Gluten

Heila

Gleder meg til å kjenne liv
Novemberlykke 2015
Er det mange her inne som har blitt anbefalt å kutte ut gluten? Tidligere, når jeg har søkt rundt på div forum, har jeg aldri kommet over koblingen mellom gluten og infertilitet. Var nyeste legen min som informerte meg. Jeg kuttet ut gluten med en gang. Andre?

Fotsoneterapeuten min sa det i sommer, hun anbefalte meg å kutte ut. Kanskje det var det hun mente :P
Men etter det så har jeg begynt å bake brød selv, speltbrød med masse linfrø og sesamfrø ;)

Fotsoneterapeuten min sa det i sommer, hun anbefalte meg å kutte ut. Kanskje det var det hun mente :p
Men etter det så har jeg begynt å bake brød selv, speltbrød med masse linfrø og sesamfrø ;)
Speltmel inneholder gluten altså, bare slik at du er klar over det. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen variant av spelt som er glutenfri.

Ok... hehe... Var vel hvete hun sa jeg skulle holde meg unna :P
Lite blondt øyeblikk der, er jo faktisk klar over det!

Men kanskje en skal holde seg unna det da! Verdt å prøve ;)

Jeg vil ikke anbefale å kutte gluten uten videre. Glutenfrie produkter er stort sett full av stivelse fra mer usunne kilder i tillegg til at det ofte er tilsatt mye sukker. Kuttes gluten bør man kanskje kjøre mer lavkarbo for å ha noe utbytte av det.
For folk flest har det ingen helsemessig gevinst å kutte gluten.

Måtte bare svare, har satt meg litt inn i dette etter at datteren min fikk cøliaki. Jeg må være svært bevisst på hvilke glutenfrie produkter jeg gir henne for å sørge for et fortsatt sunt kosthold.

Jeg vil ikke anbefale å kutte gluten uten videre. Glutenfrie produkter er stort sett full av stivelse fra mer usunne kilder i tillegg til at det ofte er tilsatt mye sukker. Kuttes gluten bør man kanskje kjøre mer lavkarbo for å ha noe utbytte av det.
For folk flest har det ingen helsemessig gevinst å kutte gluten.

Måtte bare svare, har satt meg litt inn i dette etter at datteren min fikk cøliaki. Jeg må være svært bevisst på hvilke glutenfrie produkter jeg gir henne for å sørge for et fortsatt sunt kosthold.
Jeg er helt enig med deg, Hurricania. De fleste av oss har ikke nødvendigvis godt av et glutenfritt kosthold og som du sier, det er mye mer stivelse/karbohydrater i slik mat enn "ordinær" mat (det vet jeg godt da jeg må holde meg unna slik mat grunnet annen sykdom....). For en kort periode går det sikkert fint, men ville ikke lagt om til glutenfritt så sant jeg ikke hadde cøliaki altså.

Poenget er at gluten kan føre til ufrivillig barnløshet og kan øke sjansen for spontanabort. Jeg har det mye bedre uten gluten, og veldig mange er intolerante uten å vite det. Ikke alle får plager. Def. verdt å kutte, hvis det kan øke sjansen for å bli gravid.

Veldig spennende å lese om tiltak man kan gjøre for å øke oddsen. Hvilken klinikk var det som anbefalte dette?

Jeg prøver å spørre mine leger på IVF klinikken og livsstilsendringer vi kan gjøre, men svaret er alltid "vi har ingen forskning som kan bekrefte dette..". Kjempekjedelig svar! Det finnes ikke nok forskning på dette området, skal man bare gi opp å prøve tiltak da?

Derfor liker jeg forslaget om glutenfritt. Kanskje jeg kan prøve neste runde om det ikke funker denne gangen. Spørs om jeg har viljestyrke da, få et veldig sterkt sug etter masse mat og særlig usunn mat når jeg er på disse hormonene.. :(

Har dere viljestyrke til å holde dere til et sunt kosthold?

Var fastlegen min som fortalte det. Søk litt på nett, står en del om forskningen rundt det.

Poenget er at gluten kan føre til ufrivillig barnløshet og kan øke sjansen for spontanabort. Jeg har det mye bedre uten gluten, og veldig mange er intolerante uten å vite det. Ikke alle får plager. Def. verdt å kutte, hvis det kan øke sjansen for å bli gravid.

Det er ikke gluten i seg selv som påvirker fertilitet men for de med ubehandlet cøliaki ser man en økning i infertilitet og SA. Hvis man mistenker intoleranse bør man heller ta prøver enn å kutte ut gluten. Dersom man virkelig har en intoleranse vil det ikke vises på prøver dersom man allerede er på glutenfritt kosthold.

