Glukosebelastning

Klarforåblimamma

Betatt av forumet
Noen andre som har tatt, eller skal ta denne testen? Hva er deres erfaringer med den? Hvorfor måtte dere ta den?

Jeg ble SKIKKELIG dårlig 20 min etter å ha inntatt de 3-4 desiliterene med glukosesirup. Fikk blodtrykksfall og var nær å besvime - mens jeg satt! Kjempet med oppkast helt til de siste blodprøvene ble tatt (for fikk beskjed om at dersom det kom opp igjen så måtte prøven avbrytes - kastet opp rett etterpå ), skjelvinger i kroppen, kaldsvetting, plutselig glovarm, hodepine.. og tårene bare rant. Fikk en seng å ligge på heldigvis, når de skjønte at jeg ikke var i form.

Hadde bmi som var så vidt over de nye retningslinjene på 27, FØR svangerskapet. Nå har jeg gått ned pga kvalme, og er under.

Er så redd for at de skal tvinge meg til en ny test i uke 28, eller når det er. Jeg blir dårlig bare av å tenke på det :(

Jeg skal ta neste uka :/ Fikk plutselig ikke så veldig lyst. Men jeg veit jeg må, jeg er laaangt over dem BMI grensen, og har et syndrom hvor det allerede er større fare for at jeg får diabetes.

Men det er noe viktig min venninne som er tobarnsmor fortalte meg. De kan ikke tvinge deg til å gjøre noe som helst! Du har faktisk lov til å si nei! I utgangspunktet så trenger ikke det offentlige å få vite at du er gravid en gang, det er ikke meldeplikt.
De kan faktisk teste deg på andre måter også, men det betyr flere legebesøk ;) Så når du ble såpass dårlig, så hadde jeg nektet å ta den igjen.

Jeg skal ta neste uka :/ Fikk plutselig ikke så veldig lyst. Men jeg veit jeg må, jeg er laaangt over dem BMI grensen, og har et syndrom hvor det allerede er større fare for at jeg får diabetes.

Men det er noe viktig min venninne som er tobarnsmor fortalte meg. De kan ikke tvinge deg til å gjøre noe som helst! Du har faktisk lov til å si nei! I utgangspunktet så trenger ikke det offentlige å få vite at du er gravid en gang, det er ikke meldeplikt.
De kan faktisk teste deg på andre måter også, men det betyr flere legebesøk ;) Så når du ble såpass dårlig, så hadde jeg nektet å ta den igjen.

Det er visst ikke så mange som får reaksjonen jeg fikk, men "noen innimellom" (fortalte de ETTER jeg hadde fått reaksjon) fikk veldig lite info i forkant syntes jeg. Var ikke forberedt på det, og ble faktisk litt redd når det plutselig skjedde.

Så godt å høre at de ikke kan tvinge meg! Jeg tar heller 10000 blodprøver enn å ta den igjen.

Håper du slipper unna med at det bare er "kjedelig" å vente 2 timer :) del gjerne erfaringen din når du har vært!

Det skjønner jeg godt du ble!! Jeg har bare hørt den er forferdelig å ta.
Problemet mitt er at jeg må spise og drikke med en gang jeg står opp, ellers blir jeg hinsides kvalm. Så jeg lurer på hvordan det skal gå!! Og så skal du helst ikke bevege deg på 2 timer. Jeg må gå på do minst 1 gang i timen...
Legen sa han helst så at jeg ikke drakk vann, men at det gikk greit.

Jeg skjønner det er greit å ta den. Men synes at det er rart at gravide må ta en sånn test for å sjekke for diabetes når det finnes andre metoder. Jeg har blitt testet 2 ganger tidligere, og da drakk jeg ikke noe nasty leskedrikk :P

Jeg håper også jeg bare kjeder meg helt gørr i 2 timer. Men jeg som blir såpass kvalm av å ikke spise jevnlig, ser nok at det kan bli en fin utfordring dette. Hva gjør man ikke for den voksende babyen i magen !? ;)

Det skjønner jeg godt du ble!! Jeg har bare hørt den er forferdelig å ta.
Problemet mitt er at jeg må spise og drikke med en gang jeg står opp, ellers blir jeg hinsides kvalm. Så jeg lurer på hvordan det skal gå!! Og så skal du helst ikke bevege deg på 2 timer. Jeg må gå på do minst 1 gang i timen...
Legen sa han helst så at jeg ikke drakk vann, men at det gikk greit.

