glukosebelastningstest...

BflyW

Elsker forumet
Er det flere enn jeg som har blitt sendt til glukosebelastningstest av oss August-mammaer?
Jeg tok testen i dag, og regner i grunnen med at verdiene er innen 'det lovlige'. Krysser fingrene i alle fall.

Det er test for å sjekke for insulinressistens/diabetes (inkl svangerskapsdiabetes). Det er standard (skal være) om man har BMI over 27 når man blir gravid...

Man må møte fastende - så tar man en blodprøve for å sjekke insulinnivået fastende.
Deretter får man 5 dl sukkerløsning som man må drikke....
Så venter man 2 timer og tar blodprøve på nytt. Da vil man kunne regne ut hvor mye insulin kroppen din utskiller for å motvirke en kontrollert mengde sukker....

BMI = body mass index
Dvs: vekt / (høyde X høyde) (F.eks 1.60 høy, veier 80 kg = 80/(1.6x1.6) = 31,25

Med min høyde ( 1,60 - tallet var ikke tilfeldig plukket ) betyr det at jeg skulle ha glukosebelastningstest om jeg veide mer enn 69 kg. Dette ifølge jordmor som jeg går til...

Vi satser på at testen din er helt fin[;)]

ORIGINAL: micromamma

Vi satser på at testen din er helt fin[;)]

Jeg HÅPER det...
Jeg tok test januar 2005 - da var mine verdier høye (høyere enn normal) men ikke så høye at det tydet på insulinressistens (som igjen er forstadie til diabetes 2).
MEN jeg har gått ned 12 kg siden den gang - så normalt vil testen være bedre nå enn den var den gangen.....

Jeg har jo ingen symptomer på svangerskapsdiabetes.... Vann i kroppen, veldig vektøkning, sukker i urin etc.... (Jeg har ikke vann i kroppen, har foreløpig gått opp kun 2 kg, har ikke hatt sukker i urinen....)

Har du gått opp bare 2 kg??? Sukk, hadde jeg bare hatt din viljestyrke.[:D]
Bare puppene mine har jo økt med 2 kg...

Har ingenting med viljestyrke å gjøre micromamma..... bare flaks [:D]
Seriøst - jeg har ikke vært flink med mat! Jeg spiser normale mengder - men det har vært alt for mye med sukker og fett... samt cola....
OG jeg har ikke trent i det hele tatt! Men alikevel - jeg har ikke lagt på meg! Men det er ikke min fortjeneste!

Jeg har gått ned ca 4 cm rundt lårene, så egenvekten må jo ha gått ned...

Tror nok ikke det er det du har tatt - du har nok tatt en blodsukker test (dvs en test som viser blodsukkernivået ditt fastende)- men ikke en sukkerBELASTNINGstest. Blodsukkertesten viser blodsukkernivået ditt fastende, men viser ikke hvor mye insulin kroppen din skiller ut når den får tilført en mengde sukker. Men blodsukkernivået er jo en indikasjon på glukoseintoleranse, så hadde de funnet unaturlige verdier der, ville de nok sendt deg videre til glukosebelastningstest. (Jeg har også tidligere tatt denne testen hos legen for å sjekke om jeg hadde insulinresistens (10 år soden...) )

Her er hva babyverden sier om testing av svangerskapsdiabetes:

"Hvordan sjekke om jeg har svangerskapsdiabetes?
På svangerskapskontrollene leverer du en urinprøve. Denne sjekkes blant annet for sukker-verdier. Det er ganske vanlig at man finner spor av sukker i urinen uten at kvinnen har svangerskapsdiabetes. Dersom man finner høye verdier av sukker i urinen, eller gjentatte ganger finner noe forhøyet verdier, utføres en glukosebelastning (sukkerbelastning).

Hva er glukosebelastning (sukkerbelastning)?
Glukosebelastning er en prøve som tar for å sjekke om blodsukkernivået stiger unormalt mye etter inntak av sukker. Man tar en blodprøve før og etter at kvinnen har drukket vann med høyt sukkerinnhold, og sammenligner dem. Det skal gå to timer fra kvinnen har drukket sukkerblandingen til ny blodprøve tas.
Glukoseblastning gjøres ved funn av sukker-verdier i urinprøver, samt hos kvinner som har høy risiko for å utvikle sykdommen (da tas prøven rundt 26.-28. svangerskapsuke).
I Norge sjekkes noen kvinner rutinemessig uten funn av sukker i urinen. Årsaken er at de har høy risiko for å utvikle sykdommen:
  • Kvinner som er arvelig disponert for sykdommen
  • Kvinner som er overvektige (Jordmor sa at dette var de som hadde BMI over 27 når de ble gravide)
  • Kvinner som har hatt svangerskapsdiabetes ved tidligere svangerskap
  • Innvandrere fra Nord-Afrika og den subindiske kontinent
  • Kvinner som er eldre enn 38 år

Prøvene tas vanligvis rundt 28. til 30. svangerskapsuke."

På sidene til Ahus skriver de om glukosebelastningstest:

"GLUKOSEBELASTNING

Indikasjon
Gjentatte fastende blodsukkerverdier (kapillærblod) mellom 5,5 og 7,0 mmol/L. Hvis pasienten har symptomer på diabetes og man finner en tilfeldig glukoseverdi i serum > 11,0 mmol/L eller en fastende serumverdi > 8 mmol/L, er diagnosen nærmest sikker, og glukosebelastning er ikke indisert.
Vi utfører ikke glukosebelastning dersom fastende blodsukker (kapillærblod) er > 8,0 mmol/L."

