Glukosebelastningstest - nødvendig?

mipha

Betatt av forumet
Sensommerskattene 2023
Jordmor ville jeg skulle gjennomføre testen før tredje svangerskapskontroll, jeg var skeptisk og hun argumenterte med at babyen kunne få høy fødselsvekt og det var fare for svangerskapsforgiftning. Fortsatt ikke overbevist. Er meldt opp på glukosebelastningstest neste uke, men sliter med å se behovet.. Det eneste kravet jeg treffer for tilbudet er at jeg er førstegangsfødende over 25 år, men har ingen familiehistorikk med diabetes og har aldri vært overvektig. Syns testen virker belastende og tidkrevende, skulle heller vært på jobben.

Noen som har stått over selv? Hva skjer om du får svangerskapsdiabetes påvist, blir det kostholdsråd og insulinsprøyter?

Info fra helsenorge:
Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriterier blir du tilbudt test for svangerskapsdiabetes:
- er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre
- har bakgrunn fra Asia eller Afrika
- mor, far eller søsken har diabetes
- kroppsmasseindeks (KMI) var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten

Jeg får lov til å slippe men jeg måle blodsukker tre ganger om dagen i 2 uker i stedet.
Det tar mye lenger tid men jeg tåler ikke så mye sukker så sånn får det bli. Du sitter vel der i 2 timer tror jeg så det er jo sånn sett fort gjort.

Jeg har ingen mening om man bør ta den eller ikke egentlig. Men jeg har fått beskjed om å ikke ta den av medisinske årsaker. Isteden skal jeg måle blodsukker fastende, altså det alle gjør før de drikker sukkerdrikken. Så det er kanskje et alternativ?
Jeg krysser av for to av de fire punktene, pluss at vi får store babyer (arv fra farssiden tror jeg), så det hadde vært fint å vite helt sikkert, men men.

Nei du må ikke ta den men det er anbefalt. Mangen som ikke er overvektige som også får det. Jeg ville anbefalt å tatt den så er man sikker. Mye kjappere ta den enn å holde på å styre emd å sjekke selv i to uker. Sannsynligheten er jo størst for at du ikke har det.
Hvis man får påvist svd er det første kost og mosjon får å se om det får ned blodsukkeret. Går ikke det er det enten tabletter eller insulin. Det er ikke ikke alltid noe man kan gjøre for å unngå det desverre.

Jeg har ingen mening om man bør ta den eller ikke egentlig. Men jeg har fått beskjed om å ikke ta den av medisinske årsaker. Isteden skal jeg måle blodsukker fastende, altså det alle gjør før de drikker sukkerdrikken. Så det er kanskje et alternativ?
Jeg krysser av for to av de fire punktene, pluss at vi får store babyer (arv fra farssiden tror jeg), så det hadde vært fint å vite helt sikkert, men men.
Du kan måle hjemme slik jeg skal gjøre da, 3 gr. pr døgn. jm sa hvis jeg hadde tre høye målinger så måtte jeg henvises til sykehuset.

Du MÅ ingen ting i svangerskapet. Alt er frivillig. Selv om mange tror at noe er «obligatorisk» så er det bare anbefalt. Jeg nektet, har prøvd en gang før på studiet på 10 år siden og det var så fælt jeg trodde jeg skulle dø. Vet de har endret den siden da, men får meg ikke til å gjøre det igjen. Tok heller å målte bs hjemme i et par uker, superchill.

Bare så det er nevnt og sagt; det er ingen medisinske prosedyrer som MÅ gjøres uansett, med mindre det står om liv. Ingen kan tvinge deg.
Jeg bikket akkurat på bmigrensen sist, og jm vurderte det som ikke nødvendig. Jeg hadde ikke lyst heller; og har født tre normalt store barn. Denne gang var jeg under på bmi, og ingen andre kriterier oppfylles.

Det er et TILBUD. Ikke et krav. Du kan si nei takk. (Dette gjelder også under fødsel; alle TILBUD kan du takke nei til. Og du SKAL ha informasjon om hvorfor du evt burde takke ja. Du MÅ ingenting.).
Men selvfølgelig; enkelte ting er jo lurt å takke ja til, da, men det er greit å poengtere at det er ditt valg.

Sniker.

Les deg opp på konsekvensene av uoppdaget svangerskapsdiabetes før du bestemmer deg for å takke nei. Svangerskapsdiabetes øker ikke bare sjansen for stort barn, men også større fare for intrauterin død, og komplikasjoner som diabetes type 2 senere i livet for både mor og barn :Heartred

Sniker.

Les deg opp på konsekvensene av uoppdaget svangerskapsdiabetes før du bestemmer deg for å takke nei. Svangerskapsdiabetes øker ikke bare sjansen for stort barn, men også større fare for intrauterin død, og komplikasjoner som diabetes type 2 senere i livet for både mor og barn :Heartred
For å ikke snakke om at det øker faren for sv.forgiftning. Kan være greit å lese litt om den også før du tar valget. Ja, den testen tar to timer, men det er veldig mulig at du kan jobbe i vente tiden også. Jeg fikk et eget rom på legekontoret, i de to timene en skal vente mellom første og andre test. Men fikk ikke lov til å gå der i fra.
2 timer er kanskje ikke all verden av tid å ofre for både deg og barnet sånn bare i tilfelle. Men det er fullt og helt ditt valg og det er absolutt lov til å si nei :Heartred

• Liker
Reactions: HCS
Jeg tok den i forrige svangerskap og det er det *jæveligste* jeg har gjort frivillig. Var helt forferdelig å bøtte nedpå med så masse sukker på så kort tid. Men mange som syns det går helt greit. Jeg angrer på det, og tenker at hvis du ikke har en magefølelse på at du burde ta den så stå over. Men det er nå meg.

