Glukosebelastningstest - kjedelige greier!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
Hei igjen,
Dere som har tatt og skal ta, er det noe spesiell grunn til det? Jeg er 24 uker på vei, men er nesten på samme vekt før graviditet. Spiser ikke mye mat eller søtsaker. Sist så sa legen min at jeg ikke behøvde , så jeg skal snakke med henne om jeg trenger virkelig å ta testen.

Sniker fra desember.

Jeg tok den grunnet BMI. Jeg hadde ikke sukker i urinen og det var ingenting som tilsa at jeg hadde sv. diabetes, det var kun for å utelukke.

I og med at svangerskapsdiabetes ofte ikke har symptomer og det er viktig å finne ut av det om man har det, synes jeg det er helt greit å ta den for å være på den sikre siden. Det er rart det ikke er obligatorisk for alle, egentlig. Litt ubehag tåler man for å være sikker på at alt er bra.

Jeg skal ta om en uke. Legen sa jeg egentlig ikke hadde trengt utifra forutsetninger mm men at man må pga retningslinjer så da må man vel bare.. mannen har fri og blir med så legen sa vi godt kunne reise hjem og slappe av de to timene i stedet for å sitte der :) gruer meg mest til å ikke kunne spise frokost for det er det eneste som gjør meg kvalm, også når jeg ikke er gravid :confused:

Jeg synes det er så rart at det er så stor forskjell fra sted til sted. Grunnen til at man sitte på legekontoret er jo at resultatet kan bli feil om man rører for mye på seg, noe man jo egentlig gjør når man drar hjem og tilbake.

Jeg synes det er så rart at det er så stor forskjell fra sted til sted. Grunnen til at man sitte på legekontoret er jo at resultatet kan bli feil om man rører for mye på seg, noe man jo egentlig gjør når man drar hjem og tilbake.
Ja ikke sant. Men legen var veldig tydelig på at jeg måtte hentes og legge meg rett på sofaen når jeg kom hjem. Og årsaken var og at de på legekontoret her ikke har kapasitet til å la meg sitte der heller :wideyed:

Her har både jordmor og lege sagt at de ikke syns det er nødvendig så lenge alt ser bra ut (blodprøver, urin, osv) og siden det ikke er noe historikk med diabetes i familien (verken til vanlig eller under svangerskap). Er normalvektig og eneste grunnen til at jeg burde ta den er at jeg er førstegangs over 25.
Jeg har dermed ikke tenkt å ta den med mindre jeg får noe symptomer eller prøver som tilsier det.

Det sa fastlegen min og, men jordmor var litt bestemt. Jeg sliter veldig med kvalmen, så å slippe testen hadde vært helt supert for meg. Jeg kommer nok til å være dårlig hele resten av dagen om jeg tar den.

Det sa fastlegen min og, men jordmor var litt bestemt. Jeg sliter veldig med kvalmen, så å slippe testen hadde vært helt supert for meg. Jeg kommer nok til å være dårlig hele resten av dagen om jeg tar den.

Jeg hadde nok ikke klart å ta den uansett pga kvalme og oppkast foreløpig, men hadde selvfølgelig prøvd hadde lege og jordmor ment at jeg burde, og det kommer jeg og til å gjøre hvis de sier at jeg skal ta den. Har absolutt ingenting i mot å ta den, men kommer til å høre på de fagfolkene jeg har rundt meg.

Når jeg snakkes med lege og jordmor om dette sa de at (som det nevnes over her) svangerskapsdiabetes KAN komme uten symptomer, men oftest vil urinprøven vise dette eller andre symptomer oppstå.

Jeg hadde nok ikke klart å ta den uansett pga kvalme og oppkast foreløpig, men hadde selvfølgelig prøvd hadde lege og jordmor ment at jeg burde, og det kommer jeg og til å gjøre hvis de sier at jeg skal ta den. Har absolutt ingenting i mot å ta den, men kommer til å høre på de fagfolkene jeg har rundt meg.

Når jeg snakkes med lege og jordmor om dette sa de at (som det nevnes over her) svangerskapsdiabetes KAN komme uten symptomer, men oftest vil urinprøven vise dette eller andre symptomer oppstå.

Jeg skal snakke med fastlegen min, jeg tar den hvis jeg må - men denne kvalmen er altoppslukende som den er, så jeg er virkelig i tvil for om jeg klarer å gjennomføre testen.

Hei, da skal jeg ta testen på onsdag. Da er jeg 26+3. Gruer meg og er veldig spent om jeg vil klare det. Som sagt jeg tok ikke under min første graviditet. Sekretæren nevte noe druesukker. Kunne dere gi meg råd om den dagen? Skal jeg f.eks drikke sakte elle fort? Har dere noe mat til å spise etterpå? Trenger gode råd...

Hei, da skal jeg ta testen på onsdag. Da er jeg 26+3. Gruer meg og er veldig spent om jeg vil klare det. Som sagt jeg tok ikke under min første graviditet. Sekretæren nevte noe druesukker. Kunne dere gi meg råd om den dagen? Skal jeg f.eks drikke sakte elle fort? Har dere noe mat til å spise etterpå? Trenger gode råd...

