Glukosebelastningstest - skeptisk

Sniker jeg og. Første gangen var det som å drikke sukkerlake, og da var jeg også superkvalm. Fikk legge meg ned på et tomt legekontor og det gikk fint. Andre gang var jeg ikke fullt så kvalm og da fikk jeg noe tynnere med lime eller appelsinsmak. Holde for nesa begge gangene og skylle munnen med vann uten å svelge etterpå hjelper. Bok, telefon, ipad med høretelefoner, strikketøy etc er lurt å ta med for det er kje.de.lig. å måtte sitte helt stille i to timer. Husk å tisse før du tar testen ;)
 
Jeg er satt opp til glukosebalstningstest senere i kommende uke. Jeg har vært noe dårlig form i det siste og ser derfor med skepsis på å tylle i meg denne glukosesafta som jeg leser flere blir uvel av. Lurer derfor på om noen kjenner til andre måter de kan få målt blodsukkeret på og få en indikator på om jeg har svangerskapsdiabetes eller ei. Og er den safta ufarlig for barnet, tenker at om jeg blir uvel så kanskje baby blir det også? Noen med erfaring fra test?
Jeg tok den testen da jeg vært mest uvell på mitt verste, men det gikk bra. Og det er ikke farlig for barnet. Du må nok ta en slik test, da ikke kun å ta fastende blodsukker eller Hba1c (langtidssblodsukker) er indikasjon nok. Det er for å se hvordan kroppen din forbrenner eller ikke forbrenner sukker og danner insulin etc.

For øvrig, et tips. Forhør deg på forhånd om de blander det på kontoret eller om de har ferdigblandede flasker. Blander de det selv, kan det være lurt å ha med sitrondråper som du kan putte oppi, da det gir en litt annen smak og ha med noe å lese på! 2 timer kan være leeeeenge
 
Takk for svar! Jeg skulle ønske det gikk an å få testet blodsukkeret tilfredsstillende uten å innta en væske jeg ikke er sikker på hva inneholder. Satser på at det går fint :-)
 
Tok det for andre gang i dag.. :spitoutdummy: usj. var lite effektiv på jobben etterpå, for å si det sånn..
 
Jeg sleit med drikken pga tom mage. Jeg ble skikkelig kvalm av den nettopp på grunn av mangel på mat i forkant og at den var så søt. Men var ikke noe galt i å ta den :P
 
Jeg er satt opp til glukosebalstningstest senere i kommende uke. Jeg har vært noe dårlig form i det siste og ser derfor med skepsis på å tylle i meg denne glukosesafta som jeg leser flere blir uvel av. Lurer derfor på om noen kjenner til andre måter de kan få målt blodsukkeret på og få en indikator på om jeg har svangerskapsdiabetes eller ei. Og er den safta ufarlig for barnet, tenker at om jeg blir uvel så kanskje baby blir det også? Noen med erfaring fra test?
Du kan evt spør om du kan måle langtidsblosukkeret i stedet. Det gjorde jeg i siste svangerskap. Hilsen april sniker [emoji3]
 
Du kan evt spør om du kan måle langtidsblosukkeret i stedet. Det gjorde jeg i siste svangerskap. Hilsen april sniker [emoji3]
For å få utslag på langtidsblodsukkeret må du omtrent ha badet i sukker de 3 siste mnd. Jeg hadde soleklart utslag på glukosebelastninga (9,1), men har fremdeles ikke vært over 5 i langtidssukker ila de siste 7 årene... :)
 
Da har jeg tatt testen. Syntes det smakte blæ, men greit å få noe næring innabords etter faste. Det gikk heldigvis greit, det verste var å sitte i ro i en vond stol i to timer. De har ikke tenkt på at gravide kan ha vondt i rygg og bekken og at det kan være greit å ha noe litt behagelig å sitte i.

Da jeg kom dit så var det to som var der, og de var ikke enige om hva som skulle tas av prøver. Den ene mente en ting, den andre hadde fått beskjed om noe annet. Og ingen kunne fortelle meg når eller hvordan jeg fikk svar på prøvene heller. Jeg regner med jeg hører noe dersom jeg tester positivt på svangerskapsdiabetes da. Ikke veldig imponert for å si det slik.
 
Da sitter jeg her igjen med ny runde glukosebelastning. Syns dette startet dårlig da legesektritæren sier Oj.... 6 komma..... noe jeg ikke fikk med meg:sorry: Dette blir spennende....:hungover:
 
Da sitter jeg her igjen med ny runde glukosebelastning. Syns dette startet dårlig da legesektritæren sier Oj.... 6 komma..... noe jeg ikke fikk med meg:sorry: Dette blir spennende....:hungover:

Ja det er jo litt høyt. Under 7 er jo er å regne som normalt, men er jo på grensa da.
 