Jeg har tatt den, fordi jeg har en bror med diabetes type 1, og da høyere risiko. Det er kjempe greit, men tar litt tid. Den drikken man får tilbudt i dag er ikke så stor og man får velge mellom at den smaker sitron eller appelsin. Den er litt tykk, men mye tynnere enn f.eks det man må drikke ved forstoppelse.

Jeg skal også ta den. Har ikke vært snakk om at jeg ikke skal ta den iallefall. Er over 35, førstegangsfødende og BMI på 26,5
før graviditeten. Jordmor ville at jeg skulle ta den nærmest mulig uke 28, så jeg slipper å ta den på nytt eventuelt, men dette skjønner jeg ingenting av. Fått time hos fastlegen i uke 25+2, det får jaggu være innafor og før 17.mai er det også :p Trener, spiser sunt og unner meg godt i helger og litt innimellom, får håpe det går greit

Jeg tenker at hvorfor skal man ikke ta den? Fordi det er jævlig? Så jævlig kan det vell ikke være :p Jeg vet med meg selv at jeg skal ta den for jeg vil vite om jeg har det eller ikke, for barnet sitt skyld. Er ikke så ofte man er gravid så det bør vi tåle. Fødsel er værre:D

Jeg tenker at hvorfor skal man ikke ta den? Fordi det er jævlig? Så jævlig kan det vell ikke være :p Jeg vet med meg selv at jeg skal ta den for jeg vil vite om jeg har det eller ikke, for barnet sitt skyld. Er ikke så ofte man er gravid så det bør vi tåle. Fødsel er værre:D
Som jeg skriver er det både belastende og tidkrevende, med reising og gjenomføring vil jeg ende opp med å bruke over en halv arbeidsdag på dette, ikke et spørsmål om "å tåle" gjennomføringen. Når det er lite sannsynlighet for i det hele tatt å få svangerskapsdiabetes i utgangspunktet syns jeg det blir en påkjenning psykisk å være med på massetestingen av nesten 80% av alle gravide, det skaper en uro og frykt som strengt tatt ikke er nødvendig. Så ender man opp med å bare teste seg for å bli kvitt uroen.. En må stole på egen intuisjon og hva som føles riktig for en selv.

Det er bra du er sikker i ditt valg, lykke til med testen!

Tenker at vi er ulike og ikke trenger dømme andre for sine valg uansett..

Jeg skal ta den, tok den med forrige og syns ikke det var ille i det hele tatt (ja - kjedelig å sitte å vente riktignok, den siste halvtimen var liiiitt lang. Men i en ellers ekstremt travel hverdag syns jeg det samtidig var litt godt å ha en god unnskyldning til å sitte et par timer å slappe av på legesenteret.... :p ). Hadde det ikke da og anser det som usannsynlig at jeg har det nå, men syns for min del det er ok å sjekke og jeg syns ikke det er noen nevneverdig belastning å ta den heller, så jeg er heldig, er mange som gruer seg mye og noen få av de igjen har også grunn til det (blir dårligere etc).

Min jordmor var usikker på om jeg skulle ta den, jeg "skal" jo egentlig pga høy bmi (er ikke så mange kiloene for mye men var tyngre før denne graviditeten enn forrige), men hun var likevel så usikker at hvis ikke JEG hadde tatt det opp og trodde det var en selvfølge så ville hun ikke bedt meg gjøre det (hun landet på et svar a'la "jaja det skader jo ikke uansett så du kan sikkert gjøre det.").

Jeg skal ta den på tirsdag. Tenker vi er heldige som blir så godt fulgt opp i svangerskapet :)

Som jeg skriver er det både belastende og tidkrevende, med reising og gjenomføring vil jeg ende opp med å bruke over en halv arbeidsdag på dette, ikke et spørsmål om "å tåle" gjennomføringen. Når det er lite sannsynlighet for i det hele tatt å få svangerskapsdiabetes i utgangspunktet syns jeg det blir en påkjenning psykisk å være med på massetestingen av nesten 80% av alle gravide, det skaper en uro og frykt som strengt tatt ikke er nødvendig. Så ender man opp med å bare teste seg for å bli kvitt uroen.. En må stole på egen intuisjon og hva som føles riktig for en selv.

Det er bra du er sikker i ditt valg, lykke til med testen!
Det var absolutt ikke negativ ment altså! Jeg tok den idag, og ja det er tidskrevende og sikkert lang reisevei for din del. Men testen har forandret seg de få siste år så den var null stress og ikke så ille som alle skal ha den til. Men selvfølgelig , det er hver sin mening og heeelt frivillig.

Jeg er midt i glukosebelastningstesten nå. For min del var det null stress å drikke det lille glasset med «limesaft», og jeg blir vanligvis fort kvalm av søte ting. Til sammenligning sliter jeg med å drikke opp en 0.33brus i løpet av en time fordi det blir for søtt for meg :hilarious: Fikk også en positiv overraskelse med at jeg kunne ha ventetiden hjemme (bor ca 15min kjøretur fra legekontoret). Så tipptopp opplevelse for min del. Ville dele siden man som regel bare hører hvor forferdelig dette er.

Back
Topp