Glutenfritt brød

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Dere som spiser glutenfritt og baker brød selv, hvordan får jeg det til å ikke falle sammen?

Har brukt oppskrift fra brød og korn, men blir jo bare verre for hver gang jeg prøver :/

Dere som spiser glutenfritt og baker brød selv, hvordan får jeg det til å ikke falle sammen?

Har brukt oppskrift fra brød og korn, men blir jo bare verre for hver gang jeg prøver :/

Jeg bruker ferdig pose og har mest hell med det. :p
Men når jeg baker fra bunn blir det havrebrød. Bruker denne oppskrifta og med laktosefri yoghurt som erstatning for det som står i oppskrifta,og gf Havregryn. Kan ha i frø osv hvsi du vil, men de bør helst ligge noen timer i bløt, da henger det best sammen :)

https://www.lindastuhaug.no/2016/03/31/proteinrikt-havrebrod/

Trikset med glutenfritt er at deig/røre på være klissete og mye mer flytende enn vanlig gjærbakst. Fiberhusk og egg hjelper det å henge sammen.

Følg oppskriftene til pappautengluten. Enkle oppskrifter og veldig gode brød. Fikk ikke til før, men etter jeg oppdaget den bloggen så får jeg det til :)

Jeg bruker ferdig pose og har mest hell med det. :p
Men når jeg baker fra bunn blir det havrebrød. Bruker denne oppskrifta og med laktosefri yoghurt som erstatning for det som står i oppskrifta,og gf Havregryn. Kan ha i frø osv hvsi du vil, men de bør helst ligge noen timer i bløt, da henger det best sammen :)

https://www.lindastuhaug.no/2016/03/31/proteinrikt-havrebrod/

Må ha det helt melkefritt og. Har prøvd ut denne oppskriften https://brodogkorn.no/oppskrift/glutenfritt-flerkornbrod/ og syns jo det burde gå.

Har nå brukt litt kaldere vann og eltet litt lengre enn det forrige brødet som gikk i søpla. Blir brød nr 4. Konsistensen ser fin ut og det ser supert ut helt til slutten av steketiden og det faller sammen :p Ellers så har jeg brukt coop sitt frøbrød, og veldig fornøyd med det :)

Det å bake glutenfritt er en øvelsessak, og noen oppskrifter vil fungere bedre enn andre. Er en grunn til at en god del personer har endt opp med å eksperimentere og skrive egne bakebøker fordi de måtte finne ut av det på egenhånd. Ovner er også ulike. En kllssete deig er også bedre enn en deig med altfor mye mel.

Kan jo også sjekke ut generelle baketips hos Norsk cøliakiforening + grupper for glutenfritt på Facebook.:)

Vil anbefale denne bloggen: https://glutenogmelkefri.com/

Hun er også på facebook, og har de lekreste retter :) Alt er uten både gluten og melk

Jeg meldte meg på bakekurs i regi av cøliakiforbundet, har kommet seg betraktelig etter det. Blir i perioder mye ferdigkjøpt , men da syns jeg rundstykker og ciabatta er best. Og støtter pappautengluten:)

Jeg har hatt cøliaki siden jeg var 8 måneder.

Fiberhusk er det mest viktige vil jeg si. At det får godgjøre seg i lunka vann og gjær i 5-10 minutter før resten blandes inn.
Også at deigen helst ikke skal være særlig mye mer tjukk enn ei tjukk vaffelrøre :)

Jeg bakte fra jeg var 13 år selv cirka, og fikk litt nok etterhvert. Så er svært sjelden at jeg baker brød.
Liker bedre å bake boller, skolebrød, eplekake og sånne ting :) Også kjøpe brød.
Men tenkte å prøve å bake rundstykker igjen. Det er kjekt å ha i fryseren.

Frøbrød neste... Etter 4 forsøk så gir jeg opp det brødet :p

Får prøve et annet en annen dag :D
Takk for tips alle sammen

Det ble faktisk ikke så ille etter å ha stått opp ned på rist til det var kaldt :D Da brukte jeg helt kaldt vann.
litt for geleaktig da.. Har det noe å si om jeg reduserer på fiberhusken?