Jeg skjønner det er greit å ta den. Men synes at det er rart at gravide må ta en sånn test for å sjekke for diabetes når det finnes andre metoder. Jeg har blitt testet 2 ganger tidligere, og da drakk jeg ikke noe nasty leskedrikk :p

Jeg håper også jeg bare kjeder meg helt gørr i 2 timer. Men jeg som blir såpass kvalm av å ikke spise jevnlig, ser nok at det kan bli en fin utfordring dette. Hva gjør man ikke for den voksende babyen i magen !? ;)

Jeg fikk lov til å gå på do! :) men ikke til å drikke mer enn minimalt med vann (0,5 dl for å skylle ned den drikken).

Uff.. krysser fingrene for at det går greit! Du får møte opp på labben når de åpner, så slipper du å vente så lenge før du får spise igjen :). Er også mange som tipser om å ha niste klart i veska som du kan spise umiddelbart etterpå :)

YES! Avhengig av do!
Mye forskjellig man får. Jeg må i hvert fall kunne skylle munnen. blir så fort tørr :P

Jeg skal ta selve testen hos fastlegen, og timen er ikke før 0900 :/
Skal ha med niste! Takk for tips!

Sniker fra mars: Jeg var utrolig kvalm fra uke 10-18, og testen ble derfor utsatt til nå nettopp. Jeg brakk meg hele tiden, selv inne på legekontoret, under timene. Kasta ikke opp så mange ganger iløpet av de ukene, men ble sykemeldt siden jeg brakk meg bare jeg skulle gå på do.

Men glukosebelastninga, som ejg da tok i forrige uke, da var jeg 22+3 (mye bedre å ta den når man ikke er kvalm, da testen må avbrytes om man kaster opp), drakk 2.5 dl sukkervann, og det har man 5 minutter på å få ned, med hint av bringebærsmak (tenkte det skulle være verre, og at det jeg skulle drikke var seigere å få ned. Men konsistensen er flytende, ikke noe siruplignende slik jeg faktisk hadde trodd).

Jeg fikke være på et rom hvor jeg hadde muligheten til å legge meg ned hvis jeg skulle ønske det, og hadde med tablet for å se film, ei bok og litt strikketøy. Er jo ikke alle legekontor som har muligheten til å la en pasient okkupere et kontor i 2 timer da, men spør om de kan la deg legge deg ned på et annet rom, så du slipper sitte på venterommet værtfall.

Ble uggen i formen, og merket veldig godt at jeg ikke hadde spist frokost, og fikk heller ikke lov til å drikke noe spesielt under prøven. Bare noen slurker for å få bort smaken av sukkervannet.
Tida gikk jo egentlig ganske sakte, men da jeg bare roa meg ned med at det kom til å ta to timer, uansett hvor ofte jeg så på klokka, så gikk det greit.

Men hvis dere er veldig kvalme, så spør om å få utsatt prøven værtfall, og som det er skrevet over her: ingen kan tvinge dere igjennom noen som helst tester.
Var veldig godt å komme hjem og få i seg mat, selv om jeg ikke var skikkelig dårlig. Merket av blodsukkeret var lavt, og fikk det bekreftet med at verdiene mine var lavere 2 timer etter sukkervannet, enn fastende. Så ha med en liten matpakke, slik at man kan spise litt med en gang siste blodprøve er tatt :)

Skal ta i nyåret trur eg. Kun fordi mamma hadde diabetes. Gjorde det i fjor og det gjekk helt fint. Var så utrolig tørst om morningen at eg var glad for å drikke den greier :P

Sniker fra mars: Jeg var utrolig kvalm fra uke 10-18, og testen ble derfor utsatt til nå nettopp. Jeg brakk meg hele tiden, selv inne på legekontoret, under timene. Kasta ikke opp så mange ganger iløpet av de ukene, men ble sykemeldt siden jeg brakk meg bare jeg skulle gå på do.

Men glukosebelastninga, som ejg da tok i forrige uke, da var jeg 22+3 (mye bedre å ta den når man ikke er kvalm, da testen må avbrytes om man kaster opp), drakk 2.5 dl sukkervann, og det har man 5 minutter på å få ned, med hint av bringebærsmak (tenkte det skulle være verre, og at det jeg skulle drikke var seigere å få ned. Men konsistensen er flytende, ikke noe siruplignende slik jeg faktisk hadde trodd).

Jeg fikke være på et rom hvor jeg hadde muligheten til å legge meg ned hvis jeg skulle ønske det, og hadde med tablet for å se film, ei bok og litt strikketøy. Er jo ikke alle legekontor som har muligheten til å la en pasient okkupere et kontor i 2 timer da, men spør om de kan la deg legge deg ned på et annet rom, så du slipper sitte på venterommet værtfall.

Ble uggen i formen, og merket veldig godt at jeg ikke hadde spist frokost, og fikk heller ikke lov til å drikke noe spesielt under prøven. Bare noen slurker for å få bort smaken av sukkervannet.
Tida gikk jo egentlig ganske sakte, men da jeg bare roa meg ned med at det kom til å ta to timer, uansett hvor ofte jeg så på klokka, så gikk det greit.

