"God" morgen

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
I går prøvde vi brødskive igjen til lunsj, lenge siden sist. Uten melk men med gluten. Hun spiste fornøyd en hel halvskive (uten skorpe) med tynt lag leverpostei (uten melk). Sov urolig på duppen, grinete på ettermiddagen, vanskelig å legge og har våknet masse i natt og sutret og smågrått og vridd seg, uten å ha vært sulten. Bæsjet litt på morgenen i dag, men er fremdeles litt utilpass. Så da kan jeg regne med glutenallergi? Synes det er så vanskelig å avgjøre om det er normal reaksjon fra fullamming til en halvskive...

Sent from my iPhone using BV Forum

Kan vel også være mulig at hun reagerer på for mye fiber i brødet? Prøvd å gi mindre grovt brød?

Det blir jo vanskelig å vite når hun får kumelk gjennom deg. Da er vel vitsen med melkefritt brød borte hvis det er det man skal teste. Ellers så tror jeg vel ikke det automatisk betyr glutenintoleranse... virker jo som hun reagerer på det meste, ut i fra det du sier.

Kan jo være i en overgang ja. Du har vel ikke gitt så mye mat før hvis jeg husker riktig? Så er ikke unormalt at de blir litt vonde i magen i overgangen. Viktig å gi rikelig med drikke og helst gi litt vann til måltidet.

Celia 11.01.14

Jeg ville ikke trodd det var gluten. Det tar jo litt tid å venne seg til å spise fast føde. Spiser du gluten selv nå mens du ammer?

Er hun løs i magen? Og bæsjer hun ofte? Det er gjerne symptomer hvis hun har glutenintoleranse

Det blir jo vanskelig å vite når hun får kumelk gjennom deg. Da er vel vitsen med melkefritt brød borte hvis det er det man skal teste. Ellers så tror jeg vel ikke det automatisk betyr glutenintoleranse... virker jo som hun reagerer på det meste, ut i fra det du sier.
forskjell på melk direkte og via meg.
Spesialisten har sagt at etter 3 mnd kan det gå fint med melk via mor, spesielt hvis det ikke er ren melk (altså må være feks kokt eller syrnet). Så lenge jeg kun ammer går det greit.

Kan jo være i en overgang ja. Du har vel ikke gitt så mye mat før hvis jeg husker riktig? Så er ikke unormalt at de blir litt vonde i magen i overgangen. Viktig å gi rikelig med drikke og helst gi litt vann til måltidet.

Celia 11.01.14
Det er det som er så vanskelig å vite, hva er normal reaksjon liksom...

Har gitt henne mat fra hun var 4 mnd, aldri store mengder da. De fire-fem gangene hun har fått litt mengde (kvart/halv skive eller 1/5 posjon grøt) har hun reagert. Men hun har jo lenge fått smaksprøver av både frukt, grønnsaker, grøt og brød...burde vel hjelpe på å venne magen til mat det?

Gir alltid vann til måltidet og hun drikker godt. Og alltid morsmelk rett før/etter.

Jeg ville ikke trodd det var gluten. Det tar jo litt tid å venne seg til å spise fast føde. Spiser du gluten selv nå mens du ammer?

Er hun løs i magen? Og bæsjer hun ofte? Det er gjerne symptomer hvis hun har glutenintoleranse

Magen hennes varierer veldig og det har den alltid gjort siden hun var nyfødt. Aldri hard i magen, for det meste "grøt", noen ganger vannaktig. Bæsjer ofte ja. Bæsjer sjeldnere når hun spiser noe. Jeg spiser gluten ja.

Det er det som er så vanskelig å vite, hva er normal reaksjon liksom...

Har gitt henne mat fra hun var 4 mnd, aldri store mengder da. De fire-fem gangene hun har fått litt mengde (kvart/halv skive eller 1/5 posjon grøt) har hun reagert. Men hun har jo lenge fått smaksprøver av både frukt, grønnsaker, grøt og brød...burde vel hjelpe på å venne magen til mat det?

Gir alltid vann til måltidet og hun drikker godt. Og alltid morsmelk rett før/etter.

Magen hennes varierer veldig og det har den alltid gjort siden hun var nyfødt. Aldri hard i magen, for det meste "grøt", noen ganger vannaktig. Bæsjer ofte ja. Bæsjer sjeldnere når hun spiser noe. Jeg spiser gluten ja.

