Glukosebelastning

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Noen her som har fått utslag på glukosebelastningen? Tok i dag og hadde utslag på en plass mellom 7,7 - 8,7 etterpå. Vet ikke hva den venøse prøven sier enda da, men kjenner jeg tar dette litt tungt. Pluss jeg blir bekymret for kostholdet mitt :( Får fremdeles i meg lite men klarer f.eks ete druer, må jo si hadet bra til dem :(

Hadde 6,3 fastende å 9,4 etter belasting.

Det har gått overraskende bra. Kutta ut alt sukker, melk og raske karbohydrater :) å blodsukkeret holder seg fint. Slet litt i starten pga dårlig matlyst å slikt. Har levd litt på nutrilett bar feks. Baka brød selv. Lager meg noen gode smørbrød. Er faktisk ikke så ille i værdagen. Er mer når man skal i selskap eller ut å spise feks det er stress. Men det går fint :)

Det blir det man gjør det til egentlig.

Hadde 6,3 fastende å 9,4 etter belasting.

Det har gått overraskende bra. Kutta ut alt sukker, melk og raske karbohydrater :) å blodsukkeret holder seg fint. Slet litt i starten pga dårlig matlyst å slikt. Har levd litt på nutrilett bar feks. Baka brød selv. Lager meg noen gode smørbrød. Er faktisk ikke så ille i værdagen. Er mer når man skal i selskap eller ut å spise feks det er stress. Men det går fint :)

Det blir det man gjør det til egentlig.
Vet bare at jeg hadde 4,3 fastende og 7,7 på samme apparat 2 timer senere. Så vet ikke helt, ut fra det er det jo så vidt under grensen. Men den kapillære de tok på labben der viste 8,7, så kjenner jeg er forvirret :p Er du regnet som sukkerintolerant? Eller har du fått svangerskapsdiabetes diagnosen? :) Hva spiser du til middag? :p

Vet bare at jeg hadde 4,3 fastende og 7,7 på samme apparat 2 timer senere. Så vet ikke helt, ut fra det er det jo så vidt under grensen. Men den kapillære de tok på labben der viste 8,7, så kjenner jeg er forvirret :p Er du regnet som sukkerintolerant? Eller har du fått svangerskapsdiabetes diagnosen? :) Hva spiser du til middag? :p

Har svangerskaps diabetes. Så har kontroll annvær uke på sykehuset og måler blodsukkeret hjemme 2-3 dager i uka. Spiser mye grønnsaker. Men også fullkorns pasta å ris. Potet går veldig fint. Blir mye fisk på meg. Men veldig glad i det også.

Har gått ned 12 kg så langt dette svangerskapet da. Kombinasjon av å kutte sukker og mye mindre matlyst.

Har også for høy verdi på testen, skal inn på sykehuset tirsdag og da får jeg vel vite mer..

Har dere noen symptomer, eller noen mistanke?

Jeg slo ut på testen :( Hadde 8,5 etter testen. Grensen er vel 9, men legen syns jeg var så nær at hun henviste meg til sykehuset hvor jeg nå får poliklinisk oppfølging. Må måle blodsukkeret mitt 5 ganger (fastende-1,5t etter frokost-førmiddag-1,5t etter middag og leggetid) Gjør dette ca hver andre dag. Målet er å ikke gå over 7 i bls. For meg betyr det egentlig pass veldig på frokosten og ellers hold meg så mye unna brød som jeg orker. Stiger mer av brød en feks sjokolade (ikke det at jeg skal spise det da meeen).
Var forresten fastlegen som skrev ut bloodsukkerapperat til meg slik at jeg kunne starte å måle med en gang

Jordmor vil jeg skal ta glukosebelastningstest fordi det er så mange i bydelen som har svangerskapsdiabetes. Min fastlege sier jeg ikke trenger det. Har IBS så jeg tipper den fine lille mixen man må drikke vil gjøre meg sengeliggende et par dager :( Synes det er vanskelig når jeg får så motstridende beskjeder og vil jo gjøre det som er rett for lille i magen selv om jeg blir syk. Hvorfor måtte dere testes? Har forstått at ikke alle må?

Sniker fra mars. Jeg måtte ta testen i uke 12, fordi jeg hadde høy bmi før svangerskapet (er kategorisert som overvektig). Testen viste 4,5 på første og 4,8 etter to timer. Har ikke snakket med lege om prøvesvarene, men vil tro at det er gode målinger. Men regner med at jeg må ta testen pånytt om noen måneder

Jeg måtte ta den pga bmi er såvidt over grensa, tror min måling var 8,8 etter to timer...

Jeg må ta i uke 28 grunnet at autoimmun sykdom (hypothyreose) kan medføre at jeg får flere autoimmune sykdommer som diabetes :/

Jordmor vil jeg skal ta glukosebelastningstest fordi det er så mange i bydelen som har svangerskapsdiabetes. Min fastlege sier jeg ikke trenger det. Har IBS så jeg tipper den fine lille mixen man må drikke vil gjøre meg sengeliggende et par dager :( Synes det er vanskelig når jeg får så motstridende beskjeder og vil jo gjøre det som er rett for lille i magen selv om jeg blir syk. Hvorfor måtte dere testes? Har forstått at ikke alle må?

Jeg må pga høy bmi. Hadde ca samme bmi sist gang, og da hadde jeg lavere blodsukker etter 2 timer enn fastende, så håper det går bra denne gangen også.

Sniker fra mars. Jeg måtte ta testen i uke 12, fordi jeg hadde høy bmi før svangerskapet (er kategorisert som overvektig). Testen viste 4,5 på første og 4,8 etter to timer. Har ikke snakket med lege om prøvesvarene, men vil tro at det er gode målinger. Men regner med at jeg må ta testen pånytt om noen måneder
Det var veldig fine prøvesvar :) Ingen grunn til bekymring, du ligger jo under det som er normalt før testen selv to timer etterpå :D

Jeg syns det er veldig trivelig å gå på poliklinikk å få god oppfølging. Masse ultralyder å alt :) man blir gjerne satt i gang i uke 38 om man ikke har født før eller om man må ha insulin. Eller på termin vis man ikke trenger insulin å har født før :D er ikke bare negativt, selv om det er litt mye å tenke på ;)

Skal ta på sykehuset neste fredag pga høy bmi. Blir spennende for jeg skal ta ultralyd rett etter at jeg har drukket guffa, så blir spennende å se hvordan mini reagerer på det :)

Back
Topp