God helg alle sammen!

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Da er det helg, igjen!
Rart at man får helgefølelse selvom man går hjemme, altså!
JA, altså, i dag blir det Oslotur for å rekke barselbesøk og jeg gleder meg så fælt til å hilse på den lille gutten!
Veldig mange som stresser litt over at vi tør en slik tur nå på tampen, men det tar jo bare to timer med bil - og de har faktisk flere sykehus på veien

Men papirer og bag blir med i bilen, heeelt tilfelle. 
Absolutt ingen tegn på fødsel enda, så vi tar det hele meget med ro!
Håper alle får en kjempefin helg!
I morgen er termindato, ny film med filmklubben (tror jeg lar gutta dra alene på kino) og bursdagsfeiring av min kjære mor og niesen min som har bursdad til uken! 
Gleder meg til en herlig helg!

 
God helg! :)

Barselbesøk er veldig koselig. :) Er det en liten slektning? Du rekker vel å kjøre Oslo-Lillehammer dersom riene starter tenker jeg, men hvis ikke er det jo mange fine plasser å føde i Oslo også. Du drar ikke på hyttetur langt oppe på fjellet liksom. :P 

Mannen drar på jakt i helgen, så barna og jeg skal være alene hjemme. Vet ikke helt hva vi skal finne på ennå. Felix snakket om at han ville ut og plukke høstblader for å lage bilder av, så jeg håper at en av dagene blir relativ tørr. Ser for meg at det er ganske ekkelt å lage bilder av våte blader. :P 

Er dere veldig fornøyde med barnehagene til barna? Jeg kjenner mer og mer at jeg er litt usikker på hva jeg synes om vår, men jeg får ikke helt tak på hva jeg føler mangler. Var på foreldresamtale i morges, og er bare blitt mer usikker. Det er egentlig bare tull av meg, for Felix elsker barnehagen, og stortrives. Vi hadde tenkt at lillesøster skulle starte på samme avdeling i august neste år, men nå er vi blitt litt usikre. Mulig det bare er fordi jeg synes det ser ut som om to av de yngste jentene på avdelingen ikke trives, jeg vet ikke helt. 
 
Det er et nært vennepar av oss som har fått en bitteliten gutt!!! :) Vi er fornøyde med barnehagen ja, kan skrive litt mer utfyllende om hva vi synes er bra/ dårlig når vi er hjemme igjen!
 
Håper dere har hatt en fin tur og kost dere med den lille, og at dere kom dere hjem uten fødsel på veien, Fru H :)


Sukkertopp: Vi er veldig fornøyde med barnehagen. Selvfølgelig kan det være enkelte ting man lurer på hvorfor de gjør som de gjør. Men det er bare småting, og ikke noe som betyr noe :)

Hva er det som plager deg der da? Var det noe de sa på den foreldresamtalen?

Her sitter jeg alene ikveld, siden mannen er hos en kamerat :)

I morra skal jeg og Amelia ta oss en jentetur til byen. Amelia skal klippe seg, og så tar vi kanskje oss en tur på cafe. Veldig sjelden bare vi to finner på noe. Eveline pleier alltid å være med :)

På søndag skal Amelia ha et søskenbarn på besøk, og vi tenkte å ta henne med på båttur :)
 
Ja, er de tnoe spesielt som gjør at du er skeptisk til barnehagen Sukkertopp?
Vi er generelt sett veldig fornøyde. 
Det som gjør meg mest trygg på at Teodor har en bra dag der, er at de er veldig flinke til å se ungene! At de kan ha forskjellige behov til forskjellige tider. 
På foreldresamtale i fjor snakket vi mye om dette da Teodor hadde det litt vanskelig pga at pappaen var så lenge borte. Han kunne fort bli litt lei seg (tilsynelatende uten grunn) og gå mye for seg selv og tenke. Levering var også vanskelig da han var hysterisk for å bli forlatt en periode. Da tok de seg ekstra godt av han og hjalp han gjennom.
Slike perioder har han hatt ellers også. 
Og trenger å bli skikkelig tatt i mot når han kommer. 
Det hender selvsagt ting står litt på hodet slik at han ikke blir møtt 100% med en gang han kommer inn i barnehagen, men stort sett er de utrolig flinke til å møte han og følge han til vinduet for å vinke. Da går hele barnehagedagen utrolig fint. 
De er også veldig lette å snakke med. 
For det vil vel kanskje alltid være litt slik at man har noe å ta opp? Noe man er litt uenig i eller liknende. Da er det godt å vite at vi har å gjøre med folk som kan snakkes med og som hører på det man kommer med uten å være redd for at de skal synes du er teit :-p 
 
