Glukosebelastning

Fikk beskjed om at alle førstegangsfødende over 25 år må ta den.
men at den skal tas ca uke 26.
rart du allerede har tatt den da?
Jeg setter opp time til det når det nærmer seg. fikk beskjed om at det tok ca 2,5 t så det var bare å ta med en bok eller noe strikketøy eller noe slikt :wideyed::wacky:

Jeg ble bedt om å ta den allerede nå siden jeg var så lav i blodsukker og så plaget av det, samt lav HbA1c. Glad jeg gjorde det for det var jo ikke som det skulle.:confused: Lurt å ha med litt for å få tiden til å gå, jeg hadde lydbok så jeg sovna :hilarious: Og hvis man spør så kan det hende at de har et ledig rom du kan hvile på mens du venter :)

Jeg skal ta den i uke 24, så i midten av januar pga arvelig disposisjon..Tok den sist også, ikke det deiligste å gjøre. Men, tar med strikketøy og lydbyk eller laster ned en serie, så går det raskt unna
Jeg hadde lydbok og fikk eget rom å hvile på, så jeg sovna av - gikk veldig fort plutselig :hilarious:

Sikkert lurt å følge litt med, hvis du enda har måleren fra sist svangerskap? Jeg var glad jeg hadde min fra sist å måle med når jeg ble uvel denne gangen :)
Hadde fint langtidssukker forrige svangerskap og va fint nå på denne målinga og så rekne med eg bare får store barn. Men kan lett måltidsmåle nåken veker om jm føle det trengs :-)

Jeg hadde glukosebelastning i forrige svangerskap og fikk påvist svangerskapsdiabetes (hadde ingen risikofaktorer, så det var overraskende). Trenger ikke ta glukosebelastning denne gangen fordi jeg allerede har fått påvist svangerskapsdiabetes gjennom egenmålinger. Langtidsblodsukkeret mitt er helt perfekt (også i forrige svangerskap hvor blodsukkeret var skyhøyt etter måltid på slutten), så det er ingen pålitelig indikator for meg da jeg har mye svingninger i blodsukkeret.

Jeg ble bedt om å ta den allerede nå siden jeg var så lav i blodsukker og så plaget av det, samt lav HbA1c. Glad jeg gjorde det for det var jo ikke som det skulle.:confused: Lurt å ha med litt for å få tiden til å gå, jeg hadde lydbok så jeg sovna :hilarious: Og hvis man spør så kan det hende at de har et ledig rom du kan hvile på mens du venter :)
Ah ok!
Skal høre om de har eget rom, men jeg tviler egentlig :p hadde vært greit å kunne legge seg ned å duppe litt ja! :)
Strikking har jeg ikke akkurat kommet i gang med, så blir sikkert å ta med en bok tipper jeg :)

Hadde fint langtidssukker forrige svangerskap og va fint nå på denne målinga og så rekne med eg bare får store barn. Men kan lett måltidsmåle nåken veker om jm føle det trengs :)
Så bra, skulle ikke tro det trengs da :)

Jeg tok testen nå, fikk en iskald flaske med bringebær smak, glad jeg hadde med meg sugerør, da fikk jeg lagt sugerøret helt bakerst på tungen og slapp den søtsmaken i hele munnen :hilarious: Den var ikke ille å ta i det hele tatt på denne måten, jeg som hadde gruet meg så!! Nå sitter jeg i bilen og skal vente 1,5 time til, strikketøy og podcast er med :D Hadde 4,2 før testen, så spent på hva jeg får etterpå :joyful:

Jeg ser at mange sier æsj og fysj og blæ. Helt greit det, men skal vi kanskje normalisere dette litt og legge vekk den «hypen» på at dette faktisk ikke er det værste i hele verden?
Jeg er helt enig i at det ikke er godt å drikke de greiene, men, det er ikke verre enn å drikke tran eller hostesaft f.eks.
Grunnen til at jeg skriver dette er rett og slett for å roe hele greia ned da det ikke verken er noe å bekymre/uroe seg for og det er over på et blunk. Ventetiden blir jo til det du selv gjør det til:)

Ta det heller med ro og vær glad for at vi har ennå en test her i Norge som kan hjelpe oss med å forutse om det er noe som kan dukke opp med vår egen helse eller våres nurks helse..
Dette går så fint:)

Tok testen i dag!
Anbefaler å spise senere enn kl 19 kvelden i forveien - for lenge å gå uten mat kjente jeg :p
Pakket med niste så jeg spiste rett etter siste blodprøva var tatt.

