Tror nok ikke det er det du har tatt - du har nok tatt en blodsukker test (dvs en test som viser blodsukkernivået ditt fastende)- men ikke en sukkerBELASTNINGstest. Blodsukkertesten viser blodsukkernivået ditt fastende, men viser ikke hvor mye insulin kroppen din skiller ut når den får tilført en mengde sukker. Men blodsukkernivået er jo en indikasjon på glukoseintoleranse, så hadde de funnet unaturlige verdier der, ville de nok sendt deg videre til glukosebelastningstest. (Jeg har også tidligere tatt denne testen hos legen for å sjekke om jeg hadde insulinresistens (10 år soden...) )
Her er hva babyverden sier om testing av svangerskapsdiabetes:
"
Hvordan sjekke om jeg har svangerskapsdiabetes?
På svangerskapskontrollene leverer du en urinprøve. Denne sjekkes blant annet for sukker-verdier. Det er ganske vanlig at man finner spor av sukker i urinen uten at kvinnen har svangerskapsdiabetes. Dersom man finner høye verdier av sukker i urinen, eller gjentatte ganger finner noe forhøyet verdier, utføres en glukosebelastning (sukkerbelastning).
Hva er glukosebelastning (sukkerbelastning)?
Glukosebelastning er en prøve som tar for å sjekke om blodsukkernivået stiger unormalt mye etter inntak av sukker. Man tar en blodprøve før og etter at kvinnen har drukket vann med høyt sukkerinnhold, og sammenligner dem. Det skal gå to timer fra kvinnen har drukket sukkerblandingen til ny blodprøve tas.
Glukoseblastning gjøres ved funn av sukker-verdier i urinprøver, samt hos kvinner som har høy risiko for å utvikle sykdommen (da tas prøven rundt 26.-28. svangerskapsuke).
I Norge sjekkes noen kvinner rutinemessig uten funn av sukker i urinen. Årsaken er at de har høy risiko for å utvikle sykdommen:
- Kvinner som er arvelig disponert for sykdommen
- Kvinner som er overvektige (Jordmor sa at dette var de som hadde BMI over 27 når de ble gravide)
- Kvinner som har hatt svangerskapsdiabetes ved tidligere svangerskap
- Innvandrere fra Nord-Afrika og den subindiske kontinent
- Kvinner som er eldre enn 38 år
Prøvene tas vanligvis rundt 28. til 30. svangerskapsuke."
På sidene til Ahus skriver de om glukosebelastningstest:
"GLUKOSEBELASTNING
Indikasjon
Gjentatte fastende blodsukkerverdier (kapillærblod) mellom 5,5 og 7,0 mmol/L. Hvis pasienten har symptomer på diabetes og man finner en tilfeldig glukoseverdi i serum > 11,0 mmol/L eller en fastende serumverdi > 8 mmol/L, er diagnosen nærmest sikker, og glukosebelastning er ikke indisert.
Vi utfører ikke glukosebelastning dersom fastende blodsukker (kapillærblod) er > 8,0 mmol/L."
Da hadde sikkert ikke du fastende blodsukkerverdier på mellom 5,5 og 7,0 mmol/L. Jeg sjekket hvilke verdier hun skrev der på meg, og jeg hadde 4,7. (de hadde et aparat hvor hun testet dette umiddelbart i laboratoriet - så svaret kom mens jeg satt der på dette...)
Hm... langt innlegg igjen.... jeg klarer liksom ikke å holde kjeft - må bare finne ut av ting....