Jeg er skeptisk til de miljøene som hevder at gluten ikke er bra for oss, innen forskning er det lite som støtter opp om en slik antakelse.

Vel, her vi uenige og det er ok. Tror ikke det er skadelig for noen å leve glutenfritt. Det viser seg at veldig mange har nettopp ubehandlet cøliaki, fordi langt fra alle får smerter eller andre typiske cøliaki tegn. Så anbefalingen blir da å få det sjekket. Legen min hadde en pasient som etter 20 år barnløs, fikk diagnosen og ble gravid innen et år etter at hun la om kosten. Også menn med ubehandlet cøliaki kan bli infertile, så kan være lurt å teste begge. Har selv to venninner som fikk diagnosen i 40 årene, ingen hadde mistanke om at de kunne ha det (bortsett fra legen).

Min anbefaling bli altså, test dere for cøliaki, så ikke det blir årsaken til at gullet aldri kommer! :)

Gluten og stivelse og raske karbohydrater øker betennelsesnivået i kroppen og kan føre til insulinresistens.

Gluten og stivelse og raske karbohydrater øker betennelsesnivået i kroppen og kan føre til insulinresistens.
Ja, og det er nettopp noe av problemet dersom man kutter gluten og spiser glutenfritt som er ferdigprodusert. Veldig mye av denne maten har en høy GI og høyt karbohydratinnhold. Dermed går vinningen opp i spinningen. Det krever veldig mye kunnskap for å legge om til glutenfritt kosthold uten at man skal få med de negative konsekvensene. Alt må lages fra bunnen av og man må være bevisst at man ikke taper viktige sporstoffer, vitaminer og mineraler. Det er vanskelig og krevende. Å spise glutenfritt er derfor krevende. Noe annet er å redusere gluteninntaket :). Det kan de fleste enkelt få til ved å erstatte noe glutenholdig mat (pasta, hvit ris osv) med alternativer som linser, bønner osv.

Hvis man ikke tåler gluten, noe altså veldig mange ikke gjør, er det en stor risiko i forhold til graviditet. Å holde seg til et sunt glutenfritt kosthold er egentlig ikke noe hokus pokus. Men lønner seg ikke å frotse ukritisk i glutenfrie erstatningsprodukter. :)

Å ikke tåle gluten så godt, og det å ha cøliaki er to litt ulike ting. Får du påvist cøliaki får du veiledning, og blir fulgt opp av lege, slik at du får i deg de viktige vitaminer osv du trenger. Mitt råd er å ikke begynne på slike dietter uten grunn. I hvertfall ikke hvis det ikke er påvist at du har cøliaki. At en har blitt gravid ved å spise glutenfritt, betyr ikke det at det er løsningen. Mange blir oppblåst av gjærbakst, og da er det sikkert lurt å endre kostholdet. Så lenge man ikke er dårlig i magen, har man ikke vondt av litt gluten.

Jeg har selv hatt melkeintollersnse hele livet, og har måttet holde meg unna gluten til tider også. Ved veiledning har jeg lært meg å ha et kosthold som er tilpasset det. Jeg vet godt at hvis du reagerer på enten melkesukker eller gluten har magen det fryktelig dårlig.

Dietter kan også gjøre det vanskelig å bli gravid. Hvis man kutte gluten ville jeg tatt kontakt med en ernæringsfysiolog eller lege for litt råd, det er vanskelig å få de riktige rådene på nettet.

Ønsker deg lykke til Helia, og håper det klaffer for deg raskt! :)

Poenget er fortsatt at folk bør teste seg, fordi det kan være årsaken til barnløshet. Det var hele poenget med tråden. Personlig er både jeg og legen min enige om at jeg bør ligge unna gluten. Grunnen til at jeg startet tråden, var at jeg aldri hadde hørt om koblingen før, men nå har lest masse om det. Så hvis noen her inne lever med ubehandlet cøliaki uten å vite om det, eller mannen, og denne tråden får de til å teste seg. Ja, da er jeg super glad. Kanskje har jeg hjulpet noen. :)

Poenget er fortsatt at folk bør teste seg, fordi det kan være årsaken til barnløshet. Det var hele poenget med tråden. Personlig er både jeg og legen min enige om at jeg bør ligge unna gluten. Grunnen til at jeg startet tråden, var at jeg aldri hadde hørt om koblingen før, men nå har lest masse om det. Så hvis noen her inne lever med ubehandlet cøliaki uten å vite om det, eller mannen, og denne tråden får de til å teste seg. Ja, da er jeg super glad. Kanskje har jeg hjulpet noen. :)

Ja kjempenyttig, er veldig glad for at du la ut dette! Få leger som engasjerer seg i slike ting dessverre. Jeg har lagt det på listen over "ting jeg må gjøre hvis det ikke funker denne gangen heller" :)

Back
Topp