Visste dere at det starter barne-tv kl 06.30 på lørdagsmorgen? :P Helt fantastisk syntes jeg, etter at begge barna av en eller annen grunn sto opp 05.45. Da fikk de spist frokost først, og var påkledd og ordnet, før jeg parkerte dem nesten en time foran barne-tv. Sikkert deilig for han som bor under oss også, for da fikk jeg utsatt den vanlige herjeleken deres litt. Ikke at han vet hvor heldig han er så klart. Hvis han blir vekt av duploklosser kl 07.30 en lørdagsmorgen, så tenker han sikkert ikke "Jippi, hun har klart å holde dem stille helt til nå!" :P

Det ble ikke sagt noe som helst på den foreldresamtalen i barnehagen, det er noe av det jeg lurer litt på. Ingen info om hvordan han har det i barnehagen, hverken positivt eller negativt. Vi hadde en samtale med en annen førskolelærer før han startet, der hun spurte spørsmål og fylte ut et skjema de har. Nå ble det samme skjemaet fylt ut om igjen, og veldig grundig. Jeg har også en jobb der vi spør om utrolig mye rart, så jeg har en viss forståelse for at de stiller tilsynelatende unødvendige spørsmål. Jeg kan også fint leve med at de sannsynligvis har rotet bort det første skjemaet. Det jeg stusser på er at mange av spørsmålene er slikt som de virkelig burde observert selv dersom det var noe som helst interessant for dem å vite det. Han er 15-20 timer i barnehagen hver uke, og de synes de må spørre meg hvordan han leker med andre barn? Det var ingen samtale på en måte, bare en utspørring av meg. 

Felix elsker barnehagen, han løper glad inn hver dag, og blir ofte sur for at jeg henter ham for tidlig. Primærkontakten hans er en veldig hyggelig barne- og ungdomsarbeider, og han liker henne godt. Avdelingen hans har bare utdannet personale, og alle snakker fint med barna. Den andre storbarnsavdelingen har to ufaglærte assistenter, og jeg har reagert litt på hvordan de snakker til barna, og vært helt oppgitt over hvor dårlig de har håndtert et par situasjoner jeg har observert. Felix har litt med dem å gjøre når han er på 2008-gruppe tror jeg, men det er vel like greit at han lærer at folk er forskjellige.

Det eneste jeg reagerer negativt på med barnehagen er noe jeg ikke har noe med, og som jeg dermed ikke kan ta opp. En av de minste jentene på avdelingen hans mistrives helt tydelig. Hun var konstant lei seg de 5 timene jeg var der på tilvenning, og ser også trist ut hver gang jeg leverer og henter. Jeg har også to ganger kommet over en av de andre småjentene mens hun gråt etter mamma. Begge jentene gråter helt lydløst, noe som også gir meg en dårlig følelse. Når de lar seg trøste av meg som er en helt fremmed, så synes jeg det er rart at ikke barnehagen kan gjøre mer for dem? Hvis vi lar lillesøster begynne der neste år, så er hun den yngste lille jenten. Jeg har bare begynt å tenke at kanskje denne barnehagen er bedre for utadvendte store gutter som bare vil leke, og ikke så bra for små jenter med stort behov for trøst og voksenkontakt? Måten avdelingene er organisert på gjør at hun må bli kjent med 32 barn og 7-8 voksne også, det er kanskje litt mye for en 2-åring? Felix er sammen med primærkontakten sin hele tiden da, så det virker som om de får ordnet det veldig bra slik. 



 
Veldig, veldig rart at de ikke sier noe om hvordan han har det på en slik samtale. Det gjør de i stor grad hos oss, og de gjør det også i det daglige, men da spesielt på spørsmål om hvordan dagen hans har vært. 
Jeg spør ganske mye jeg da. For å være helt sikker på å få oversikt over hvordan han har det, men jeg hadde nok fått akkurat nok info om det uten å spørre, tenker jeg. 
Et slikt skjema høres ukjent ut for meg, egentlig. Ped.leder har brukt skjema med ting HUN har observert og hvordan hun synes han fungerer i barnehagehverdagen, sosialt, lek osv, osv. 
Og spør deretter om jeg synes det samsvarer med hvordan han gir uttryk av å trives og hvordan han er hjemme. 
Det er jo litt tullete med skjema på barn, synes jeg, men det gjør hvertfall at vi kommer innom alle temaene, så snakker vi endel løst rundt alt etterpå. 

