Glukosebelastning

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Min tur i dag - drakk akkurat den glukosevæska. Gikk greit å styrte den i seg for jeg var så tørst! Men nå ble jeg såklart veldig kvalm da...

Mange andre som har tatt/skal ta den?
 
Skal ta den med ikke fått vite når enda, for vel vite det med jordmoren på mandag [emoji5] sist fikk jeg ikke vite at jeg måtte være fastende, så satt der i 2t uten grunn. Måtte ta den 2 ganger da [emoji21] nå vet jeg mer [emoji23]
 
Fikk vite av legen at alle gravide må ta den mellom uke 24-28. Noen nye retningslinjer som har kommet, men legen sa at han syns det var temmelig tullete at friske normalvektige gravide uten diabetes i familien må ta testen. Han skrev iallfall ut testpapirer, og jeg tenker å ta testen en dag neste uke. Da er jeg 25 uker på vei[emoji4]
 
Ikke alle, men de over 25 år har jeg hørt. Skal ta den.
 
Arrgh crap! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes... :arghh:

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAY! :meh:
 
Eg ska ta den 18.des. [emoji53] Fikk du lov å drikke vann før testen?

Skulle komme fastende, så det tok jeg ikke sjansen på. Var så tørst, at fordelen var å få i meg sukkerlaken. :p Fikk ikke drikke vann mens jeg ventet i alle fall.
 
Arrgh crap! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes... :arghh:

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAY! :meh:

Æsj, så kjipt! :(
 
Jm/lege tar en skjønnsvurdering når det kommer til hvem som MÅ ta den til tross for retningslinjene.
Jeg oppfyller visse krav; er over 25, har testet positivt for sukker i urinen under svangerskapet og etnisk sett i faresonen. Selv er jeg litt nervøs for testen men jordmor (selv om hun synes det er greit at jeg tar den) virker ikke særlig bekymret , så vi får se om to uker
 
Arrgh crap! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes... :arghh:

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAY! :meh:

Oh no, så kjedelig.. Fikk du strenge kostholdsrestriksjoner da?.. Jeg er nok også i faresonen pga alder og far med diabetes.. Gruer til den testen..
 
Arrgh crap! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes... :arghh:

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAY! :meh:

Så kjedelig!! Håper det viser seg at det bare var forurensning i målingen!
 
Arrgh crap! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes... :arghh:

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAY! :meh:
De skal jo ta blodprøve, ikke bare stikk i fingen?? Og trenger ikke sprite fingen, men den skal være ren :)
 
Her jeg bor skal alle over 25 år ta testen. Legen sa at det har så mange som fikk svangerskapsdiabetes som ikke hadde for høy bmi også at det ikke var helt rett å bare gå etter bmi..
Tok den sist også, gikk greit! Ikke veldig kjekt, men ikke verdens undergang heller ;)
 
Oh no, så kjedelig.. Fikk du strenge kostholdsrestriksjoner da?.. Jeg er nok også i faresonen pga alder og far med diabetes.. Gruer til den testen..

Nei, fikk bare beskjed om å holde meg unna sukker, drikke lite brus/juice og spise maks to frukter om dagen. Og være aktiv fysisk.

Ta med deg godt lesestoff/strikketøy e.l, tiden gikk mye kjappere enn hva jeg trodde. :) Det var bare kjipt med kvalme eneste. Satser på at alt går bra med din test!
 
De skal jo ta blodprøve, ikke bare stikk i fingen?? Og trenger ikke sprite fingen, men den skal være ren :)

Ja, jeg vet ikke jeg. Følte ikke jeg kunne komme der og "lære" dem hvordan prøven skulle taes, ettersom hun stakk i fingeren da... Hendene var jo ikke skitne, men heller ikke nyvasket siden jeg dro hjemmefra og til legekontoret, så jeg vet ikke jeg. Kjenner akkurat nå at det hele opplegget var ganske kjipt. :shifty:
 
Skulle komme fastende, så det tok jeg ikke sjansen på. Var så tørst, at fordelen var å få i meg sukkerlaken. :p Fikk ikke drikke vann mens jeg ventet i alle fall.
Jeg hadde kostregulert svangerskapsdiabetes første gangen. Det gikk egentlig ganske greit, men er kanskje verre om du fremdeles er kvalm...håper det ikke blir sånn at du må til med insulin og styre <3
 
Arrgh crap! Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes... :arghh:

Fastende hadde jeg 5.3, etter 2 timer hadde jeg 8.4. Hadde jeg fått 5.2, hadde jeg ikke fått diagnosen visstnok. Fikk stikk i fingeren, hun vasket ikke tuppen med sprit først og begge deler kan visstnok påvirke resultatet. :shifty:

Nå blir det målinger 2X3 hver dag i to uker, før jeg skal inn til ny kontroll. YAf...syntesY! :meh:

Huff stakkar...jeg hadde 4,6 før og 5,0 etterpå...så hun var veldig fornøyd...syntes ikke det smakte noe vondt...husker ikke om hun stakk i fingeren, men hun tok noen blodprøver...men var veldig glad da det viste seg å ikke være noe galt
 
Last edited:
Back
Topp