glukosebelastning

Sykepleiermamma

Ny på forumet
Noen her med erfaringer ang svangerskaps diabetes? Jeg fikk begynnende svangerskaps diabetes forje svangerskap, i uke 38 (fødte i uke 39), og siden det var så sent i svangerskapet satte jordmor ikke i gang noen tiltak, bortsett fra at jeg skulle tenkte litt mer over inntaket av mat osv. Pga dette må jeg nå i uke 10 ta glukosebelastning, og ta dette igjen i uke 28. Grunnen er fordi legen sier man kan ha lettere for å få det i neste svangerskap og sannsynligvis tidligere også.

Jeg veide før jeg ble gravid 57 og er 169 høy, ingen riaikomomenter eller noe som gjør at jeg er i faresonen. Jeg veide litt mer forje gang, men ikke mye.

Noen som har hatt svangerskaps diabetes første svangerskapet og ikke fått det med nummer to? Eller andre erfaringer?

Dette kan jeg veldig lite om, men kombinasjonen av at jeg er overvektig og at jeg er gravid med tvillinger gjør at jeg også skal ta glukosebelastning.

Noen som har hatt svangerskaps diabetes første svangerskapet og ikke fått det med nummer to? Eller andre erfaringer?

Mamma utviklet svangerskapsdiabetes helt i slutten da hun gikk gravid med meg. Hun fikk det ikke da hun var gravid med broren min et par år seinere :)

Der minnet du meg på at jeg skal bestille meg en legetime så jeg får tatt glukosebelasting snart. Jeg har ikke hatt svangerskapsdiabetes tidligere, men skal ta fordi jeg har blitt 35 år siden sist. Krysser fingrene for at vi slipper unna begge to, men det er i alle fall betryggende å få det sjekket tidlig, så vi ikke går halve svangerskapet med forhøyet blodsukker uten å vite det. :)

Er det slik at alle overvektige bør ta denne testen ?

Er det slik at alle overvektige bør ta denne testen ?
Alle med BMI på 27 eller mer. De skal regne ut BMI på første kontroll for å finne ut hvem som skal få tilbud om test. :)

Har aldri fått tilbud om det jeg.. hmm.. hvor tidlig kan man få/utvikle sv.diabetes?

Alle med BMI på 27 eller mer. De skal regne ut BMI på første kontroll for å finne ut hvem som skal få tilbud om test. :)

Virkelig? Da har noen hoppet over noe på min første kontroll o_O Min bmi er på 33, og på første legekontroll spurte jeg om jeg kom til å få noe ekstra oppfølging/tester pga vekten min. Da fikk jeg vite at det eneste jeg burde gjøre var å spise sunt... Først nå når vi fant ut at det var tvillinger fikk jeg vite at jeg skulle ta den glukose-testen. Spiller jo ikke så stor rolle siden jeg nå får ekstra oppfølging uansett, men veldig rart at jeg ikke hørte noe om det tidligere... o_O

Jeg tok sist, og gikk gjennom med glans. Fastlegen som ville det. Da jeg kom til jordmor sa hun at det bare var tull, og ikke nødvendig for meg. Litt kjipt å gå igjennom, det er jo ubehagelig. Slipper jeg nå, er jeg glad for å si det sånn.

Jeg ble testet i forrige svangerskap. Da sa legen min at de nye retningslinjene sa at alle gravide med BMI på over 27 skulle testes. Det gikk veldig fint. Forventer at jeg skal testes denne gangen også siden jeg har en BMI på 29. Jeg tenker at det er bedre å bli testet en gang for mye enn en gang for lite!

Back
Topp