Angående de små jentene vet jeg ikke helt hva jeg hadde tenkt. 
 
Jeg synes også det er rart at dere ikke fikk høre noe om hvordan de oppfatter Felix og hvordan han har det på en foreldresamtale. Det skjemaet du snakker om høres ut som et vi fyller ut i "bli kjent"-samtalen, da barnet starter.

Til foreldresamtalen fyller jeg ut et skjema med stikkord om barnet på forhånd, og så snakker vi løst om barnet under samtalen. Jeg har med meg skjemaet for å være sikker på at jeg er innom hvert punkt :) Så spør jeg om foreldrene kjenner igjen barnet i det jeg forteller, og om de har noe å tilføye eller ta opp....

Virker som de gjør det på ca. samme måten i bhg til Amelia.

Litt leit med småjentene, men du vet jo ikke mer om dem enn det du ser under levering og henting så ikke godt å si hvordan de har det egentlig. Håper de trøster og tar seg av de som trenger det. Det er jo fortsatt ganske tidlig på høsten, så kan jo hende de sliter litt i overgangen mellom liten og stor avdeling....

Amelia brukte litt tid på å finne seg til rette på stor avd ifjor (i tillegg til at hun akkurat fikk vite at hun skulle bli storesøster), og fikk da besøke småbarnsavdelingen mye i overgangen. De taklet det veldig bra, og hun ble ganske fort trygg da. Og nå er det ingen tvil om hvilken avdeling hun tilhører :)
 
Ja, det gikk veldig fint. 
Ååå, for en herlig liten gutt! Rart å holde noe så smått egentlig. 
Mye mindre enn Teodor var og mye mindre enn lillebror kommer til å bli!
UTrolig rart =) 
Men det var koselig, og jeg er glad vi rakk å ta turen!
Men i dag er jeg litt lei. Sliten, tung og irritert...
Og magen er større og tyngre enn sist, jeg begynner å tvile på at målene tatt i uke 36 stemmer. Denne babyen er nok stor den og, ja
 
Så koselig da :) var babyen prematur, ettersom han var så liten?

Her har vi vært på båttur idag, og nå sitter Amelia og søskenbarnet og perler før middag. Har en stek i ovnen, så vneter bare på at den skal bli ferdig. Sulten!  :)
 
Så koselig Fru H. :) Det blir spennende å se hvor stor lillebror blir. Mine to var litt mindre enn Teodor da de ble født, men jeg synes også det er litt rart å holde små nyfødte og tenke på at mine aldri har vært så små. 

Båttur hørtes veldig gøy ut *trinemor*. :)

Det var helt klart et "bli-kjent"-skjema de fylte ut ja. Før vi startet var det naturlig med spørsmål om allergier og hva han liker å leke med, men nå var det bare rart. Jeg har egentlig ikke spurt om noe særlig i barnehagen jeg, for når jeg henter ham er både primærkontakten og en av de andre førskolelærerne veldig flinke til å fortelle meg om dagen hans. Han forteller mye selv også så klart, og vi får ukesplaner og årsplan med oversikt over hva de skal gjøre. Barnehagen har en flott hjemmeside der de også legger ut bilder, og Felix elsker å se på bildene sammen med meg, og forteller meg hva de gjorde da. Jeg er helt fornøyd med hvordan han har det der. :) Ellers er det sikkert mest jeg som er hysterisk på hvor perfekt alt skal være før jeg lar noen andre ta seg av lillesøster. Mine barn er nemlig stakkars hjelpeløse babyer mye lengre enn alle andre barn. :P 
 
Nei, babyen var ikke prematur, han kom to dager før termindato =) 
Var 3,3 kilo da han ble født og ca 3,1 da vi var der på fredag. 
Han var jo helt perfekt, frisk og fin, bare myyye mindre enn hva vi er vant til

 


Fru H skrev:
Nei, babyen var ikke prematur, han kom to dager før termindato =) 
Var 3,3 kilo da han ble født og ca 3,1 da vi var der på fredag. 
Han var jo helt perfekt, frisk og fin, bare myyye mindre enn hva vi er vant til


Var jo en liten baby da ja, selv om han ikke var prematur :) Synes babyer på 4 kilo også er små jeg da....



 
Hehe ja, vi syntes jo Teodor var liten også, selvom noen presterte å si at så store babyer liksom hopper over nyfødtstadiet

 
Back
Topp