Glukosebelastning

Jeg spurte jordmoren min om dette forrige uke. Hun sa da at dette var noe som ikke trer i kraft før til høsten, så derfor var det ikke vits at jeg skulle gjøre det. Synes det er litt rart, for det er ikke helt det inntrykket jeg har fått når jeg har lest artikler om dette...

Men mener man BMI nå, etter over halvgått graviditet, eller BMI ved f. eks. første svangerskapskontroll? For dersom det gjelder førstnevnte, er jeg en del over 25 nå...
Det hørtes litt rart ut ja.. Er du ellers "innenfor" kriteriene? Isåfall ville jeg spurt en ekstra gang. BMI før svangerskap iflg. min jordmor :-) Alternativt første kontroll dersom man ikke har kontroll på vekt før svangerskapet.

Det hørtes litt rart ut ja.. Er du ellers "innenfor" kriteriene? Isåfall ville jeg spurt en ekstra gang. BMI før svangerskap iflg. min jordmor :) Alternativt første kontroll dersom man ikke har kontroll på vekt før svangerskapet.

Jeg fyller 27 år i sommer og er førstegangs, så også det burde vel kvalifisere til test. Hadde sukker i urinen ved forrige jordmortime (en uke siden), men dette var antagelig fordi jeg spiste sjokoladekake kvelden i forveien ( :oops: ), for testen var helt fin ved neste test. Vil gjerne ta for å se at alt er som det skal jeg, for jeg blir lett litt småhysterisk hvis jeg er redd for at noe er/kan gå galt.

Hadde vel også BMI på ganske nøyaktig 25 ved svangerskapets start, så jeg burde kanskje bestille en time hos fastlegen min og høre med henne også. :)

Jeg fyller 27 år i sommer og er førstegangs, så også det burde vel kvalifisere til test. Hadde sukker i urinen ved forrige jordmortime (en uke siden), men dette var antagelig fordi jeg spiste sjokoladekake kvelden i forveien ( :oops: ), for testen var helt fin ved neste test. Vil gjerne ta for å se at alt er som det skal jeg, for jeg blir lett litt småhysterisk hvis jeg er redd for at noe er/kan gå galt.

Hadde vel også BMI på ganske nøyaktig 25 ved svangerskapets start, så jeg burde kanskje bestille en time hos fastlegen min og høre med henne også. :)
Jeg tenker den er kjip å ta, men hva gjør man ikke for å gi disse små det best mulige utgangspunktet! :-) Selv om det eventuelt er riktig at retningslinjene formelt ikke trer i kraft før til høsten kan ikke helt se hvorfor du ikke skal få lov å ta den... Hør med legen din du :)

Jeg skal til legen på fredag. Før høre med henne da om det er noe jeg burde ta. Er førstegangs og har helt sikkert over på BMI.

Jeg tenker den er kjip å ta, men hva gjør man ikke for å gi disse små det best mulige utgangspunktet! :) Selv om det eventuelt er riktig at retningslinjene formelt ikke trer i kraft før til høsten kan ikke helt se hvorfor du ikke skal få lov å ta den... Hør med legen din du :)

Ja, er helt enig med deg. Ringer i morgen og tar en prat med henne :) Hun er heldigvis veldig behjelpelig og forståelsesfull.

Jeg har tatt det to ganger. Ikke fordi de mistenker noe, men fordi jeg er i ekstra oppfølgingssystem grunnet overvekt. Dermed måtte jeg ta den i uke 14 og i uke 24.
Gode verdier begge gangene.
Langtid 5.0, fastende 4,2 og etter to timer 4,4 første gangen
Langtid 5,0, fastende 4,8 og etter to timer 5,4 andre gangen

Det kjedeligste er jo å sitte å vente, så anbefaler en god bok, noe håndarbeid, blad eller lignende. Og om det ikke er noe mat å få kjøpt i nærheten - ta meg deg litt mat å spise på vei ut :)
Det var insulinet sitt som var effektivt, det! :)

Jeg spurte jordmoren min om dette forrige uke. Hun sa da at dette var noe som ikke trer i kraft før til høsten, så derfor var det ikke vits at jeg skulle gjøre det. Synes det er litt rart, for det er ikke helt det inntrykket jeg har fått når jeg har lest artikler om dette...

Men mener man BMI nå, etter over halvgått graviditet, eller BMI ved f. eks. første svangerskapskontroll? For dersom det gjelder førstnevnte, er jeg en del over 25 nå...
BMI før graviditeten.

Har tatt i 3 sv nå. Tok 2 forrige gang. Tatt en allerede nå og skal ta en ny i uke 28

Hverken jordmor eller lege har nevnt det for meg, så lurer på om jeg slipper unna. Oppfyller to av kriteriene, så burde kanskje tatt den o_O

BMI før du ble gravid

Har fått beskjed om å ta gøukosebelastning i uke 26. Tok det med førstemann også, men ikke forrige gang. Mamma har diabetes 2, og dermed må jeg ta også. Kan ikke si jeg gleder meg - annet enn til å få det overstått :P Men er jo greit å få sjekket det i tilfelle jeg skulle få utslag..

Var på sykehuset i dag og kontordama nevnte det men sa noe om neste gang. Jeg bør vel ta. Hadde BMI på nesten 25 før jeg ble gravid og er over 25 år. Men det får legene bestemme.

Jeg er over 25 og førstegansfødende, men bmi på 20 så slapp unna her:eek:

Da er du innenfor kriteriene over de som bør ta testen ;) Det holder at en av tingene er aktuelle, så for deg betyr det at siden du er over 25 år så er du egentlig blant de som skal ta testen, men det er jo frivillig å ta den da, bare anbefalt :)

Da er du innenfor kriteriene over de som bør ta testen ;) Det holder at en av tingene er aktuelle, så for deg betyr det at siden du er over 25 år så er du egentlig blant de som skal ta testen, men det er jo frivillig å ta den da, bare anbefalt :)
Fikk beskjed av legen min og jordmor at jeg ikke behøver og skal, eneste "kriteriet" er jo at jeg er over 25 og førstegangs :p

Back
Topp