Glutenfritt godteri

Smågodt hadde jeg unngått helt og holdent om du tenker fra smågodthylla.

Er litt det jeg tenker på, skal har barnebursdag, og en i klassen har cølaki.
Kanskje jeg bare skal kjøpe noe annet til henne og ikke ha det i pinjataen

Smågodthylla er full av "kryssmitte" mellom godterier, så det sjanser jeg aldri på til cøliakivenninnen her i huset. Ville heller ikke kjøpt noe eget til henne, mens resten får noe annet, det er kjipt å alltid være den som er annerledes.

Ville laget små like godteposer til alle, og puttet de i en eventuell pinjata.

På rema står der godt hva som er glutenfritt og andre allergier, MEN mtp alle spader blir brukt i alle de forskjellige smågodtboksene, har det vel gjerne lite å si da.

Men likte ideen ovenfor :)

Smågodthylla er full av "kryssmitte" mellom godterier, så det sjanser jeg aldri på til cøliakivenninnen her i huset. Ville heller ikke kjøpt noe eget til henne, mens resten får noe annet, det er kjipt å alltid være den som er annerledes.

Ville laget små like godteposer til alle, og puttet de i en eventuell pinjata.

Enig. Slik gjorde vi det :)

Kommer litt an på hvor kraftig barnet reagerer. De fleste med cøliaki vil nok ikke ha nevneverdige problemer med smågodt, så lenge bitene de spiser er glutenfrie. Men det tryggeste er jo å kjøpe annet godteri til alle :) Seigmenn, vanlig sjokolade, gomp osv. De fleste godteritypene er glutenfrie untatt lakris, sjokolade med kjeks og enkelte gummigodterier (typisk sånne stenger med gele rundt og fyll i midten).

Ikke kjøp smågodt hvis det er en med cøliaki som skal spise det. Det kan være krysssmitte eller at ingrediens lista på boksen ikke gjelder det produktet som er oppi boksen. Risikoen er rett og slett for stor.
Når det gjelder ren sjokolade finnes det også sjokolade som inneholder gluten og spor av gluten (de fleste tåler spor av gluten, men det gjelder ikke alle). F.eks inneholder smarties gluten, men non stopp gjør ikke det. Fylte drops inneholder ofte gluten, det samme gjør lakris.
Det er som regel liste over allergener på produsentene sine nettsider.

Back
Topp