Glukosebelastningstest

Jeg ligger på 27,1, men må fortsatt ta den :-/ jeg har også gått ned sikkert 8 kg av meg selv siden jeg ble gravid, så bmien er ikke så høy lenger heller.
Men kan du ikke veie deg nå og så regner hun ut bmi på nytt?

Jeg har tydeligvis fått en sympatisk og fornuftig jordmor. :) Veide nøyaktig det samme da jeg ble gravid i 2011, og fikk aldri diabetes i det svangerskapet tross 28kg vektøkning :confused: Skjønner reglene er blitt strengere, men når man er så nærme grensa må det være lov å bruke litt skjøn. ;)

Jeg har tydeligvis fått en sympatisk og fornuftig jordmor. :) Veide nøyaktig det samme da jeg ble gravid i 2011, og fikk aldri diabetes i det svangerskapet tross 28kg vektøkning :confused: Skjønner reglene er blitt strengere, men når man er så nærme grensa må det være lov å bruke litt skjøn. ;)
De vil vel helst ikke veie bmi da man er gravid, men bruker startvekt som utgangspunkt :-) jeg veier jo mindre nå enn Før jeg ble gravid, og hvis jeg skulle gått opp alt det som er normalt i uke 18, hadde jeg veid 5 kg mer enn startvekt, men ligger på fortsatt to kg under. Gjør meg ingenting, de følger opp ekstra godt, mtp svangerskapsdiabetes. :-)

Eg og skal ta sånn test sa jm, i veke 28. Tar ein det hos legen?

Har hatt for høg BMI alle tre gongane, men dette er første gong det er snakk om dette. Har ikkje hatt diabetes i tidl. svangerskap, har det heller ikkje i familien. Menmen. Kan godt drikke guffe eg, alltid greit med ting som kan utelukkast.

Det er ikke pga høy bmi jeg må gjøre det da.. var fordi de fant sukker i urinen. I følgen bmi'en har jeg alltid vært undervektig.., men har liggi på normal de siste årene tror jeg..

De vil vel helst ikke veie bmi da man er gravid, men bruker startvekt som utgangspunkt :-) jeg veier jo mindre nå enn Før jeg ble gravid, og hvis jeg skulle gått opp alt det som er normalt i uke 18, hadde jeg veid 5 kg mer enn startvekt, men ligger på fortsatt to kg under. Gjør meg ingenting, de følger opp ekstra godt, mtp svangerskapsdiabetes. :-)
Nettopp, men når du nå ligger under startvekta så skulle man tro det ble medregnet i risikoen. Spesielt hvis du lå rett på vippen før du ble gravid? :confused:

helt sant, men lite vits i å klage over at jm er for streng.
Er vel ingen her som klager over at jordmor er for streng?

Kjempebra at de som har funn av sukker i urinen blir fulgt opp.

Jeg har derimot ingen sukker i urinen, men lå i grenseland på bmi. Jordmor mente at så lenge urinen er fin behøver jeg ikke testen, og det er jeg glad til for. Klaga ikke på den avgjørelsen.

Hadde jeg blitt bedt om å ta den hadde jeg gjort det, men orker ikke mase meg til det akkurat. :p

Bmi min er på 29. Så jeg må ringe fastlegen og ta den også. Men jeg må ta den nå og evt en ny i uke 28. Gleder meg ikke akkurat, men bedre å sjekke. :)

Men tar man ikke utgangspunkt i bmi fra FØR man ble gravid, eller har jeg misforstått da? Jeg vil jo få veldig høy bmi når jeg legger på meg hver uke (som alle andre), og da burde jo mange flere ta den testen?

Bmi min er på 29. Så jeg må ringe fastlegen og ta den også. Men jeg må ta den nå og evt en ny i uke 28. Gleder meg ikke akkurat, men bedre å sjekke. :)
Så du tar den på eget initiativ? Jeg ligger på 28, men legen min har ikke sagt noen ting. Kanskje jeg burde si i fra? :/

Nettopp, men når du nå ligger under startvekta så skulle man tro det ble medregnet i risikoen. Spesielt hvis du lå rett på vippen før du ble gravid? :confused:
Ja, skulle tro det, men jordmora ville følge godt opp, så det gjør meg ingenting å ta den testen. Det er jo for min og babyens beste :) (haha, så jeg svarte på posten din to ganger med forskjellig svar, sorry :D )

Men tar man ikke utgangspunkt i bmi fra FØR man ble gravid, eller har jeg misforstått da? Jeg vil jo få veldig høy bmi når jeg legger på meg hver uke (som alle andre), og da burde jo mange flere ta den testen?
Jo, det gjør man. Hvis du har bmi på over 27 før svangerskapet skal man ta den. Men hvis man går masse ned i vekt iløpet av svangerskapet, noe veldig få gjør da, så skulle man tro risikoen for diabetes ble redusert. ;)

Har du vært til jordmor enda? For fastlegen min nevnte ingenting om dette, det var jordmor som tok det opp på første kontroll.

Jo, det gjør man. Hvis du har bmi på over 27 før svangerskapet skal man ta den. Men hvis man går masse ned i vekt iløpet av svangerskapet, noe veldig få gjør da, så skulle man tro risikoen for diabetes ble redusert. ;)

Har du vært til jordmor enda? For fastlegen min nevnte ingenting om dette, det var jordmor som tok det opp på første kontroll.
OUL neste uke, men ikke svangerskapskontroll før slutten av november

OUL neste uke, men ikke svangerskapskontroll før slutten av november
Oi, det var seint for første kontroll. :confused: Men da får du nok svar på spørsmålene dine på kontroll. ;)

Hvis du er bekymra så kan du evt ringe legen og spørre :)

Back
Topp