Glukosebelastning

Timian

Elsker forumet
Flere som har vært til glukosebelastning?
Fikk litt sjokk da jeg leste de nye retningslinjene som innebærer at 70% av alle gravide anbefales å ta det :eek:

Ja, jeg har vært. Var sist også, og nå må jo som du sier så mange flere ta den. Jeg synes det er kjedelig å ta den, men det går. Og hvis det gjør at de kan oppdage flere tilfeller at flere tar den, så synes jeg det er bra :)

Jeg har BMI på 26, så slapp unna sist, men legen min ville at jeg skulle ta det nå.

Verdier på 3.7 og 6.5, puh! En ting mindre å bekymre seg for :)

Ja jeg var for to uker siden. Den var heldigvis helt fin [emoji106] men legen min sa at alle gravide med BMI på over 26 må ta glukosebelastning pga nye retningslinjer...
Menmen, greit å utelukke da [emoji4]

Ja jeg var for to uker siden. Den var heldigvis helt fin [emoji106] men legen min sa at alle gravide med BMI på over 26 må ta glukosebelastning pga nye retningslinjer...
Menmen, greit å utelukke da [emoji4]
Over 25, faktisk, før var det 27. Så det omfatter jo ganske mange av oss :P

De har funnet ut at svangerskapsdiabetes er mere skadelig for fosteret enn det de trodde før. De har nettopp hatt masse kurs om akkurat det. Kan føre til hormonproblemer hos barnet osv. Derfor er det blitt mye lavere terskel for å teste! :) kun for barnets beste!

Skal ta neste uke. Alle over 25 år, førstegangsfødende og de med BMI over 25 må ta og da vil det nok omfatte rimelig mange ja.

Jeg har tatt det to ganger. Ikke fordi de mistenker noe, men fordi jeg er i ekstra oppfølgingssystem grunnet overvekt. Dermed måtte jeg ta den i uke 14 og i uke 24.
Gode verdier begge gangene.
Langtid 5.0, fastende 4,2 og etter to timer 4,4 første gangen
Langtid 5,0, fastende 4,8 og etter to timer 5,4 andre gangen

Det kjedeligste er jo å sitte å vente, så anbefaler en god bok, noe håndarbeid, blad eller lignende. Og om det ikke er noe mat å få kjøpt i nærheten - ta meg deg litt mat å spise på vei ut :)

De har funnet ut at svangerskapsdiabetes er mere skadelig for fosteret enn det de trodde før. De har nettopp hatt masse kurs om akkurat det. Kan føre til hormonproblemer hos barnet osv. Derfor er det blitt mye lavere terskel for å teste! :) kun for barnets beste!
Jeg er også glad for at de gjør det, altså!
Leste litt om forarbeidene til de nye retningslinjene, og det viste seg at det var en del svangerskapsdiabetes som ikke ble diagnostisert fordi mange falt utenom risikogruppen. Er jo større sjanse for at mor får diabetes senere også, så er for alles beste at man oppdager svangerskapsdiabetes.

Skal ta neste uke. Alle over 25 år, førstegangsfødende og de med BMI over 25 må ta og da vil det nok omfatte rimelig mange ja.
Jeg er 31 år men BMI godt under 25. Har ikke fått beskjed om å ta den..

Jeg skal ta neste uke. Jeg har en BMI på 22 og ellers ingen disponerende faktorer for diabetes, men siden jeg er over 25 år og førstegangsfødende får jeg allikevel gleden :p

Jeg er 31 år men BMI godt under 25. Har ikke fått beskjed om å ta den..

Dette er de nye retningslinjene, men de er såpass ferske at det sikkert er en del leger som ikke kjenner dem enda?

Tilby glukosebelastning for gravide som oppfyller en eller flere av følgende risikofaktorer:

• Alder >25 år (for førstegangsfødende)
    >40 år for flergangsfødende uten noen andre risikofaktorer
  • KMI >25 kg/m² (pregravid vekt)
  • Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenom Europa bør få tilbud om glukosebelastning i uke 24-28
  • Alle som har førstegradsslektninger med diabetes
For flergangsfødende i tillegg: Tidligere påvist svangerskapsdiabetes, nedsatt glukosetoleranse eller svangerskaps- og fødselskomplikasjoner som er assosiert med svangerskapsdiabetes.

Jeg skal neste uke da er jeg i uke 24 :)
Tok en gang sist svangerskap også :)

Ikke alle over 25, førstegangsfødende over 25 :)
Jeg behøver ikke å ta selv om jeg er over 25, i og med at jeg har barn fra før.

Jeg spurte jordmoren min om dette forrige uke. Hun sa da at dette var noe som ikke trer i kraft før til høsten, så derfor var det ikke vits at jeg skulle gjøre det. Synes det er litt rart, for det er ikke helt det inntrykket jeg har fått når jeg har lest artikler om dette...

Men mener man BMI nå, etter over halvgått graviditet, eller BMI ved f. eks. første svangerskapskontroll? For dersom det gjelder førstnevnte, er jeg en del over 25 nå...

Pga bmi bør jeg nok ta, men har to svangerskap bak meg med lik bmi og ikke tatt noen tester da. Så satse på det går fint denne gangen også. Men jordmor sa vi fikk se det ann, skal på kontroll nå på onsdag så får se hva hun sier da [emoji6]

Back
Topp