Glykosebelastning.

Polly84

Gift med forumet
jentene i juni13
Novemberfnuggene 2023
YEY! Da satt jeg her på legekontoret da, og skal vente i to timer. Glykosebelastning er noe av det mest kjedeligste jeg vet om tror jeg. Og istedenfor at dem blander sukker pulver og vann sjøl, så er det ferdig blandet i flaske. Det smaker bedre sa hu, men FYSJ a meg. Syns det smakte værre jeg da. Gleder meg til å bli ferdig, så jeg kan få i meg mat.

Min JM har satt meg opp på dette i uke 22... MEN min lege mente ikke at det var nødvendig... Han mente at det å måle langtidsblodsukkeret skulle være nok... og at det ville gi indikasjoner på svangerskapsdiabetes... og han mente også at sukkerbelastning i hovedsak var for å se om barnet ble stort.. noe som i seg selv ikke var noe problem... og eneste "tiltak" hvis det ble stort var en ekstra UL.. og da syntes han heller jeg kunne få en ekstra UL...

Blir litt forvirra av forskjellige meninger kjenner jeg...

Håper du slipper unna iallefall :)

Æsj ja, det smaker ikke særlig godt den blandinga der. Og jeg som aldri putter reint sukker i munnen, synes det var ekstra ille.
Når jeg tok min på mandag var jeg på 6,6 fastende og på 6,2 nå jeg hadde sitti der i 2 timer og gulpa sukkervann :confused:

Enig med deg Julekula...jeg blir heller ikke klok på leger. I første svangerskapet, så var det jm som sa jeg burde ta det, siden det ble påvist litt sukker i urin. Husker ikke hvor langt jeg var på vei da. Andre svangerskap, så sa jeg ifra til legen, og hun mente da at det ikke hastet før jeg var over 20uker. Men da fikk jeg ikke svangerskapdiabetes. Nå har jeg ny lege, og da hastet det visst helt forferdelig. Siden jeg hadde hatt det før. Kan ikke skjønne det, siden det ikke hastet med min forrige lege. Men nå sitter jeg her da:P Ja Thisisme......jeg sitter her nå og er så kvalm, og har mest lyst til å kaste opp. Men får kanskje ikke gjøre det, for da må jeg gå igjennom det en gang til vel. Så får bare holde det nede...hehe.

JØSS, Det var da tidlig syns jeg, Jeg skal ikke ta det før i uke 22-24 tok det i uke 28 sist gang.

smaker møkk p:

Ja jeg og syns det var kjempe tidlig, men legen min syns det var veldig viktig å få det gjort tidligst mulig da. Mene å huske at min forrige lege sa at det ikke hastet før uke 27 el noe sånt. Men har skjønt at legen min nå er veldig nøye, og det er jo litt bra da :)

Sniker fra juli. Jeg fikk beskjed om å komme så tidlig som mulig, pga nye retningslinjer! Sist tok jeg i uke 28!
Gruer meg, da jeg slet skikkelig med å svelge det sist!! Men skal til legekontoret så fort kvalmen blir bedre!

Ja, legen fortalte at det har blitt noe nytt. For nå er det ikke bare å ta testen her og få det påvist. Prøven må visst og sendes til sykehuset, for å få det helt nøyaktig. Er ikke bare bare gitt:P

Jeg fikk langtids prøven min i dag å den viste snitt på 11,6 så her er svangerskap diabeten på plass. Tredje gang , så tar det ikke så tunkt men det er mest vanlig å ta det i uke 18-21 og evt ny en i uke 26-28.. Men her sa langtida prøven sitt. Hadde 9,4 i dag tidlig på lege kontoret.. Fastene. Og en del sukker i urinen.. Så skal til diabetes legen i morga på sykehuset. For hva ikke nok med kost endring , siden jeg spiser sykt sunt fra før av...

Hva er glukosebelastning? Fikk meg ikke til å spørre legen om det, men han skrev det opp i uke 20 ca :)

Hva er glukosebelastning? Fikk meg ikke til å spørre legen om det, men han skrev det opp i uke 20 ca :)

Du skal faste frem ti letter du har drukket et beger som smaker sukker :P så skal du sitte i ro i 2 timer, så skal dem ta mny blod prøve på deg. dem skal se om du har evt svangerskaps diabetes. derfor får vi den ;)

Det gikk bra her tror jeg. Visste ikke helt hva jeg skulle tenke om legen min da, for hu mente at det fastende bl.s var så høyt, og det var da på 6.0....bullshit tenkte jeg. Det var jo egentlig bra. Og når jeg var ferdig, så lå den på 6.5, og helsesekretæren syns det var super bra. Så jeg tror nok at jeg ikke har det. Også får jeg prøve å holde meg litt sunn, og holde meg unna sjokolade og sånn :P Og det skal nok gå fint, for jeg har faktisk ikke slik lyst på godteri som før....da var jeg vedig søtmons :P

Det gikk bra her tror jeg. Visste ikke helt hva jeg skulle tenke om legen min da, for hu mente at det fastende bl.s var så høyt, og det var da på 6.0....bullshit tenkte jeg. Det var jo egentlig bra. Og når jeg var ferdig, så lå den på 6.5, og helsesekretæren syns det var super bra. Så jeg tror nok at jeg ikke har det. Også får jeg prøve å holde meg litt sunn, og holde meg unna sjokolade og sånn :p Og det skal nok gå fint, for jeg har faktisk ikke slik lyst på godteri som før....da var jeg vedig søtmons :p

så bra da :D
Må bl flinkere på det jeg å, er en liten søtmums for tiden bare jeg trener :P

Tar det hos legen. Dette blir tatt hvis man har en liten risiko å få svangerskapsdiabetes. Rammer mest de som er litt overvektig. Jeg hadde det med første mann, men ikke andre gangen. Men siden jeg har hatt det en gang, så var det fare for at jeg kunne få det nå og.

Back
Topp