Ja det er jo litt høyt. Under 7 er jo er å regne som normalt, men er jo på grensa da.
Ja, dette var høyt! Fastende 6.8 og etter 2 timer 13.9 [emoji21][emoji22] Målte bl.trykk 140/80 og puls på 90. Spør av protein i urin...[emoji85] Må tilbake på legekontoret for å måle bl. trykket på nytt om 2 dager. Nå har svangerskapet vært tungt og vanskelig fra før, så hvorfor ikke slå til med svangerskapsdiabetes OG svangerskapsforgiftning også? [emoji21][emoji21][emoji21] Godt er det at jeg snart er i mål, 47 dager til termin
 
Hvor lang tid tok det før dere andre fikk svar på prøvene? Det er halvannen uke siden jeg var på sykehuset og tok glukosebelastningstesten, men har ikke hørt noe. Jeg spurte jo da jeg var der og da kunne de ikke svare, det eneste de viste var at de ikke sendte svar til meg. Skal til jordmor senere denne uka så får anta hun kanskje har svarene da, det var hun som sendte meg til sykehuset for å ta testen.
 
Hvor lang tid tok det før dere andre fikk svar på prøvene? Det er halvannen uke siden jeg var på sykehuset og tok glukosebelastningstesten, men har ikke hørt noe. Jeg spurte jo da jeg var der og da kunne de ikke svare, det eneste de viste var at de ikke sendte svar til meg. Skal til jordmor senere denne uka så får anta hun kanskje har svarene da, det var hun som sendte meg til sykehuset for å ta testen.
Jeg fikk vel vite det samme dag eller dagen etter tror jeg.
 
Var på legekontoret i dag og d fikk jeg svaret med en gang. Første gangen da JM henviste, måtte jeg til FÜRST og da måtte jeg vente noen dager.
 
Hvor lang tid tok det før dere andre fikk svar på prøvene? Det er halvannen uke siden jeg var på sykehuset og tok glukosebelastningstesten, men har ikke hørt noe. Jeg spurte jo da jeg var der og da kunne de ikke svare, det eneste de viste var at de ikke sendte svar til meg. Skal til jordmor senere denne uka så får anta hun kanskje har svarene da, det var hun som sendte meg til sykehuset for å ta testen.

Fikk svaret rett etter jeg tok den :P
 
Hvor lang tid tok det før dere andre fikk svar på prøvene? Det er halvannen uke siden jeg var på sykehuset og tok glukosebelastningstesten, men har ikke hørt noe. Jeg spurte jo da jeg var der og da kunne de ikke svare, det eneste de viste var at de ikke sendte svar til meg. Skal til jordmor senere denne uka så får anta hun kanskje har svarene da, det var hun som sendte meg til sykehuset for å ta testen.
Jeg fikk svar på neste kontroll hos jordmor, som var den som henviste meg også :)
 
Hvor lang tid tok det før dere andre fikk svar på prøvene? Det er halvannen uke siden jeg var på sykehuset og tok glukosebelastningstesten, men har ikke hørt noe. Jeg spurte jo da jeg var der og da kunne de ikke svare, det eneste de viste var at de ikke sendte svar til meg. Skal til jordmor senere denne uka så får anta hun kanskje har svarene da, det var hun som sendte meg til sykehuset for å ta testen.

Med mindre det er for høyt så tror jeg ikke de sier noe før evt. neste kontroll. Om de sier noe i det hele tatt. Jeg måtte spørre selv.
 
Ja, dette var høyt! Fastende 6.8 og etter 2 timer 13.9
emoji21.png
emoji22.png
Målte bl.trykk 140/80 og puls på 90. Spør av protein i urin...
emoji85.png
Må tilbake på legekontoret for å måle bl. trykket på nytt om 2 dager. Nå har svangerskapet vært tungt og vanskelig fra før, så hvorfor ikke slå til med svangerskapsdiabetes OG svangerskapsforgiftning også?
emoji21.png
emoji21.png
emoji21.png
Godt er det at jeg snart er i mål, 47 dager til termin

Oj, det hørtes
Hvor lang tid tok det før dere andre fikk svar på prøvene? Det er halvannen uke siden jeg var på sykehuset og tok glukosebelastningstesten, men har ikke hørt noe. Jeg spurte jo da jeg var der og da kunne de ikke svare, det eneste de viste var at de ikke sendte svar til meg. Skal til jordmor senere denne uka så får anta hun kanskje har svarene da, det var hun som sendte meg til sykehuset for å ta testen.

Jeg fik svar neste gang jeg var til kontroll, ikke noe svar hjem i posten eller lignende. Men np følges jeg opp på sykehuset og det var der de tok prøvene også, ikke en sånn prøvelse som f eks furst
 
Back
Topp