Glukosebelastning

Hos legen, også kanskje på sykehuset, jeg skal hvertfall ta den på legekontoret

Hva er grunnen til at noen må ta denne?

Det er flere indikasjoner for glukosebelastningstest, det står litt om det på nhi. Blant annet om man har bmi over 27 (tror jeg det var). Jordmor sa at jeg burde ta den pga jeg har stoffskiftesykdom, men det står det ikke på nhi. Hadde også bmi på 27,1 så da kunne jeg godt ta den mente hun.

Takk for svar.
Lurer på om d ble nevnt da jeg hadde sukker i urinen en gang i forrige svangerskap. Men d skjedde ikke igjen.

tror du skal ha sukker i urinen to ganger på rad eller noe sånt før du må testes

Hva er grunnen til at noen må ta denne?
Jeg måtte hat tatt testen i uke 24 pga av høy BMI. Men nå hadde jeg glukose i urinen allerede i august og siden jeg hadde svangerskapsdiabetes sist, ble jeg henvist med en gang. Og testen var jo dessverre positiv :(

tror du skal ha sukker i urinen to ganger på rad eller noe sånt før du må testes

Jeg har aldri hatt sukker i urinen, men måtte ta det pga høyt sf mål.

Sitter å tar det nå, og det gikk helt greit til å begynne med, men nå er jeg så svimmel og kvalm, sitter med en sånn følelse av at jeg plutselig uten forvarsel kan kaste opp :/ 1 time og 10 min igjen på venterommet -.-

Sitter å tar det nå, og det gikk helt greit til å begynne med, men nå er jeg så svimmel og kvalm, sitter med en sånn følelse av at jeg plutselig uten forvarsel kan kaste opp :/ 1 time og 10 min igjen på venterommet -.-
Det går over :) Kjenner følelsen! Bare sitt rolig. Ta deg litt vann, det får du lov til.

Det går over :) Kjenner følelsen! Bare sitt rolig. Ta deg litt vann, det får du lov til.
Jeg har tatt testen 3 ganger, aldri fått lov til å drikke vann. Måtte holde meg uten vann helt fra kl 00 dagen før til siste blodprøve var tatt.

Det var det desidert verste synes jeg... Men samtidig er det jo en helt grei test å ta mtp hva man gjør for barnet :)

Jeg har tatt testen 3 ganger, aldri fått lov til å drikke vann. Måtte holde meg uten vann helt fra kl 00 dagen før til siste blodprøve var tatt.

Det var det desidert verste synes jeg... Men samtidig er det jo en helt grei test å ta mtp hva man gjør for barnet :)

Samme her, møte opp fastende og ikke ei dråpe vann før siste prøve var tatt.

Så rart! Jeg fikk beskjed om at jeg kunne drikke et glass vann om morran om jeg absolutt måtte det. Og litt vann mens jeg sitter og venter. Jeg drakk aldri noe siden jeg ikke ville forfalske reslutatet.

Så rart! Jeg fikk beskjed om at jeg kunne drikke et glass vann om morran om jeg absolutt måtte det. Og litt vann mens jeg sitter og venter. Jeg drakk aldri noe siden jeg ikke ville forfalske reslutatet.
Jeg har hørt om andre før også som har fått drikke litt. Det er merkelig at det ikke er en felles regel for det. Men det går vel igjen at man får ulike beskjeder på andre områder også virker det som...

Jeg har hørt om andre før også som har fått drikke litt. Det er merkelig at det ikke er en felles regel for det. Men det går vel igjen at man får ulike beskjeder på andre områder også virker det som...
Ja, jeg synes det varierer veldig hvilken info man får når man først har fått svangerskapsdiabetes. Jeg prøver å holde meg innenfor de laveste verdiene slik at jeg er forholdsvis sikker på at dette kommer til å gå bra.

Jeg fikk heller ikke drikke noe som helst før etter siste blodprøver. Tok en test nå i august (uke14). Skulle bare stikke å gjøre det og dra rett på jobb etterpå. Gikk å hangla hele dagen, fungerte veldig dårlig. Vet det til neste gang at jeg skal ha fri den dagen det skal gjøres.

Back
Topp