Er nok forskjell på smaksprøver og mer "hele" måltider. Hvis du gir henne lik mengde i noen dager så kan du jo se om det bedrer seg. Hvis hun er vandt med å få litt frukt daglig og plutselig en dag får 1/2 skive så ville jeg tro hun reagerer fordi hun ikke er vant med så mye mat. Tenker at dette kommer nok til å bedre seg.

Grunnen til at hun sikkert ikke er så fast i magen er nok fordi hun stortsett fortsatt bare får mm. De får ikke "vanlig" bæsj før de begynner med flere måltider.

Celia 11.01.14

Ved glutenallergi er det ofte 8-10 bæsjebleier om dagen og det er løsmage. Er to glutensllergier babyer i næromkrets av meg, men der har mor cøliaki og babyen har tatt gastroskopi.

forskjell på melk direkte og via meg.
Spesialisten har sagt at etter 3 mnd kan det gå fint med melk via mor, spesielt hvis det ikke er ren melk (altså må være feks kokt eller syrnet). Så lenge jeg kun ammer går det greit.

Skjønner det er forskjell. Her ble det verre når hun fikk det direkte. Men det var fremdeles merkbart når hun fikk det gjennom meg. Jeg skjønner ikke helt at denne spesialisten sier dette, men skal ikke legge meg oppi det heller, er ingen lege selv. Bare stusser på det at du ikke blir bedt om å prøve å holde deg unna melk i 2-3 uker for så å innføre det i egen kost. Det er jo eneste måte å finne ut om hun reagerer på kumelkprotein. For hun kan jo reagere på det gjennom deg - Hvorfor i alle dager skulle jeg og de fleste andre få beskjed om å kutte det ut av egen kost ved mistanke om melkeproteinintoleranse?

Men jeg har vel sagt mitt om dette temaet flere ganger, så jeg lar det bli med dette.

Skjønner det er forskjell. Her ble det verre når hun fikk det direkte. Men det var fremdeles merkbart når hun fikk det gjennom meg. Jeg skjønner ikke helt at denne spesialisten sier dette, men skal ikke legge meg oppi det heller, er ingen lege selv. Bare stusser på det at du ikke blir bedt om å prøve å holde deg unna melk i 2-3 uker for så å innføre det i egen kost. Det er jo eneste måte å finne ut om hun reagerer på kumelkprotein. For hun kan jo reagere på det gjennom deg - Hvorfor i alle dager skulle jeg og de fleste andre få beskjed om å kutte det ut av egen kost ved mistanke om melkeproteinintoleranse?

Men jeg har vel sagt mitt om dette temaet flere ganger, så jeg lar det bli med dette.
Ja det er litt forskjellig hva de sier, men det er sikkert forskjellig grad av hva de tåler også. Ei i barselgruppa har 2 barn med melkeallergi, eldste såpass at hun blir syk om hun spiser på samme leke som et annet barn som har drukket melk. Hun spiser melk i mat og det går helt fint med sønnen, men han har ikke like sterk allergi. Men slo ut på test. Samme spesialist.

Jeg kuttet det også ut - da sluttet den timesvise hylgråten hver kveld. Men HELT bra ble det ikke (kanskje hun hadde blitt det im jeg hadde kuttet gluten i tillegg?). Fikk beskjed om å prøve litt igjen da hun var 3 mnd og da merket jeg ingen forskjell. Helte nedpå en liter ren melk en dag også for å virkelig teste og ikke værre enn ellers. Så da så jeg ingen vits i å kutte det ut igjen. Legen mente det kunne være umodne tarmer som reagerte på kumelkproteiner (som er tungt for en nyfødt kropp) på samme måte som spedbarn kan reagere på løk osv, men som de tåler etterhvert.

Ikke lett å bli klok på. Nå skal mamma bake brød til oss:)

Jeg måtte også holde meg unna melkeprodukter da storesøster var under utredning. Det er vel standard prosedyre at man legen ber mor om å ikke innta melkeprodukter hvis barnet ikke tåler kumelkprotein og man ammer. Hvis det ikke hjelper, kan det eventuelt utelukkes at det er melkeallergi. (?)