Men hvis dere er veldig kvalme, så spør om å få utsatt prøven værtfall, og som det er skrevet over her: ingen kan tvinge dere igjennom noen som helst tester.
Var veldig godt å komme hjem og få i seg mat, selv om jeg ikke var skikkelig dårlig. Merket av blodsukkeret var lavt, og fikk det bekreftet med at verdiene mine var lavere 2 timer etter sukkervannet, enn fastende. Så ha med en liten matpakke, slik at man kan spise litt med en gang siste blodprøve er tatt :)

Jeg er ikke kvalm til vanlig, men brekker meg plutselig. Er uansett 99% sikker på at jeg hadde kastet opp av den mixturen uavhengig av graviditet :P Hehe!

Er veldig godt å høre at det er flere som ikke har merket noe til den i det heletatt! :)

Jeg tok det i forrige svangerskap pga BMI. Legen hadde tatt langtidsblodsukker ofte hele veien og det var faktisk relativt lavt til å være gravid mente jordmor på sykehuset. Mens jordmor som jeg gikk til tvang igjennom en belastning, der også resultatet var lavt til å være gravid, så de mente jeg måtte være veldig flink på kosthold/trening.

Selve belastningen gikk egentlig helt greit, ble jo uvel av og ikke spise og var utrolig langtekkelig og sitte på harde trestoler i to timer. Men det gikk egentlig helt greit.

Jeg skal fortsette som sist nå også, ta langtidsblodsukker med noen få ukers mellomrom, og hvis dette er greit så vil ikke legen ta noen belastning i dette svangerskapet. Men jeg tenker nok jeg må igjennom en i uke 28-30 allikevel pga jordmor, men da slipper jeg i hvertfall en i uke 12 også. Men det er helt greit, forstår jo at de ønsker å hjelpe hvis det skulle vise seg og være noe. Det er jo en del komplikasjoner i forbindelse med uoppdaget svangerskapsdiabetes.

Sniker fra januar :)
Jeg har tatt den testen to ganger nå, en da jeg var 21 uker, og en nå nylig da jeg var 31 uker. Tatt det grunnet høy BMI + min mor hadde sv.diabetes med meg.

Begge gangene har det gått ganske fint med meg, men har merket blodtrykksfall mot slutten av de to timene hver gang med litt kaldsvetting og svimmelhet. Men gikk raskt over med engang jeg fikk beveget meg og fikk i meg noe mat. Synes ikke miksturen er så fæl som mange sier, men jeg må si jeg tar en skikkelig bånnski av den drikken for å få den ned raskest mulig :P

Jeg er ikke veldig kvalm for tiden. Jeg blir kun kvalm om jeg ikke spiser jevnlig nok... Er det jeg mest gruer meg til, å ikke kunne spise med en gang :/ Så jeg veit ikke helt om jeg skal spørre om å få den utsatt. For vet ikke om den der sulten blir bedre etter hvert?

Og, for å være helt ærlig, har jeg bare lyst til å bli ferdig med den!

Jeg tok den igår, da jeg var hele 0,9 over den fine 27 grensen.
Syns faktisk den drikken ikke var så ille, fikk ligge på en benk i to timer på ett kontor og "kose" meg.
Slapp unna hjerteklapp og kvalmen, som tydeligvis skal være normalt, men ble kald og veldig trøtt og sløv.
Må garantert ta den igjen, etter det jeg skjønner på jordmor, men vi får se :-)

Skal ta det snart, pga høy bmi. Gleder meg ikke :P Tok det forrige svangerskap også. Men denne gangen må den tas to ganger... nye retningslinjer :|

Skal ta den neste uke pga at jeg ligger 0.5 over bmigrensen.. :)

Den var ikke ille! Smakte bringebær og sitron... Men ble litt uvel sånn 30 min etterpå. Men absolutt ikke like ille som jeg trodde det skulle være :p

Den var ikke ille! Smakte bringebær og sitron... Men ble litt uvel sånn 30 min etterpå. Men absolutt ikke like ille som jeg trodde det skulle være :p

Så bra at du hadde en grei opplevelse med den! :) Interessant å høre hvor forskjellige folk er.

Oppdatering: Jeg hadde forøvrig ikke svg.diabetes. :p Og jeg tar den aldri igjen!

Jeg får videre oppfølging. Man er tydeligvis litt glukoseintolerant når man har PCOS (for veldig mange). Lå rett under grensen, og siden jeg har pcos i tillegg så ville han følge litt ekstra med. Men jeg slipper å ta den igjen! Det verste var å faste!

Jeg skal ta den på onsdag. Håper det går greit siden jeg må på jobb rett etter :)

Back
Topp