Da hadde sikkert ikke du fastende blodsukkerverdier på mellom 5,5 og 7,0 mmol/L. Jeg sjekket hvilke verdier hun skrev der på meg, og jeg hadde 4,7. (de hadde et aparat hvor hun testet dette umiddelbart i laboratoriet - så svaret kom mens jeg satt der på dette...)

Hm... langt innlegg igjen.... jeg klarer liksom ikke å holde kjeft - må bare finne ut av ting....

Da har jeg vært på svangerskapskontroll (uke 28).
[:D]

Fikk svar på glukosebelastningstesten - og jeg er strålende fornøyd!

Vurdering av test:
Fasteverdi > 7 mmol/L og 2-timers verdi > 11 mmol/L i kapillærblod,  betraktes som diagnostisk for diabetes mellitus. 

Fasteverdi < 7 mmol/L og 2-timers verdi > 8,0 og < 11 mmol/L viser nedsatt glukosetoleranse, og kan være diabetes, men også være uttrykk for annen sykdom eller normal variasjon hos gravide og eldre. For eksempel bør verdier opp til 9,5 mmol/L ansees som normalt hos gravide i siste trimester.

Jeg hadde fasteverdi: 4,6
2-timersverdi: 4,1

Dette er HELT NORMALE VERDIER, og mye lavere enn jeg hadde i Januar 2005 da jeg også tok test. Den gangen lå jeg på grensen til glukoseintoleranse. Så de 12 kg jeg har tatt av siden da har nok hjulpet. Jeg hadde regnet med å se høyere verdier siden jeg er gravid, og man da har høyere verdier enn man har ellers.. .men neida - jeg hadd ehelt normale tall! Er egentlig ganske stolt jeg over at jeg har klart å rette på disse verdien bare ved hjelp av kosthold og trening! [:D]

Ellers: SF-mål: helt på gjennomsnittet!
Hjertefrekvens: 145
Blodprosent: 12 (helt normalt)
Ødem: 0
urinen var helt fin - ikke protein og ikke sukker!
vekt: + 1,5 kg (men det er 2 mnd siden jeg veide meg på den vekten, så 1,5 kg på 2 mnd er jo ikke ille)

Ellers takk Karo! Har jeg lyst på vann bruker jeg springen! [:D]
Jeg forventer å få mye vann i kroppen i løpet av sommeren, så det er jo greit for hver uke jeg klarer å holde det unna!

Uff uff uff. Jeg er satt opp på sånn test i uke 30-dvs om 2 uker.. hadde bmi på 29 før graviditet. uff visste ikke at det var et så stort prosjekt. jeg har extremt sprøyteskrekk og blir dårlig etter hver blodprøve-og dem har det blitt mange av i løpet av svangerskapet-da de fant ut at jeg hadde stoffskiftesykdom. herregud, skal til legen i dag-må spørre om det virkelig er det jeg skal gjøre. må du ta over halve dagen fri fra jobb da siden du må vente i 2 timer mellom?

Du må nok vente 2 timer i mellom ja! Men det er virkelig ikke noe problem å ta testen.... vel, nå har ikke jeg sprøyteskrekk!
Hvor skal du ta den hen?
Jeg har tatt den 1 gang på riksen og en gang på ahus. På riksen fikk jeg det intravenøst, og det var bedre. Da satt de inn en kanyle når jeg kom, og de tappet blod og 'foret meg med sukkevann' gjennom den - så da ble det jo kun ett stikk!
Jeg vet at de på Riksen i forb. med svangerskap gjør det på samme måte som på Ahus - men det hadde jo gått ann å spørre om å få det intravenøst!

Husk å ta med en god bok el.l! Det er kjedelig å vente 2 timer! Jeg hadde tatt med meg min Creative AVspiller... og hadde lastet ned episoder av CSI fra nettet - så jeg rakk å få sett 2 episoder mens jeg ventet - det var en grei måte å få tiden til å gå...

Var hos legen i går og fikk bekreftet at det var det jeg skulle gjøre ja.. iiiik-må si jeg gruer meg-men hva gjør man ikke for den lille babyen? Må bare tenke på at det er til det beste for den! Jeg går på Furuset legesenter, så jeg skal på Fürst å ta den testen. Må man sitte stille i 2 timer, eller kan man gjøre ting? Er jo et kjøpesenter på andre siden av gata, så det går jo an å slå ihjel litt tid der om man får lov.. ellers må jeg huske en god bok ja! Ble forresten 50% sykemeldt i går-blodtrykket mitt har gått en del opp i det siste.. skal bli deilig å få slappet litt mere av-håper godværet fortsetter.
Takk for god informasjon BflyW[:)]

Jeg fikk ikke noen spes informasjon om å sitte i ro, men jeg TROR egentlig at man skal det.
Jeg var på Ahus uansett, og der er det ikke så mye å gjøre, så der satt jeg jo i ro.
Sist jeg tok det var på Rikshospitalet og der fikk jeg det intavenøst - så da fikk jeg seng å ligge i og der skulle jeg ligge hele tiden....

Back
Topp