Jeg fikk en flaske på 200ml med lime-smak.
Veldig søtt, og det svei i halsen på vei ned.
men absolutt overlevbart!
merket ikke noe ubehag eller noe slikt.
Sånn prikk-i-fingeren blodprøve før og etter, så selve testen går jo fort.
Hadde faktisk ikke med verken bok eller strikketøy, men på tross av det gikk de to timene greit!
Litt lei av å scrolle på telefonen bare :wacky::stop:

4,0 første test og 5,9 andre test.
Var visst innafor, så heldigvis ingen svangerskapsdiabetes :D

Vedlegg

• AC90B580-0CBF-4FBE-BFB2-BDD198C79449.jpeg
    AC90B580-0CBF-4FBE-BFB2-BDD198C79449.jpeg
    25,8 KB · Visninger: 23
Jeg tok testen nå, fikk en iskald flaske med bringebær smak, glad jeg hadde med meg sugerør, da fikk jeg lagt sugerøret helt bakerst på tungen og slapp den søtsmaken i hele munnen :hilarious: Den var ikke ille å ta i det hele tatt på denne måten, jeg som hadde gruet meg så!! Nå sitter jeg i bilen og skal vente 1,5 time til, strikketøy og podcast er med :D Hadde 4,2 før testen, så spent på hva jeg får etterpå :joyful:
Herlig at du fikk vente i bilen! Jeg satt på venterommet hele tiden...

Tok testen i dag!
Anbefaler å spise senere enn kl 19 kvelden i forveien - for lenge å gå uten mat kjente jeg :p
Pakket med niste så jeg spiste rett etter siste blodprøva var tatt.

Jeg fikk en flaske på 200ml med lime-smak.
Veldig søtt, og det svei i halsen på vei ned.
men absolutt overlevbart!
merket ikke noe ubehag eller noe slikt.
Sånn prikk-i-fingeren blodprøve før og etter, så selve testen går jo fort.
Hadde faktisk ikke med verken bok eller strikketøy, men på tross av det gikk de to timene greit!
Litt lei av å scrolle på telefonen bare :wacky::stop:

4,0 første test og 5,9 andre test.
Var visst innafor, så heldigvis ingen svangerskapsdiabetes :D
Jeg fikk også denne med lime. Den var jo forsåvidt ikke så verst, men veldig søt :p
Jeg fikk beskjed om å drikke det så fort jeg klarte, så styrta jo gele greia på et par minutter :hilarious:

Jeg fikk også denne med lime. Den var jo forsåvidt ikke så verst, men veldig søt :p
Jeg fikk beskjed om å drikke det så fort jeg klarte, så styrta jo gele greia på et par minutter :hilarious:
Haha ja, gikk ned mye fortere enn ti min :p:hilarious:
Var din i gelekonsistent? min var helt som vann... kan ikke si jeg smakte noe særlig av den limen men :shifty::hilarious:

Tok også testen i dag, og hadde jeg ikke sett at dette var et hyppig diskutert tema på diverse fora, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke hadde tenkt noe mer over det :p Fikk også noe lime-vann-aktige greier som selvsagt smakte ekstremt søtt, men det var jo som forventet, gitt at den lille flasken skulle svare til sukkermengden i 0.75 L cola :hilarious: Var heldig og fikk sitte og slappe av inne på et ubrukt kontor på legesenteret, for å ikke bli så eksponert for pasienter på venterommet (korona), så det var jo veldig deilig.

Tok også i dag. Er jo bare en lite utblandet saft :joyful: Bringebærsmak. Men ble faktisk litt småuggen etterpå. Legekontoret hadde lagt inn svangerskapskontroll i ventetiden, så det ga et greit opphold i ventingen. Fikk ikke svar på hvordan det gikk da, satser på det kommer på helsenorge om ikke lenge? Fikk bare vite at det fastende blodsukkeret var fint (4,6 eller noe).

Ha
Tok også i dag. Er jo bare en lite utblandet saft :joyful: Bringebærsmak. Men ble faktisk litt småuggen etterpå. Legekontoret hadde lagt inn svangerskapskontroll i ventetiden, så det ga et greit opphold i ventingen. Fikk ikke svar på hvordan det gikk da, satser på det kommer på helsenorge om ikke lenge? Fikk bare vite at det fastende blodsukkeret var fint (4,6 eller noe).
Har ikke hørt noe om at det kommer på helsenorge, men det kan jo være forskjellige praksiser rundt om i landet for alt jeg vet :)
Jeg fikk vite det med en gang av hun som tok målingen.
samt av legen etterpå da jeg var innom der.

Ha

Har ikke hørt noe om at det kommer på helsenorge, men det kan jo være forskjellige praksiser rundt om i landet for alt jeg vet :)
Jeg fikk vite det med en gang av hun som tok målingen.
samt av legen etterpå da jeg var innom der.

Fikk svar på helsenorge nå om at prøven var fin, fastlegen sendte melding der :happy: Er vel bare litt forskjellig praksis, legekontoret mitt kommuniserer alltid der.

Jeg tok den forrige uke. Kjøpte drikken selv på apoteket og satte den i kjøleskapet.
Fastende blodsukker ble 3,9 og 5,8 etter 2 timer. Måtte ta pga at jeg er førstegangs over 25.

Back
Topp