god oppskrift på fløtegratinerte poteter?

*muffmuffkaka*

Elsker forumet
tenkte jeg skulle prøve meg på vellykket føtegratinerte poteter for første gang og lurer på om noen har en god oppskrift som samtidig er enkel å få til bra?

Den jeg prøvde på sist ble helt rennende..

Denne syns jeg er god. :)

4-6 poteter i skiver
1 liten løk
1 dl hvit ost, revet
1/2 ts salt
1/2 krm pepper
2 dl melk/ fløte. (jeg bruker fløte)

200 grader i ca. 45 min midt i ovnen.

Legg potetskiver, løk og ost lagvis i ildfast form. Salt og pepper mellom lagene. Hell over melk/fløte.

God matlyst :)

Hvitløk, det er sykt godt i :)

ORIGINAL: babygullets mamma

Denne syns jeg er god. :)

4-6 poteter i skiver
1 liten løk
1 dl hvit ost, revet
1/2 ts salt
1/2 krm pepper
2 dl melk/ fløte. (jeg bruker fløte)

200 grader i ca. 45 min midt i ovnen.

Legg potetskiver, løk og ost lagvis i ildfast form. Salt og pepper mellom lagene. Hell over melk/fløte.

God matlyst :)

takk, da prøver jeg meg på den. Men er det best med kremfløte eller matfløte?

Sist jeg lagde fløtegratinerte poteter hadde jeg litt sennep i, det syns jeg ble veldig godt. Hvitløk er også et must [:)] En ting jeg pleier å gjøre for å unngå at det blir for "rennende" er å vente med å ta osten på til røren har stivnet litt. Hvis oppskriften sier den skal stå i ovnen i 50 min så tar jeg på osten etter 30 min også lar jeg den som regel stå ihvertfall 10-15 min ekstra. [:)]

Mitt beste tips er å koke potetene sammen med matfløte og hvitløk i en gryte først. Jeg har sånn skive-/ostekutter på foodprosessoren min, bruker den for å få fint skivede poteter. Når potetene er nesten møre, legger jeg alt i en ildfast form med ost på toppen, og gratinerer til osten har smeltet og fått litt farge. Veldig kjapp metode, og syner det blir best resultat :)

Har selvfølgelig krydret den i gryten, og dersom man vil ha løk, så har man i det.
Og for best resultat, så bland i litt parmesan i den vanlige osten, det blir knallgodt :)

tusen takk for mange gode tips, jenter! skal prøve ut litt i kveld [:D]

Har forresten funnet ut hvorfor jeg fikk den så rennede sist. Jeg brukte ikke melne poteter og da slippes ikke stivelsen fra potetene like godt ut i fløten.. eller noe sånn.

Nå har jeg i hvert fall kjøp meg mandelpoteter, så satser på bedre resultat i dag! [:D]

Du har sikkert laget potetene for lenge siden, men jeg pleier å koke potetene ferdig skåret i skiver i 15 min først, til de er gjennomkokt. Også koker jeg fløte, hvitløk, salt og pepper i ca 20 min til det er tyknet litt.. På den måten kan jeg bare tømme alt sammen i en ildfast form rett før gjestene kommer og ha på ost og inn i ovnen til osten er smeltet [:D] Hvis vi lager biff pleier jeg å la potetene stå i ovnen mens biffen hviler også er alt ferdig samtidig [:D]

Back
Topp