Glukosebelastningstest

seis

Forelsket i forumet
Noen som har tatt dette før og hva dreier det seg om?

Fikk høre at jeg måtte ta det fordi jeg hadde rett under 27 i bmi.

Har alltid veid så mye før grav. men har ikke måttet ta det før [8|]

Det går ut på at du skal få sjekket hvordan kroppen din takler mye sukker i kosten.

Det gir en god indikasjon på om du står i fare for å utvikle diabetes, eventuelt om du allerede HAR diabetes.
Det er dessverre sånn at overvektige har større sjans for å utvikle svangerskapsdiabetes enn normalvektige, så det kan være godt å få det sjekket [:)]

Jeg gjorde det selv under forrige svangerskap, men da først etter at jeg hadde fått påvist sukker i urinen, selv om jeg hadde bmi på over 30 den gangen.

Testen går ut på at du møter fastende på legekontoret om morgenen. De måler da blodsukkeret ditt. Så får du en blanding av glukose og vann å drikke. Det er grusomt søtt, og litt kvalmende. Men ned skal det [;)] Så må du sitte i ro, sannsynligvis på venterommet på legekontoret, i to timer (ta med lesestoff og strikketøy, det er kjedelig!). Etter det måler de blodsukkeret ditt igjen, for å se hvordan det oppfører seg.

Så, litt kvalmende, kjedelig, og kjipt å måtte vente noen timer med frokosten. Men verre er det altså ikke [:)]

Lykke til!

Menneeeehh..... 27 i BMI er da virkelig ikke mye!!!???
Min bmi er på nærmere 40 (og nei jeg tuller ikke) og har ikke fått beskjed om noe sånn test??!

Her kan dere jo se litt selv om bmi... og om dere er i faresonen:

http://mammanett.no/graviditet/livsstil/vektoekning_i_svangerskapet

Jeg tok en sånn sist jeg var gravid. Måtte teas mellom uke 24 og 26 eller noe sånt.. husker ikke helt.
Jeg har ikke høy BMI, men faren min hadde diabetes type1. Jordmor sa jeg måtte ta test, mens legen sa det hadde ingenting med svangerskapsdiabetes å gjøre, om faren min hadde type1.
Men tok nå testen allikevel. Skikkelig ekkelt!! Fikk ikke til å svelge alt den søte drikken innen tida jeg. Skal aldri ta den igjen!! Lå på legekontoret å var dårlig i de 2 timene jeg måtte vente for å ta nye prøver. Kaldsvetta, var kvalm og holdt på å besvime. Etter testen laga de mat til meg, for jeg fikk ikke kjøre hjem i den formen.

Prøvene var bra da..

Håper dere slipper å bli så dårlig som meg da. Var sikkert på grunn av fastinga jeg ble sånn..

har også høy bmi iflg den tabellen, men ikke hørt noe om sånn test

ORIGINAL: *GullNr.2PåVei*

Jeg tok en sånn sist jeg var gravid. Måtte teas mellom uke 24 og 26 eller noe sånt.. husker ikke helt.
Jeg har ikke høy BMI, men faren min hadde diabetes type1. Jordmor sa jeg måtte ta test, mens legen sa det hadde ingenting med svangerskapsdiabetes å gjøre, om faren min hadde type1.
Men tok nå testen allikevel. Skikkelig ekkelt!! Fikk ikke til å svelge alt den søte drikken innen tida jeg. Skal aldri ta den igjen!! Lå på legekontoret å var dårlig i de 2 timene jeg måtte vente for å ta nye prøver. Kaldsvetta, var kvalm og holdt på å besvime. Etter testen laga de mat til meg, for jeg fikk ikke kjøre hjem i den formen.

Prøvene var bra da..

Håper dere slipper å bli så dårlig som meg da. Var sikkert på grunn av fastinga jeg ble sånn..

at din far har dia1 sier ingenting om at du kan få sv. dia...
går ut i fra at de som har foreldre med dia1 eller dia 2 er ennå mer konsentrert på kostholdet når en er gravid...
dessuten er dia1 det er en medfødt sykdom

ORIGINAL: turteldue

ORIGINAL: *GullNr.2PåVei*

Prøvene var bra da..

at din far har dia1 sier ingenting om at du kan få sv. dia...
går ut i fra at de som har foreldre med dia1 eller dia 2 er ennå mer konsentrert på kostholdet når en er gravid...
dessuten er dia1 det er en medfødt sykdom

Jeg vet det. Men jordmora var fast bestemt på at jeg skulle ta den testen, fordi om legen sa at det ikke var noe grunn til det. Hehe.. Søstra mi si jormor sa det samme. Så hun tok også... Men ingen av oss kommer til å ta den testen igjen. Unødvendig.. Vi har begge narmal bmi.

Jeg må ta flere sånne tester og måle blodsukkeret ofte under svangerskapet pga høyt sukkernivå i blodet også er jeg rundt i kantene.
Skikkelige kjedelige, men veldig nødvendige.

JM mente jeg burde følges opp på sykehuset også, men nå syns jeg at jeg har mere enn nok med JM, lege, gyn, kiropraktor osv å gjøre....

ORIGINAL: sengepolka

Jeg må ta flere sånne tester og måle blodsukkeret ofte under svangerskapet pga høyt sukkernivå i blodet også er jeg rundt i kantene.
Skikkelige kjedelige, men veldig nødvendige.

JM mente jeg burde følges opp på sykehuset også, men nå syns jeg at jeg har mere enn nok med JM, lege, gyn, kiropraktor osv å gjøre....

huff, jeg er rund i kantene, måler blodsukkeret gjevnlig... langtid og kortid. har ALDRI hatt målinger over 7 (etter måltid)

jeg måtte ta det sist pga mamma har diabetes.

da kom jeg fastende på sykehuset og tok en blodprøve. og så måtte jeg drikke sukkervann og sitte der dritlenge. så tok de ny blodprøve. det gikk helt greit. noen syns den sukkerlake saken er forferdelig vond, men det er ikke så ille - jaffal ikke hvis du liker snop (sånn som meg).[:D]

jeg tok sånn test sist , men det var fordi de fant sukker i urinprøva mi, men det var ikke noe galt da .. har ikke hørt om noen som har måttet ta det pga for høy bmi , og 27 er ikke så veldig mange kiloene over normalen

at andre familie meldemmer har dia har egentlig ingen betydning for deg.
ALLE kan få svangerskaps dia. man er egentlig ikke i noen større risiko om familie medlemmer har den då.

ORIGINAL: turteldue

at andre familie meldemmer har dia har egentlig ingen betydning for deg.
ALLE kan få svangerskaps dia. man er egentlig ikke i noen større risiko om familie medlemmer har den då.

det tror jeg ikke stemmer... står i alle fall noe annet her bl.a: http://www.babyverden.no/tema/temakategorier/komplikasjoner-i-svangerskapet/mor/svangerskapsdiabetes/

men gikk fint med meg - og jeg var ikke bekymra egentlig. tok det som en rutinekontrollting

for å si det sånn det er mye spekulasjoner om dette emnet.

og jeg tror ikke helt på den artikkelen før det er virkelig bevist at sånn KAN det være.
igjen ingen regel uten unntak...

har to venninner av meg som fikk dia1 i sine svangerskap. ingen av de var overvektig ingen av de hadde familiemeldemmer med dia.

sånn sett så var ingen av de i "risiko" sonen for å få dia.

ser den... men ingen grunn til å la være å ta testen av den grunn, tenker jeg. er man i risikosonen er det jo greit å sjekke, eller la være. 

Back
Topp