Gode innesko til mor

Vil bare presisere at det er forskjell på å gå mye på jobb, og å stå mye på jobb. Om du står mye på kjøkkenet hjemme, ved for eksempel benken eller kokeplata, så vil alle sko føles like etter en stund da belastningen er hard når du står. Du beveger foten for lite og det blir samme belastning på samme punkt, kontra belastning på ulike deler av foten + bevegelse i ledd når du går.

Derfor anbefaler jeg deg heller en matte. Denne kan du lett rulle vekk når du ikke bruker den. Kjøp gjerne sko også, men etter 8 år på kjøkken med mye ståing (mer ståing enn gåing), anbefaler jeg matte over sko. Jeg har prøvd diverse sko og sandaler, også MBT-sko med vipping. Ingenting var så deilig og avlastende som å få stå på matte. Det er jo en grunn til at mattene brukes i industrien, kaffebarer og i resepsjoner ++. Og da slipper du å ha på sko, og kan rusle på sokkelesten og få så mye luft du trenger.
Det funker nok supert for mange :) men jeg for min del hater å stå på matter (ikke prøvd akkurat slik du linker til), jeg må føle gulvet under mine føtter :p

Har noen av dere som har birkenstock SMALE føtter? Jeg har aldri kunnet bruke sandaler uten en stropp bak (slik som flip flop), for føttene mine sklir bare ut. Jeg har veldig smale føtter (og ankler og bein forsåvidt. Så støvletter er også et problem, alltid alt for brede!)

De har ulike modeller :) Jeg har smal fot, og synes de er veldig god å gå i. Prøvde en kollega sine birkenstock, men de var for brede for meg.

Hmm.. Du sier noe der. Tror jeg skal se litt på sånne matter altså :)
Og så kan du ha sko i tillegg, tenker bare at da må du ikke nødvendigvis ha det på, for sko inne kan fort bli varmt/klamt. Særlig om du bruker sko hele dagen på jobb, så er det deilig å slippe hjemme. Ellers anbefaler jeg at du varierer mellom flere sko når du står, typ annenhver dag. Dette for å unngå samme belastning på samme punkt, som man desverre får uavhengig av skotype om man bare bruker ett par sko. En liten «husmorkrakk» på kjøkkenet kan også hjelpe på for avlastning. Det viktige her er å få variasjon. Om du merker at du blir sliten og får vondt, så tenker jeg absolutt at du burde unne deg selv noen hjelpemidler. Ikke kjøp sånne vippe-flater til å stå på da, til kjøkkenet funker ikke det. Og kjøper du matte/sko til kjøkkenet så anbefaler jeg også noen som kan vaskes/tåler vann, da det alltids blir litt søl på et kjøkken.

Ble mye her, men jeg kommer bare på mer og mer, hehe! Hadde nesten glemt av alle disse ergonomitipsene fra mine kjøkkendager. Et varmt fotbad er også deilig om du har vonde føtter etter en lang dag ;)

Og så kan du ha sko i tillegg, tenker bare at da må du ikke nødvendigvis ha det på, for sko inne kan fort bli varmt/klamt. Særlig om du bruker sko hele dagen på jobb, så er det deilig å slippe hjemme. Ellers anbefaler jeg at du varierer mellom flere sko når du står, typ annenhver dag. Dette for å unngå samme belastning på samme punkt, som man desverre får uavhengig av skotype om man bare bruker ett par sko. En liten «husmorkrakk» på kjøkkenet kan også hjelpe på for avlastning. Det viktige her er å få variasjon. Om du merker at du blir sliten og får vondt, så tenker jeg absolutt at du burde unne deg selv noen hjelpemidler. Ikke kjøp sånne vippe-flater til å stå på da, til kjøkkenet funker ikke det. Og kjøper du matte/sko til kjøkkenet så anbefaler jeg også noen som kan vaskes/tåler vann, da det alltids blir litt søl på et kjøkken.

Ble mye her, men jeg kommer bare på mer og mer, hehe! Hadde nesten glemt av alle disse ergonomitipsene fra mine kjøkkendager. Et varmt fotbad er også deilig om du har vonde føtter etter en lang dag ;)
Tusen takk for at du svarer så utfyllende :happy::joyful:
Du har gitt meg flere tanker her. Det kan nok være lurt å variere, som du sier :)
Hmm.. Må gå i tenkeboksen og tenke over
hva jeg kjøper :happy:

Back
Topp