Glukosetest.....

Lillemy_._

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Novemberlykke 2016
Sitter på legekontoret nå og venter på at tiden skal rase avgårde. Holder på med glukosebelastningstest og ser fram til å bli ferdig. Har hittil gått bedre enn forventet, litt over en time igjen nå :)

Samme her, har 40 min igjen og holder på å dø. Så kvalm!!

Hvordan foregår den testen?

Møter fastende, tar en blodprøve, drikker sukkervann, venter to timer og tar en ny blodprøve. Etter det må man spise matpakke før man går derfra fikk jeg beskjed om, skal inn neste uke.

Dere som har tatt det, sitter dere ute på venterommet og drikker sukkervannet og evt. spiser matpakken? Der er det jo fullt av folk, og med dårlig form er det ikke særlig å sitte der å spise akkurat... :/

Møter fastende, tar en blodprøve, drikker sukkervann, venter to timer og tar en ny blodprøve. Etter det må man spise matpakke før man går derfra fikk jeg beskjed om, skal inn neste uke.
Aha..... det der visste jeg jo egentlig. Surrehue :P

Når jeg tok min forrige sv.skap så drakk jeg sukkervannet inne på det rommet jeg tok blodprøven. Fikk ikke beskjed om noe matpakke jeg da, så spiste ingenting før jeg kom hjem igjen :)
Så satt jeg meg på venterommet og leste en bok jeg hadde med.
Jeg kasta opp etter 1 time jeg da, kjente det heldigvis på forhånd at det kom til å skje, så kom meg ut og kasta opp bak legehuset (doen var selvfølgelig opptatt akkurat da..)
Når jeg kom inn igjen så gikk jeg og spurte om jeg måtte gjøre alt på nytt, men fikk en usikker beskjed om at vi bare skulle fortsette som om det ikke hadde skjedd..
Resultatet ble da at når jeg kom inn hadde jeg 4,7 i blodsukkermålingen, og 4,6 når jeg gikk ut.
Det var pga BMIen min jeg måtte ta testen, var aldri noe utslag i urinen. Kan jo hende det hadde vært annerledes hvis det hadde vært noe utslag :)

Men er det ikke litt tidlig å ta den testen nå?
Trodde den ble tatt etter uke 26 en gang jeg :)
Med mindre dere har hatt noe utslag da?

Når jeg tok min forrige sv.skap så drakk jeg sukkervannet inne på det rommet jeg tok blodprøven. Fikk ikke beskjed om noe matpakke jeg da, så spiste ingenting før jeg kom hjem igjen :)
Så satt jeg meg på venterommet og leste en bok jeg hadde med.
Jeg kasta opp etter 1 time jeg da, kjente det heldigvis på forhånd at det kom til å skje, så kom meg ut og kasta opp bak legehuset (doen var selvfølgelig opptatt akkurat da..)
Når jeg kom inn igjen så gikk jeg og spurte om jeg måtte gjøre alt på nytt, men fikk en usikker beskjed om at vi bare skulle fortsette som om det ikke hadde skjedd..
Resultatet ble da at når jeg kom inn hadde jeg 4,7 i blodsukkermålingen, og 4,6 når jeg gikk ut.
Det var pga BMIen min jeg måtte ta testen, var aldri noe utslag i urinen. Kan jo hende det hadde vært annerledes hvis det hadde vært noe utslag :)

Men er det ikke litt tidlig å ta den testen nå?
Trodde den ble tatt etter uke 26 en gang jeg :)
Med mindre dere har hatt noe utslag da?

Jeg hadde ikke utslag i urin, er i uke 13 når jeg skal ta testen. Vet ikke hva som er vanlig...

