Glukosebelastning

Chiki

Glad i forumet
Jeg må ta glukosebelastning på torsdag pga jeg har født 2 store barn tidligere. Vet ikke om vekten min har noe å si også, var 76kg før graviditeten. Det er vell på grensen.

Er 9+6 i dag. Gleder meg veldig siden jeg også får ny ultralyd på torsdag

Har vært tørst på nattestid i flere uker og følt meg trøtt og sliten.

Noen som har tatt det før? Eller hatt svangerskapsdiabetes?

Jeg måtte ta glukosebelastningstest da jeg var gravid sist ja, fordi jeg var overvektig. Tok den da jeg var i noenogtyvende uke da, syns kanskje det er litt rart at du tar den så tidlig? Kan ikke være noe gøy på dette tidspunktet i svangerskapet da, for jeg ble ganske dårlig sist av det å ikke få spise og så drikke det der gugget og vente i to timer, jeg ble svimmel og måtte få legge meg på en benk. Men prøvene var helt fine da.

Regner meg jeg må ta testen nå også, siden vesla var 4,5 kilo da hun kom til, og vekta mi er jo samme som sist.

Håper ikke jeg blir dårlig av den. Har ikke vært plaget med kvalme enda.
Må ta den fordi sist fødte jeg en på 5.2 kg. Så har jeg vært sliten og tørst nå

Jeg tok det med nr 3 fordi jeg gikk på Adi-pol på Riksen. Da var det en i uke 20 og en i uke 30. Jeg ble så dårlig at jeg kasta opp og ble ugyldig resultat. Nekta å ta den andre.

I fjor da jeg ble gravid så søkte jeg også meg til Adi-pol og da sa jm at jeg måtte få tatt den testen før jeg da skulle vært ca 14 uker på vei, ellers hadde de ikke noe grunnlag å jobbe videre utfra. Jeg har aldri hatt høyt blodsukker, alle tre barna født til termin og ca 3,5 kg.

Jeg måtte ta den forrige uke. Var 12 uker på vei...jeg måtte ta den pga av overvekt.. Det var helt for j***** å ta den! Tom sulten mage hjalp ikke på å drikke d skvipet.. Etter en halvtime kom alt opp og testen ble ugyldig...fastende blodsukker var kjempe fint så jeg trur ikke jeg må ta den igjen...

Tror jeg skal ta den i uke 20 pga bmi på 27,4

Jeg har aldri vært borti det der faktisk.. selv om jeg var overvektig sist svangerskap og :-/

Etter det legen min sa så er det pga bmi. Jeg tok glukosetest da jeg gikk gravid med sønnen min pga overvekt,men de kan også ta den hvis det er nær familie som har diabetes. lå på vippen til å ikke trenge å ta den denne gangen pga jeg har gått ned i vekt siden sist, men tenker det er greit å ta den for å være på den sikre siden. jeg tok den rundt uke 20ish sist og fysj så utrolig søtt det var! en må drikke sukkervann og vente ei stund før en kan gå! fy jeg gruer meg til å ta den igjen :P

Jeg har aldri vært borti det der faktisk.. selv om jeg var overvektig sist svangerskap og :-/
Jeg er ikke sikker på når de innførte det for alle overvektige gravide, men mener jeg hadde om det på skolen i 2011. Da jeg gikk gravid i 2008 var det ikke for alle.

Man må møte fastende, ta blodsukker, drikke druesukker blandet i vann i løpet av kort tid for så å vente i to timer for å ta ny blodsukker. Tror ikke jeg har sjans med denne kvalmen her :(

Jeg er ikke sikker på når de innførte det for alle overvektige gravide, men mener jeg hadde om det på skolen i 2011. Da jeg gikk gravid i 2008 var det ikke for alle.

Man må møte fastende, ta blodsukker, drikke druesukker blandet i vann i løpet av kort tid for så å vente i to timer for å ta ny blodsukker. Tror ikke jeg har sjans med denne kvalmen her :(
Åfy, det er uaktuelt.. æsj! Hadde kommet til og kaste det opp med en gang, tåler ikke slikt!

Ei venninne av meg har tipsa om at det hjelper om de kan ha litt sitron over, blir mindre intenst søtt da :)

Jeg måtte ta den 3 ganger forrige svangerskap, ble fulgt opp på sykehuset, og de viste ikke jeg hadde tatt den. Gikk bra, best å få time tidlig, så du ikke er altfor sulten. Slitsomt å sitte der, men ta med noe å holde på med. Syntes ikke drikka var noe ille.. Fikk både ferdig blandet og slik sukkerblanding med sitron. Jeg syntes bare det var godt med litt næring jeg, var tørst etter faste..

Jeg var gravid i 2008 sist (fødte feb09), og fikk da vite at det var automatikk i at når bmi var over en viss grense så måtte jeg ta glukosebelastningen. Men det kan jo hende det varierte fra sykehus til sykehus og slikt hva de sa der på det tidspunktet? :)

Jeg var gravid i 2008 sist (fødte feb09), og fikk da vite at det var automatikk i at når bmi var over en viss grense så måtte jeg ta glukosebelastningen. Men det kan jo hende det varierte fra sykehus til sykehus og slikt hva de sa der på det tidspunktet? :)
Jeg fødte i september 2008 og hørte ikke noe om det av fastlegen hvertfall, men kan godt hende det begynte allerede da. Tok den ikke i 2005/2006 hvertfall :)

Hvorfor gjør man det? Er det for å sjekke svangerskapsdiabetes?
Jeg har fått bmi på 26 nå etter jeg ble gravid. Er jo ikke mer enn 12 uker på vei, så er det noe jeg bør tenke på eller får man beskjed av fastlegen hvis det trengs?

Hvorfor gjør man det? Er det for å sjekke svangerskapsdiabetes?
Jeg har fått bmi på 26 nå etter jeg ble gravid. Er jo ikke mer enn 12 uker på vei, så er det noe jeg bør tenke på eller får man beskjed av fastlegen hvis det trengs?
Det er for å sjekke om man er i faresonen for å utvikle svangerskapsdiabetes, ja. Jeg tror de går utfra vekta du hadde før du ble gravid, men du kan jo høre med fastlegen selv også?

Back
Topp