helt og hyler om det kommer noe flyvende nær henne. og gud forby at det kommer en flue inn i huset, da er det krise!!  Mellomste har også begynt med dette, sikkert etter søsteren sin.

har ikke funnet noe løsning på det til nå

hva med å ha noen fluer i et glass med lok slik at han får sett på de

her så er ikke ejntungen så glad i de heller siden de er så og si halvdødde og en hører de surrer i vinduskarmer og i lamper. Men ble mer greit når ho fikk sitte å se på de i et syltetøy glass

Back
Topp