Jeg måtte også holde meg unna melkeprodukter da storesøster var under utredning. Det er vel standard prosedyre at man legen ber mor om å ikke innta melkeprodukter hvis barnet ikke tåler kumelkprotein og man ammer. Hvis det ikke hjelper, kan det eventuelt utelukkes at det er melkeallergi. (?)

Ja, trodde det var standard - til og med at man endrer kosthold FØR man begynner å ta blodprøver og tester som i de aller fleste tilfeller er misvisende. Jeg tror vel Lutz mener at det ikke er nødvendig i og med at hun har holdt seg unna melk tidligere og innført igjen ved 3 mnd alder uten reaksjoner. Men jeg tenker at det kan være verdt et forsøk igjen likevel, i og med de problemene som stadig beskrives er de samme jeg har hatt. Og som sagt så blir det jo meningsløst å forsøke brød uten melk når man selv inntar melkeprodukter i alle varianter :) Men opptil enhver :-) håper bare dere finner ut av det etter hvert. Bare kjedelig å ta blodprøver som ikke viser noe, for så å få beskjed om å holde seg unna melkeprodukter. Da kunne man kuttet det ut for lenge siden, og kanskje spart seg for unødvendig trøbbel.

Jo ser den, men det er rart hun sier noe annet. Hun går jo for å være flink med det hun driver med, i følge alle med barn med allergier her i området. Sambo og sønn tåler ikke å drikke ren melk eller mat med masse melk i, men tåler å få i seg litt melk. Så de får i seg melk uten problemer. Barn jeg har hatt i bhg har fått lov å begynne å drikke melk igjen så fort de ikke har vondt av det, fordi de kan vokse det av seg. Får ta en telefon til mandag

Sent from my iPad using BV Forum

Jo ser den, men det er rart hun sier noe annet. Hun går jo for å være flink med det hun driver med, i følge alle med barn med allergier her i området. Sambo og sønn tåler ikke å drikke ren melk eller mat med masse melk i, men tåler å få i seg litt melk. Så de får i seg melk uten problemer. Barn jeg har hatt i bhg har fått lov å begynne å drikke melk igjen så fort de ikke har vondt av det, fordi de kan vokse det av seg. Får ta en telefon til mandag

Sent from my iPad using BV Forum

Da er hun jo disponert for melkeproteinintoleranse... og da er det klart at det er overveiende sannsynlig at det er det som plager henne.

Jeg skjønner meg virkelig ikke på denne spesialisten...for det første så er det veldig vanlig at det er kumelkprotein de reagerer på, hvis de reagerer på noe. Og hvis hun viser tegn til at hun ikke tåler melk, så er det ikke greit å få melka gjennom deg! Det er jo totalt meningsløst å ikke gi henne brød uten melk eller middagsglass uten melk. Ja, det gir større reaksjon å få det direkte. Men kumelk går gjennom deg og, og hun vil reagere på det dersom det er det som plager henne.

babyer med kumelkallergi viser også tegn til spisevegring og det er derfor vanskelig å innføre ny mat.

Det er også klart at de fleste vokser dette av seg! De fleste vokser det av seg innen ett år, og man begynner gjerne å prøve så smått å innføre det igjen ved 10/12 mnd alder.

Hun i barselgruppa kan fint få i seg melk uten at det påvirker babyen, men han tåler ikke å få det direkte. Han slo ut på melkeproteiner på allergitest. Så det kommer vel an på graden av allergi, hvor mye de tåler. Tror det er det det går på. Ellers måtte jo sambo kjørt helt melkefritt kosthold også.

Hun i barselgruppa kan fint få i seg melk uten at det påvirker babyen, men han tåler ikke å få det direkte. Han slo ut på melkeproteiner på allergitest. Så det kommer vel an på graden av allergi, hvor mye de tåler. Tror det er det det går på. Ellers måtte jo sambo kjørt helt melkefritt kosthold også.

Ja det er jo ulik grad av det såklart!

Men for å i det hele tatt finne ut om det er melkeproteiner hun ikke tåler, og i hvilken grad hun evt ikke tåler det - så sier det vel seg selv at du må kutte det fra egen kost i minst 2-3 uker siden du fremdeles ammer henne?? Hvorfor må samboeren holde seg unna melk? det er jo du som ammer?

Back
Topp