God morgen! (og jeg trenger litt hjelp!)

DramaQueen

Forumet er livet
Noen som er god på arbeidsmiljø loven? har vært på lovdata.no, men der er så mye å lese...
Når det står i en arb.kontrakt at oppsigelsestiden er det samme som står i arbeidsmiljø loven paragraf en eller annen....
 Hvor lang oppsigelses tid er det da? [8|]

1mnd, 3mnd? [8|]

slik jeg har forstått det har en 1 mnd oppsigelsestid i prøvetiden....og tre mnd etter dette...

Når du blir ansatt og begynner å jobbe har en som oftes 3 mnd prøvetid og "overlever" du har du rett på 3 mnd oppsigelsestid etter på..

ORIGINAL: Simenmamma

det kommer an på hvor lenge du har vært ansatt...
der jeg jobber er det 1 mnd hvis du har vært ansatt under 6 år og 3 mnd fra 6-10 år og 6 mnd fra 10 år og oppover.

enkelte bedrifter har eget system.....

jeg jobber i kommunen og hadde de 3 første månedene en prøvetid og da var oppsigelses tiden 1 mnd...nå har jeg 3 mnd...

huff...må prøve å lese mer i den loven, men det står jo så mye [&:] 
Kansje jeg finner ut av det til slutt :)

§ 15-3. Oppsigelsesfrister
(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder.

Da har han 1mnd oppsigelses tid etter det jeg forstår her.... Han har jobbet der siden 2002.

i kontrakten står det først på punkt 6. Oppsigelsesfrist i henhold til Arbeidsmiljøloven § 58

og litt lengre ned i kontrakten står det, .....etter endt prøvetid vil gjensidig oppsigelse være min. 3.mnd!

Back
Topp