Er denne testen obligatorisk? Kan ikke tenke meg å bøtte nedpå med sukker eller noe annet for den slags skyld, så kvalm som jeg er:p

Jeg hadde ikke utslag i urin, er i uke 13 når jeg skal ta testen. Vet ikke hva som er vanlig...
Det vanligste er at man tar testen på kvinner i risikogruppen noen gang mellom uke 26 og 30, men ifølge en svensk side jeg fant, kan man også ta den i rundt uke 12 om man tidligere hatt svangerskapsdiabetes, om en nær slektning har diabetes, eller om det er påvist sukker i urinen.
Men om ingen av de kriteriene stemmer på deg så kan du jo ringe å spørre hvorfor du skal ta testen nå?
Det hadde jeg i hvert fall gjort, for det der er ikke en test man bare tar for å ta... Finns liksom artigere ting å gjøre i livet ;)
Risikogruppen er:
Om man hatt det før
En nær slektning har diabetes I eller II
Om man har en bmi på over 27
Kvinnor fra Nord-Afrika
Kvinnor over 38 år

Men altså, det er jo ingen tvang til å ta testen. Det er noe de anbefaler sterkt hvis man er i "faresonen". Og ja, det er en kvalmende affære, men det er veldig greit å finne ut om man har sv.skapsdiabetes :)
Ellers så går det også ann å få målt langtidsblodsukkeret, da slipper man i hvert fall det supersøte sukkervannet :)

Det kommer nok ann på jordmoren/legen din. Om hva h*n tenker er overvekt og ikke :)
Ja må bare vente og se.
Jeg er ivertfall tyngre enn jeg ser ut.

Hadde en turnuslege fra h... som på første svangerskapskotroll med nr 3 sa at jeg var ALTFOR tung ifølge bmi og jeg måtte passe på å ikke gå noe opp i vekt i svangerskapet. Etter fødselen måtte jeg slanke meg ned til 60.5 kg, for det var der jeg SKULLE være.
Jordmor jeg gikk til på neste kontroll var rystet, det var flere ting som også skurret med denne legen så hun ville jeg skulle sende inn skriftlig klage. Nå gjorde jeg ikke det da, for følte jeg ikke orket.

Ja må bare vente og se.
Jeg er ivertfall tyngre enn jeg ser ut.

Hadde en turnuslege fra h... som på første svangerskapskotroll med nr 3 sa at jeg var ALTFOR tung ifølge bmi og jeg måtte passe på å ikke gå noe opp i vekt i svangerskapet. Etter fødselen måtte jeg slanke meg ned til 60.5 kg, for det var der jeg SKULLE være.
Jordmor jeg gikk til på neste kontroll var rystet, det var flere ting som også skurret med denne legen så hun ville jeg skulle sende inn skriftlig klage. Nå gjorde jeg ikke det da, for følte jeg ikke orket.
Huff, fælt å treffe på sånne mennesker :sour:

Det kommer nok ann på jordmoren/legen din. Om hva h*n tenker er overvekt og ikke :)

Visst man har BMI over 27 skal man ta for da er man i risikogruppen. Har ikke noe å si om det er pga overvekt eller lignende. For min del måtte jeg ta den så tidlig for hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap. Er i uke 9 nå, men det var sykehuset som ba om at det ble tatt snarest mulig.

Hvordan gikk det?
Klarte meg gjennom det, men har ikke fått noe svar. Har vært skikkelig dårlig resten av dagen, men vet ikke om det har en sammenheng! Med deg da?

Gikk overraskende fint, ble ikke dårlig i hele tatt. I forrige svangerskap da jeg tok den begynte jeg å kaldsvette og var veldig kvalm, så glad det gikk bedre i dag. Målte blodsukkeret i fingeren hos fastlege før og etterpå for å få en pekepinn. Etter testen var det 6,9, så får se. Er 7 som er grensen for oppfølging og kostregulering. Men må si at det gjør ingenting å ha ekstra oppfølging, ekstra ultralyder en gang i mnd. :) å leve på diabetes-kost gikk veldig fint egentlig.

Har jo ei frøken fra før, og tok ikke noe slikt da. Og fikk ikke vite hvorfor jeg måtte ta denne gangen, muligens pga bmi er litt høyere enn 27. Husker du hvor lang tid det tok til du fikk svar på blodprøven ?

Back
Topp