Glukosebelastningstest.

I dag da jeg var på ultralyd sa legen at jeg skulle ta glukosebelastningstest, helt greit det, men så fikk jeg telefon fra sykehuset at jeg alt skulle ta den på fredag... altså da er jeg 12 uker på vei. Er ikke det veldig tidlig? Trodde det var i uke 20 ++ jeg... 
Noen som vet? :)
 
Med førstemann måtte jeg ta glukosebelastning rundt uke 12. Det var vel på grunn av høy bmi, og diabetes i nær familie. Det mest vanlige er vel egentlig å ta testen mellom uke 20-30 hvis jeg husker rett. 
 Denne gangen har det ikke vært snakk om noen test enda, men jeg har blodsukkermåler selv, så jeg holder øye med blodsukkeret, og det ser foreløpig veldig fint ut.
 

Det vil vel variere like mye som hvert enkelt svangerskap :)

Min søster måtte ta Glukosebelastningstest med sin førstefødte i uke 18, og med sin andre i uke 10.

Jeg har ikke tatt med noen av mine, enda..

 

Jeg skal ta i ca. uke 26, men det er pga abortfare tidligere..

Vet jordmor sa det var vanligst i uke 24..

 
Jeg skal ta rundt uke 26... Hadde håpet jeg slapp, for legen sa vi bare skulle se det an, men jordmor skrev det opp i papirene som en påminnelse til seg selv for at vi ikke skulle glemme det...

Tok sist også og det var gruuuuuuuuusomt!
 
I dag er dagen for denne ekle testen :( Og da må jeg faste.
Og no når jeg ikke får spise frokost så har jeg selvfølgelig lyst på...hehe 
Men det er nok en grunn for, for rett før kl 24 kastet jeg opp all maten jeg hadde spist til kvelds :( 
Håper veldig at det ikke er noe svangerskapsdiabetes...
 
Da har jeg tatt denne ekle testen. Det var ikke noe kjekt for jeg var kjempe kvalm før jeg tok den og ble enda mer kvalm etterpå, men klarte å holde på det heldigvis.
Blodsukkeret mitt var 4,8 da jeg kom og det er bra. Men etter 2 timer var den litt forhøyet, 8,1 :( Den skal være under 7,8. Så det er ikke så gale, men jeg må tenke meg mer om og jeg skal tilbake på KK på tirsdag og få litt opplæring... Jeg vet ikke om jeg har fått Svangerskapsdiabetes, eller om det er på grenseland? Det får jeg ikke vite før på tirsdag...
Dette var ikke noe kjekt for jeg var så sikker på at alt var bra... :(
 
Jeg skal ikke ta denne testen før uke 28 legen min sa at det var da den skulle tas. Får høre med jordmor hva hun sier når jeg skal der.
 


*2 prinsesser & en spire* skrev:
Da har jeg tatt denne ekle testen. Det var ikke noe kjekt for jeg var kjempe kvalm før jeg tok den og ble enda mer kvalm etterpå, men klarte å holde på det heldigvis.
Blodsukkeret mitt var 4,8 da jeg kom og det er bra. Men etter 2 timer var den litt forhøyet, 8,1 :( Den skal være under 7,8. Så det er ikke så gale, men jeg må tenke meg mer om og jeg skal tilbake på KK på tirsdag og få litt opplæring... Jeg vet ikke om jeg har fått Svangerskapsdiabetes, eller om det er på grenseland? Det får jeg ikke vite før på tirsdag...
Dette var ikke noe kjekt for jeg var så sikker på at alt var bra... :(



Det var vel omtrent de tallene jeg landa på også når jeg tok testen med førstemann.
Fikk da diagnosen svangerskapsdiabetes, noe som skremte meg veldig til å begynne med, men det gikk veldig bra.
Fikk time til indremedisiner på sykehuset, gikk gjennom fy-mat og ja-mat, tok en haug med blodprøver,  og fikk apparat til å måle blodsukkeret hjemme.
Jeg hadde hele tiden veldig fine målinger, det lå stort sett på mellom 3.5-6.5.
Klarte meg helt fint med kostholdsregulering, men var ikke veldig streng med det heller.
Ble nøye fulgt opp med flere ekstra ul da det nærmet seg termin. De fryktet en stund at barnet skulle bli stort, men jeg fødte 4 dager over termin en frisk, flott gutt på 3965 gr og 51 cm. Var inne igjen til ny glukosebelastningstest ca 2 mndr etter fødsel, og alt var bra da.

Lykke til!






 
Hva gjør man på en slik test. Må nok ta en jeg også og det eneste jeg fikk med meg var at man måtte sitte på legekontoret et par timer.. :)
 


Rennie skrev:
Hva gjør man på en slik test. Må nok ta en jeg også og det eneste jeg fikk med meg var at man måtte sitte på legekontoret et par timer.. :)


Du må komme fastende, så tar de blodprøve, så må du drikke sukker greiene, sitte 2 timer å vente, ta ny blodprøve, og gå hjem :)
 


*2 prinsesser & en spire* skrev:


Rennie skrev:
Hva gjør man på en slik test. Må nok ta en jeg også og det eneste jeg fikk med meg var at man måtte sitte på legekontoret et par timer.. :)


Du må komme fastende, så tar de blodprøve, så må du drikke sukker greiene, sitte 2 timer å vente, ta ny blodprøve, og gå hjem :)


Æsj da.. Det hørtes jo veldig moro ut :p
 
Jeg har diabetes 2, og skal også ta en g.test om noen uker. Skal få time til det hos jordmor på onsdagen som kommer. Tror man kan ta flere i svangerskapet, men at det er viktig å se tidlig også. De har begynt å ta det på veldig mange, fordi mange er utsatt når de er gravide.
Ingenting er bedre enn å få opplæring tidlig.

Du ligger i grenseland, som de kaller det, og da bør det bare være en sånn oppvekker for deg. Så du tenker mer over hva du spiser. Til meg sa de "ikke spis masse sukker, frukt og sånn..." og en sånn liten notis lærer man ikke mye av, så jeg utviklet svangerskapsdiabetes. Det er så mye mer blodsukkeret reagerer på.
Vær glad de sjekket det så tidlig :)


*2 prinsesser & en spire* skrev:
Da har jeg tatt denne ekle testen. Det var ikke noe kjekt for jeg var kjempe kvalm før jeg tok den og ble enda mer kvalm etterpå, men klarte å holde på det heldigvis.
Blodsukkeret mitt var 4,8 da jeg kom og det er bra. Men etter 2 timer var den litt forhøyet, 8,1 :( Den skal være under 7,8. Så det er ikke så gale, men jeg må tenke meg mer om og jeg skal tilbake på KK på tirsdag og få litt opplæring... Jeg vet ikke om jeg har fått Svangerskapsdiabetes, eller om det er på grenseland? Det får jeg ikke vite før på tirsdag...
Dette var ikke noe kjekt for jeg var så sikker på at alt var bra... :(



 
Back
Topp