Glukosebelastning

Putti2020

Betatt av forumet
Novemberbarna 2021
Hei!

Er det mange her som skal ta glukosebelastning?
Jeg er satt opp til dette når jeg er i uke 26.

Oppfyller 3 av kriteriene for å måtte ta denne. Både BMI, alder og har en søster med diabetes type 1.

Akkurat nå er jeg mest spent på hvordan det blir å faste i 8 timer før denne. For jeg bare MÅ ha mat med en gang jeg står opp.
Også redd jeg står i fare for å ha svangerskapsdiabetes, men får prøve å ikke bekymre meg på forhånd.
 
Sniker fra juli. Tok glukosetestbelastning da jeg fødte et barn som var 70 g over grensa til å anbefale en sånn test.

Dro inn tidlig på sykehuset, men anbefaler deg å si ifra i en skranke hvis mulig. Ikke bare trekke en kølapp på automaten og vente til det er din tur. Spør om de kan prioritere deg. For jeg ventet først en time på å komme inn. Så tok jeg blodprøve og drakk den gugga, så ventet to timer. Men alt i alt gikk det greit. Hadde ikke sånn sulten-periode :D Men hadde en banan i veska til etterpå. Lykke til.
 
Jeg skal ta om ca. 2 uker, da er jeg i uke 24. Har høy BMI og er førstegangsfødende over 25 år.

Gruer meg VELDIG! Jeg sliter sånn nå i graviditeten med at jeg brekker meg, og i verste fall spyr når jeg er sulten, så det blir veldig spennende. Ser for meg at jeg skal sitte på venterommet i 2 timer å bare brekke meg hele veien...
 
Sniker fra juli. Tok glukosetestbelastning da jeg fødte et barn som var 70 g over grensa til å anbefale en sånn test.

Dro inn tidlig på sykehuset, men anbefaler deg å si ifra i en skranke hvis mulig. Ikke bare trekke en kølapp på automaten og vente til det er din tur. Spør om de kan prioritere deg. For jeg ventet først en time på å komme inn. Så tok jeg blodprøve og drakk den gugga, så ventet to timer. Men alt i alt gikk det greit. Hadde ikke sånn sulten-periode :D Men hadde en banan i veska til etterpå. Lykke til.
Skal heldigvis ta testen på fürst, der har de en fast tid om morgenen til den glukosetesten. Muligens også bare én person til test hver dag. Så håper de er "on time".
 
Skal om 4 uker, er da i uke 25. Fikk beskjed om å henvende meg direkte i luken når jeg kom, så skulle jeg få komme inn med en gang. Har tatt den en gang tidligere. Kjedelig å sitte på venteværelse i 2 timer. Tiden går ikke veeeeldig fort da!! :wtf:
 
Jeg skal ta i starten av august, og da er jeg 25+0. :) Jeg har vel tenkt meg å dra med en bok og litt musikk, så tiden ihvertfall ikke står helt stille der inne. ;)
Heldigvis er jeg ikke et frokostmenneske, så jeg tåler å "faste" i åtte timer eller mer. Null problem. :)
 
Jeg skal ta mot slutten av august, er da i uke 26. Gjorde det i første svangerskap også. Det gikk helt greit, men hadde nok ikke kommet meg hjem om jeg ikke hadde hatt med litt niste å spise med en gang jeg var ferdig...
 
Jeg skal ta det i uke 26. Gjorde det også i første svangerskap og gikk fint, men utrolig kjedelig :shifty: Anbefaler å ta med noe å spise etterpå :hilarious:
 
Jeg skal ta det i uke 26. Gjorde det også i første svangerskap og gikk fint, men utrolig kjedelig :shifty: Anbefaler å ta med noe å spise etterpå :hilarious:
Skal greie å få tiden til å gå, tar med bok og podkast tenker jeg.
Mat må med, den skal spises med en gang det er lov!! Får bare spise et ekstra kveldsmåltid den dagen, og håpe på det beste ;-)
 
Jeg skal ta den neste uke, gruer meg veldig!
Sist jeg var gravid måtte jeg ta den 3 (!!!) ganger for jeg de 2 første gangene spydde alt opp igjen etter kort tid
 
Jeg skal ta den 6/8-21 og da er jeg i uke 26(25+1) og det eneste jeg gruer meg til er å vente i 2 timer.. tok den sist også, og jeg gruet meg sånn for alle sa den var helt jævlig,men det var det ikke ♡ egentlig skal jeg ikke trenge å ta den nå,men bmi min var akkurat på grensa :p
Får håpe tiden går fort med podcast ☆
 
Jeg skal ta den neste onsdag.
Skal på sykehuset på vekstkontroll og tar den der før det. Får da sitte å vente på føde/barselavdelinga. Der har de god sofa å sitte i!
Gikk veldig fint å ta den med forrige, så satser på det går fint denne gang også.
 
Jeg tok den hos fastlegen i går (27+5). Var helt uproblematisk. Den sukkerdrikken var ikke kjempegod akkurat, men hadde ingen problemer utover det. Da hadde jeg fastet i 10 timer. De to timene jeg måtte vente gikk fort, leste nyheter på mobilen og hørte på musikk:headphone:
 
Jeg tok den sist uke. Gikk helt fint. Jeg hadde time kl.09 på morgenen. Fikk komme inn med en gang. Helte i meg sukkerdrikken på under ett min. Synes ikke den var så ille som jeg har hørt :hilarious: jeg fikk lov å sitte å vente i bilen da den var parkert rett utenfor legekontoret. Såg på handballkamp på mobilen, så tiden gikk fort :happy: masse lykke til :happy:
 
Har tatt den for tredje gang (tredje graviditet) nå i sommer. Får ikke veldig lyst på Bacardi Razz etterpå nei, men litt småkvalm og trøtt overlever jeg :) hadde med meg en bok, og en matpakke som jeg kunne kaste meg over med en gang jeg var ferdig.
 
Fikk ikke velge smak, hadde kun den som smakte appelsin. Småkvalmende, men gikk ned.
 
For dere som har tatt testen, veit dere om det er stor sjans for at den slår ut berre fordi ein oppfyller eit av krava? Er det liksom vanlig å få svangerskapsdiabetes uten å vite om det og uten at det oppdages på andre måter?
 
Back
Topp