Gluten intolleranse?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Vi var hos barnelege på grunn av reflux, men endte opp med å ta en prikktest siden kidden (8 mnd) har melkeproteinallergi og legen mente at man ikke kan ha det uten at det viser på prøvene (tydeligvis en ganske utdatert lege, men men). I det siste så har reaksjonen på melk blitt mindre så vi holder på å prøve å reintrodusere det igjen, men han tok prøve likevel. Prøven slo ut svakt på hvete og soya (litt sterkere på hvete, men ingen kraftig reaksjon).

De siste 3 ukene så har hun hatt ganske mye magetrøbbel, gikk fra å ha en bæsjebleie til å ha 4-5 diare bleier til dagen. Legen finner ingenting galt.

Tanken hadde slått meg at det kunne være gluten, siden vi nylig begynte å gi henne kavring (siden hun får tenner) hun har også fått litt pasta og brød. Likevel la jeg fra meg tanken siden hun har fått malt jevnlig siden hun var veldig liten. Jeg husker ikke eksakt når vi begynte, men det var kanskje 2 uker før hun begynte å få bleiene. Leste forresten også at malt inneholder veldig lite gluten, så da var vi tilbake på om det kunne være årsaken til problemet.

Barnelegen sa at vi ikke skulle kutte gluten fra kosten, men se hvordan det gikk. Vi fikk ikke noe tidsramme eller noe plan.

Derfor lurer jeg på, dere med barn som har glutenintolleranse. Hvordan artet det seg? Kan sies at ungen har vært i overkant hyper også de siste ukene.

Håper så sykt at det ikke er gluten og at det isåfall er noe hun kan vokse fra seg. Det er ingen andre i familien som har intoleranse eller cøliaki.
 
Her har eldstemann cøliaki. Hatt store mageproblemer siden fødsel. Store magesmerter, mye luft smerter og diaré. Kuttet først ut melk og da ble magesmertene bedre, men fortsatt diaré. Da snakker vi om bleielekasje ved omtrent hver bæsjebleie hvis vi ikke klarte å skifte bleie omtrent med en gang. Stakkars barnehagen måtte dusje han omtrent daglig. Han hadde også dårlig vektoppgang, gikk ned i en lang periode på tross av at han spiste godt. Vokste heller ikke mye i lengden. Generelt mye sliten. Klarte ikke ta opp næringsstoffer i maten, alt rant igjennom. Fikk diagnosen cøliaki når han var ca 2.5 år. Gikk ca 1 uke før bleiene ble helt fine, gutten fikk et helt annet glimt i øye og betraktelig høyere energinivå. Han tålte forøvrig melk når tarmen ble fin etter glutenfritt kosthold.
 
Her har eldstemann cøliaki. Hatt store mageproblemer siden fødsel. Store magesmerter, mye luft smerter og diaré. Kuttet først ut melk og da ble magesmertene bedre, men fortsatt diaré. Da snakker vi om bleielekasje ved omtrent hver bæsjebleie hvis vi ikke klarte å skifte bleie omtrent med en gang. Stakkars barnehagen måtte dusje han omtrent daglig. Han hadde også dårlig vektoppgang, gikk ned i en lang periode på tross av at han spiste godt. Vokste heller ikke mye i lengden. Generelt mye sliten. Klarte ikke ta opp næringsstoffer i maten, alt rant igjennom. Fikk diagnosen cøliaki når han var ca 2.5 år. Gikk ca 1 uke før bleiene ble helt fine, gutten fikk et helt annet glimt i øye og betraktelig høyere energinivå. Han tålte forøvrig melk når tarmen ble fin etter glutenfritt kosthold.
Bleiene bare renner gjennom her også, må bytte klær ved hvert bleieskift. Hun har ikke fått noe gluten i seg før nå nylig for hun har spist havregrøt og fått alfamino mme. Nå har det ikke pågått så lenge, og hun har gått opp 400gram den siste mnd, så vekten er ikke blitt påvirket enda i hvert fall. Er på den 4. uken med diare uten at de finner noe. Trodde kanskje det var tenner, men det har legen sagt ikke kan pågå så lenge.
 
Bleiene bare renner gjennom her også, må bytte klær ved hvert bleieskift. Hun har ikke fått noe gluten i seg før nå nylig for hun har spist havregrøt og fått alfamino mme. Nå har det ikke pågått så lenge, og hun har gått opp 400gram den siste mnd, så vekten er ikke blitt påvirket enda i hvert fall. Er på den 4. uken med diare uten at de finner noe. Trodde kanskje det var tenner, men det har legen sagt ikke kan pågå så lenge.

4.uken hørtes ut som lenge ja. Nr 2 ble smittet av ecoli for 1 år siden og selv da varte bare diareen i 3 uker. Regner med at dere har sendt inn avføringsprøve for å utelukke infeksjon. Det er bare å kutte ut gluten for en periode å se om hun blir bedre. Hvis hun blir bedre så re introduserer du gluten igjen for å se om hun blir dårlig igjen (for å utelukke at det kun var tilfeldigheter)
 
4.uken hørtes ut som lenge ja. Nr 2 ble smittet av ecoli for 1 år siden og selv da varte bare diareen i 3 uker. Regner med at dere har sendt inn avføringsprøve for å utelukke infeksjon. Det er bare å kutte ut gluten for en periode å se om hun blir bedre. Hvis hun blir bedre så re introduserer du gluten igjen for å se om hun blir dårlig igjen (for å utelukke at det kun var tilfeldigheter)
Ja vi har sendt inn prøve, venter på svar. Usikker om prøven ble bra nok, for det var vanskelig å få så mye på qtipen når så mye absorberes i bleia og klærne. Crp er fint likevel. Vi fikk beskjed av barnelegen vi var hos å bare avvente med å kutte gluten, men han sa ikke hvor lenge vi skulle la det gå.. Jeg gir det en liten uke til så ringer jeg å spør.
 
Back
Topp