Glukosebelastningsprøve

Jeg har ikke hørt noe om den enda, kanskje det blir på neste kontroll? Er 25 uker i morgen.. og ja, er over 25 år? Må jeg spørre om den?

Sikkert greit å minne legen på at det er nye retningslinjer på hvem som skal ta den[emoji51]

Her sa ikke JM noe om den før jeg kom til uke 27. Er uke 28 nå. Og hun sa jeg skulle ta den så raskt som mulig uke 27/28 :P (28+0)

Fine nivåer før glukoseblandingen. Fikk ikke vite hva det var så bare å vente 2 t til ny måling nå [emoji849] :P

Skal man drikke den guffa på tom mage?

Ja
Det var ikke så ille som jeg trodde.. men jeg tåler ikke så søte ting uten å fått spist så jeg sitter bare å svelger som bare det for at det ikke skal komme opp igjen [emoji29]

Ja
Det var ikke så ille som jeg trodde.. men jeg tåler ikke så søte ting uten å fått spist så jeg sitter bare å svelger som bare det for at det ikke skal komme opp igjen [emoji29]

Huff, blæ! Godt jeg har legetime på morgningen da i hvert fall.

Huff, blæ! Godt jeg har legetime på morgningen da i hvert fall.

Ja :)
Trengte ikke legetime jeg :P trakk bare kølapp til labben og tok blodprøve. Drakk blandingen jeg kjøpte med fra apoteket. Har igjen 1 av 2 timer venting for ny prøve :P Da går jeg bare inn på labben igjen :) svar går jeg mens jeg er der. Legen blir kontaktet om det er nødvendig :)

Ja :)
Trengte ikke legetime jeg :p trakk bare kølapp til labben og tok blodprøve. Drakk blandingen jeg kjøpte med fra apoteket. Har igjen 1 av 2 timer venting for ny prøve :p Da går jeg bare inn på labben igjen :) svar går jeg mens jeg er der. Legen blir kontaktet om det er nødvendig :)
Måtte du kjøpe blandingen selv?? Jeg fikk den flaskeblandingen på laben jeg!

Sitter på legekontoret nå og har akkurat drukket sukkerblandingen [emoji12] Stusset over at hun på laben sa jeg kunne spise rett etterpå? På legen forstod jeg at jeg først kunne spise etter 2 timer når nye blodprøver var tatt [emoji12]

Sitter på legekontoret nå og har akkurat drukket sukkerblandingen [emoji12] Stusset over at hun på laben sa jeg kunne spise rett etterpå? På legen forstod jeg at jeg først kunne spise etter 2 timer når nye blodprøver var tatt [emoji12]
Det var rart ja... jeg kunne ikke det for 4 uker siden... hadde dobbelt sjekket det sånn at du ikke kaster bort masse tid for ingenting..

Det var rart ja... jeg kunne ikke det for 4 uker siden... hadde dobbelt sjekket det sånn at du ikke kaster bort masse tid for ingenting..

Jeg VET jo at jeg ikke kan spise da - heldigvis forklarte fastlegen min det godt forrige gang [emoji6] Men ja - rart å si! Må gi beskjed når hun tar neste blodprøve [emoji12]

Fikk beskjed av jordmor at jeg skulle ta denne, men hos legen tok de bare en blodprøve og sa jeg ikke trengte. Trodde alle førstegangs over 25 år skulle ta den?

Fikk beskjed av jordmor at jeg skulle ta denne, men hos legen tok de bare en blodprøve og sa jeg ikke trengte. Trodde alle førstegangs over 25 år skulle ta den?

Ikke alle leger som har fått med seg de nye retningslinjene. Min lege viste det ikke så jeg måtte opplyse om det på legekontoret :-/ Jeg tok testen i dag :-)

Ikke alle leger som har fått med seg de nye retningslinjene. Min lege viste det ikke så jeg måtte opplyse om det på legekontoret :-/ Jeg tok testen i dag :)
Legen min visste det heller ikke, og hørte på når jordmor ringte legekontoret og sa det før jeg skulle dit. Og når jeg kom tok hun på lab blodprøve og sa jeg trengte ikke ;s Så.. Vet ikke...

Blir en ny en på meg til tirsdag, ba om det selv :D var for tidlig å ta den da jeg tok den sist og jeg har da en anelse insulinresistens fra før av... ikke at jeg merker noe til det nå, virker som det er normalisert på en måte. For det var jo knall verdier sist :p

Jeg har BMI under 27 men er 31 år. Ingen som har nevnt at jeg skal ta den, så er sikkert litt forskjellig hvordan det praktiseres :)
Veldig forskjellig.. fordi det har nettopp kommet nye rettningslinjer... og tro meg, det er mange leger som ikke er oppdatert på det området ja. De jeg jobber for hadde ikke snøring :p så sier jo sitt...
Men regelen er alle første gangs over 25, De med BMI over 27 og de med diabetes i familien eller at man har hatt svangerskapsdiabetes før... i alle fall det jeg husker etter å ha skumlest over for noen uker siden

Back
Topp