Jeg holdt meg for nesa og drakk den fort! Gikk helt greit, men har vært kvalm hele graviditeten og den drikken hjalp ikke akkurat:) Men det gikk mye bedre enn forventet!! Fikk lov til å ligge på en benk og drikke littegrann vann etterpå mens jeg venta på at de to timene skulle gå. Etter at jeg var ferdig spiste jeg en yoghurt- har synes det har hjulpet litt på kvalmen. Og trengte noe friskt etter alt det druesukkeret:)

Jeg holdt meg for nesa og drakk den fort! Gikk helt greit, men har vært kvalm hele graviditeten og den drikken hjalp ikke akkurat:) Men det gikk mye bedre enn forventet!! Fikk lov til å ligge på en benk og drikke littegrann vann etterpå mens jeg venta på at de to timene skulle gå. Etter at jeg var ferdig spiste jeg en yoghurt- har synes det har hjulpet litt på kvalmen. Og trengte noe friskt etter alt det druesukkeret:)

Tusen takk for svar. Gratulerer, du har vært flink. Jeg også har hatt mye kvalme med lite matlyst. Fortsatt sliter med lite matlyst. Vi får håpe at jeg også klarer testen. Ha en fin kveld og god helg[emoji254]

Jeg tok den tidlig, tror det var i uke 13. Og så skal jeg ta den igjen om et par uker.

Ta med deg noe som gjør at tiden går fort. Strikketøy, bok, mobilspill. Hva som helst. Jeg tok på sykehuset og fikk eget rom med TV så var veldig ålreit. Gikk rett på Narvesen og kjøpte salt mat etterpå. Syns smaken forsvant fort fra munnen, var bare veldig tørst.

Hmm, dette er mitt andre svangerskap og jeg ikke tatt noe glukosebelastnings test... Ingen som har sakt noe om det heller?
Har lagt på meg 2 kg og er 26+3 uker idag. Må jeg spør om den selv eller er det slik at de tenker jeg ikke trenger den? Ingen i familie vår som har diabetes.

Blir litt forvirret jeg nå...

Jeg har lagt på meg mye og fikk beskjed om at jeg måtte ta diabetestest. Trodde det bare var en blodprøve på fastende mage, jeg...

Fikk beskjed om at jeg måtte ta den fordi alle gravide over 25 år må ta den uansett. Aldri tatt det før,selv om jeg var 26 sist jeg var gravid. Ny regler? Fikk også beskjed av jordmor om å spørre lege ang influensa vaksine siden det var anbefalt alle gravide å ta den men at informasjonen om årets influensa vaksine ikke var offentlig enda. Aldri tatt det eller jeg før...

Jeg var og tok den i dag. Selve drikken går fint ned men er de to timene jeg måtte sitte å vente som var tunge. Jeg sovna da så gikk no greit. Ikke noe kvalm men[emoji4]

Tok testen idag, drikken var ikke så ille som fryktet, og fikk lov til å ligge på en behandlingsbenk de to timene :) det værste var å vente de to timene! Kjeedelig :D
Fikk beskjed om at jeg måtte ta den fordi alle gravide over 25 år må ta den uansett. Aldri tatt det før,selv om jeg var 26 sist jeg var gravid. Ny regler? Fikk også beskjed av jordmor om å spørre lege ang influensa vaksine siden det var anbefalt alle gravide å ta den men at informasjonen om årets influensa vaksine ikke var offentlig enda. Aldri tatt det eller jeg før...
Tror det er helt nye regler, jordmoren min måtte bla i noen papirer for å finne ut om jeg skulle ta den og mumlet noe om nye prosedyrer :) trodde hele tiden at det var spesielt for dem med høy bmi eller som har født store barn tidligere, men nå var det for alle over 25 år i tillegg :)

Hmm, dette er mitt andre svangerskap og jeg ikke tatt noe glukosebelastnings test... Ingen som har sakt noe om det heller?
Har lagt på meg 2 kg og er 26+3 uker idag. Må jeg spør om den selv eller er det slik at de tenker jeg ikke trenger den? Ingen i familie vår som har diabetes.

Blir litt forvirret jeg nå...

Siden du ikke har lagt på deg veldig mye eller har diabetes i familien kan det være at jordmor/lege ikke der på det som nødvendig. Du er ikke overvektig heller? Noen ganger blir den også tatt på bakgrunn av sukker i urinen på kontrollene. Du kan jo nevne det for jordmor/lege?

Ja, det er nye retningslinjer når det kommer til glukosebelastningstesten. Men det gjelder egentlig bare førstegangsgravide over 25, så om du har barn fra før skal ikke det kriteriet i seg selv bety at du må ta den.

Jeg har lagt på meg mye og fikk beskjed om at jeg måtte ta diabetestest. Trodde det bare var en blodprøve på fastende mage, jeg...

Det er jo på en måte det men det tas i tillegg en ny blodprøve etter at du har drukket sukkervannet for å se hvordan kroppen håndterer det.

Last edited:
Back
Topp