Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Anbefaler de ciabatta rundstykkene i vakuumpakke fra schär![]()
Supert, da skal vi prøve dem![]()
Gjør det, de smaker nesten som vanlig. Brød er ikke godt![]()
Og mitt barn liker ikke glutenfritt brød i det hele tatt![]()
Mi spiser nesten bare brød fra Fria. Havrebrødet og fiberbrødet. Har det i brødristeren så det blir varmt og sprøtt.
Ikke hjemmelaget heller?
Vi bruker finax sitt havrebrød. Selges i en brun kartong. Må tilsette vann og steke det. Synes det er veldig godt. Ellers spiser gutten vår fria sine brød. Er litt tilvending å gå over på glutenfritt Baker mye selv også.
Ja, ser for meg det. Gleder meg ikke til å måtte nekte lillemor alt det hun tidligere har fått spise.
Gammel er hun? Vi måtte det når han var tre år. Han har gått ned to kilo, mye på en som bare veide 14 kilo og vi har hatt dager han ikke har spist noe. Så fant jeg disse rundstykkene og da har frokosten løsnet, men det har blitt bedre med tiden. Men brød sliter jeg med. Tror vi har vært igjennom det meste i frysedisken, og tørrvarer. Kan du melde deg på bakekurs så anbefaler jeg det. Ikke bare, bare å bake med glutenfritt..
Nå kommer julen igjen, og det synes jeg er vanskelig! Er så mye kaker![]()
Hun er 4. Vi har noen oppskrifter på kaker som et naturlig melfrie, men når det kommer til jul så er det jo så mange småkaker og kjeks osv så jeg lurer veldig på hvordan det vil gå. Og hun er en deig-spiser som meg, så da kan hun kanskje ikke bli med å lage peppetkakehus da? Må nok snakke godt med henne på forhånd. Tror hun vil ta det tålelig greit egentlig. Bakekurs var lurt! Vi skal inn på sykehuset for kursdag, håper det blir før jul. Vi må jo fremdeles få svar på prøvene, men gastroskopiens funn var som legen forventet utifra blodprøvene, så sjansen for at hun ikke har Cøliaki er vel egentlig ikke-eksisterende![]()
Kan jo lage pepperkakedeig i glutenfritt da![]()
Jeg har en oppskrift ett sted som er god sies det om du vil ha den?
De skal jo holdes unna alt, bare enn liten smule så kan de bli syke. Så hadde ikke tatt sjans med å bake med gluten om hun kanskje har cøliaki![]()
Du får kjøpt frossen pepperkakedeig fra Fria på Meny og fersk på Baker Hansen (om du bor i Osloområdet). Har ikke barn selv enda, men den ferdigmixen fra Toro som heter havrebrød er god og har bra holdbarhet. Finnes en masse Facebookgrupper som kan hjelpe deg igang med råd og tipsJa takk![]()
Det blir en stor omveltning dette, men jeg er ivrig på å lære alt![]()
Har du egen brødrister til glutenfritt brød?
Anbefaler ikke glutenfrie alternativer, da de ofte er propper fulle sukker og stivelse. Gir utsabilt blodsukker osv. Lev naturlig glutenfritt istedet. Og ikke kutt ut gluten før du vet at det er det som er problemet.Hva anbefaler dere? Til barn. Og hva med knekkebrød?
Anbefaler ikke glutenfrie alternativer, da de ofte er propper fulle sukker og stivelse. Gir utsabilt blodsukker osv. Lev naturlig glutenfritt istedet. Og ikke kutt ut gluten før du vet at det er det som er problemet.
For en kropp som ikke tåler gluten vil den ha det bedre med produkter som er naturlig fritt for gluten fordi det er mye sukker i erstatningene. I de ferdiglagde erstatningene er det lite næring, lite vitaminer og mineraler, lite fiber, alt for lite proteiner og alt for mye stivelse og fett, og de er ofte fulle av sukker. Slikt er greit til fest. Med lite fiber og lite proteiner og mye stivelse så metter maten mindre og blodsukkeret blir ustabilt og alt dette fører igjen til at man spiser mye mer og man legger på seg, og med ustabilt blodsukker kan man også fort bli slapp og bli sugen på noe søtt.
Om du spiser naturlig glutenfri mat i form av mer grønnsaker på bekostning av glutenholdige kornprodukter, og heller mer glutenfrie kornslag vil det derimot ikke ha noen negativ effekt på helsa. Men det har også lite for seg å spise glutenfritt dersom du ikke reagerer på gluten.
Men det å lære å bruke mat som er naturlig fritt for gluten er tidkrevende og en stor overgang, men over tid så er det verdt det om man er allergisk mot gluten. Hold deg unna glutenfri hylla på butikken, les deg frem til hva som er naturlig glutenfritt og lag mat fra bunnen av selv. Glutenfri melblanding og pasta i fra butikkhylla bør for helsa sin del kun nytes til jul og bursdag.
Det er snakk om Cøliaki, og mat til et barn. Altså brødmat som kan erstatte der det trengs. Kan f.eks. ikke be barnehagen koke grønnsaker til lunsj. Men vi skal på kurs etter hvert når vi får svar på vevsprøven (men tarmens utseende passet overens med cøliaki).Anbefaler ikke glutenfrie alternativer, da de ofte er propper fulle sukker og stivelse. Gir utsabilt blodsukker osv. Lev naturlig glutenfritt istedet. Og ikke kutt ut gluten før du vet at det er det som er problemet.
For en kropp som ikke tåler gluten vil den ha det bedre med produkter som er naturlig fritt for gluten fordi det er mye sukker i erstatningene. I de ferdiglagde erstatningene er det lite næring, lite vitaminer og mineraler, lite fiber, alt for lite proteiner og alt for mye stivelse og fett, og de er ofte fulle av sukker. Slikt er greit til fest. Med lite fiber og lite proteiner og mye stivelse så metter maten mindre og blodsukkeret blir ustabilt og alt dette fører igjen til at man spiser mye mer og man legger på seg, og med ustabilt blodsukker kan man også fort bli slapp og bli sugen på noe søtt.
Om du spiser naturlig glutenfri mat i form av mer grønnsaker på bekostning av glutenholdige kornprodukter, og heller mer glutenfrie kornslag vil det derimot ikke ha noen negativ effekt på helsa. Men det har også lite for seg å spise glutenfritt dersom du ikke reagerer på gluten.
Men det å lære å bruke mat som er naturlig fritt for gluten er tidkrevende og en stor overgang, men over tid så er det verdt det om man er allergisk mot gluten. Hold deg unna glutenfri hylla på butikken, les deg frem til hva som er naturlig glutenfritt og lag mat fra bunnen av selv. Glutenfri melblanding og pasta i fra butikkhylla bør for helsa sin del kun nytes til jul og bursdag.