Fiberhusk er det som holder det sammen, så kan bli mer tørt og smulete uten :)

Fiberhusk er det som holder det sammen, så kan bli mer tørt og smulete uten :)

Joda, men å redusere det litt. På pakka så står det at 300 g holder til ca 30 bakinger, mens denne oppskriften på et brød sier 25 g, så det burde vel da gå an å redusere det litt uten at det faller fra hverandre? Er jo ikke nødvendigvis sånn at jo mer jo bedre :)

Joda, men å redusere det litt. På pakka så står det at 300 g holder til ca 30 bakinger, mens denne oppskriften på et brød sier 25 g, så det burde vel da gå an å redusere det litt uten at det faller fra hverandre? Er jo ikke nødvendigvis sånn at jo mer jo bedre :)
Jeg bruker 1 SS når jeg baker brød. Bruker det i vafler, pannekaker, boller og egentlig det meste :)

Men ikke prøvd på noe mer enn det :)

Følg oppskriftene til pappautengluten. Enkle oppskrifter og veldig gode brød. Fikk ikke til før, men etter jeg oppdaget den bloggen så får jeg det til :)

Den må jeg sjekke ut. Jeg har helt gitt opp å bake glutenfri gjærbakst :(

Jeg bruker 1 SS når jeg baker brød. Bruker det i vafler, pannekaker, boller og egentlig det meste :)

Men ikke prøvd på noe mer enn det :)

Har satt et nytt brød til heving nå, og da hadde jeg kun en spiseskje i. Det ble ca 14 gram.
Leste litt, og generelt står det en spiseskje, og om man bruker for mye kan man risikere at det blir en geleklump og ikke blir stekt ordentlig. Høres ut som mitt brød i går, så håper dette hjelper :D

Hele familien likte smaken på brødet, så hadde jo vært fint å få det til :)

Har en sønn med cøliaki og baker alt brød selv fra bunnen av, bruker ikke pose blandinger da jeg synes næringsinnholdet der ikke er helt bra. Som flere sier er fiberhusk viktig. Det fungerer både som bindemiddel og gir saftighet i brødet (glutenfritt har en tendens til å bli tørt). Ellers er rikelig med væske viktig, deigen skal være klissete. Et tips for å øke næringsinnholdet i glutenfritt brød er å putte i kokte moste linser (kan godt brukte de på boks hvis man ikke orker å koke selv). Foruten økt næringsinnhold gjør linser brødet utrolig saftig i mange dager. Linser inneholder også stivelse som fungerer som bindemiddel og holder brøde oppe.
Har prøvd å bruke kikerter og bønner også, men synes linser gir best resultat og smak.
Et annet tips er når du skal lage rundstykker å steke de i muffinsformer (fordel deigen i formene med en isskje), enten engangsformer eller muffinsbrett, da holder de på formen selv om deigen er klissete :)

Har en sønn med cøliaki og baker alt brød selv fra bunnen av, bruker ikke pose blandinger da jeg synes næringsinnholdet der ikke er helt bra. Som flere sier er fiberhusk viktig. Det fungerer både som bindemiddel og gir saftighet i brødet (glutenfritt har en tendens til å bli tørt). Ellers er rikelig med væske viktig, deigen skal være klissete. Et tips for å øke næringsinnholdet i glutenfritt brød er å putte i kokte moste linser (kan godt brukte de på boks hvis man ikke orker å koke selv). Foruten økt næringsinnhold gjør linser brødet utrolig saftig i mange dager. Linser inneholder også stivelse som fungerer som bindemiddel og holder brøde oppe.
Har prøvd å bruke kikerter og bønner også, men synes linser gir best resultat og smak.
Et annet tips er når du skal lage rundstykker å steke de i muffinsformer (fordel deigen i formene med en isskje), enten engangsformer eller muffinsbrett, da holder de på formen selv om deigen er klissete :)
Har du noen tips til hvordan brød ikke faller sammen og? :)

Back
Topp