Glukosebelastning

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvor mange har vært på det? Og hva var verdiene? Altså er det mange av de som må ta testen som har sv.dia?

Sent from my iPhone using BV Forum

Tok glukosebelastningstest på onsdag.
Fastende: 4,0.
2 timer etterpå: (1 time og 40 minutter) 4,7.

Fastende : 5,9
2 t 20 min etterpå: 6,0

Var i uke 20 eller noe rundt der.. Fikk beskjed om at verdiene mine var fine, og at jeg ikke behøver å ta fler ganger :)

Fastene 5 og etter 2 timer 7.7. Må ta ny i uke 32 eller noe :(

Jonathan 09, lillesøster 14 ♥

fastende - 4.4

etter 2 t - 7.7

så tydeligvis akkurat på grensen, så her er sukkerinntaket begrenset!!

Jeg tok i uke 23 sist og da var fastende 4,8 og etter 2 timer var verdiene 4,9. Helt perfekt i følge min lege, men sykehuset vil jeg skal ta ny mellom uke 30-32 fordi jeg er overvektig. Så vi prøver enda en gang. Håper på like godt resultat da. Fastelegen mente det var unødvendig, men ville ikke motsette seg sykehuset.

Jeg skulle egentlig på glukosebelastning nå denne uka her, men legen min mente at jeg ikke trengte det. Jeg skulle bare komme fastende med en urinprøve i neste uke, så "skulle vi prøve noe annet først"... Vet ikke om det blir like "sikre resultater"? Noen som vet? :/

Jeg skulle egentlig på glukosebelastning nå denne uka her, men legen min mente at jeg ikke trengte det. Jeg skulle bare komme fastende med en urinprøve i neste uke, så "skulle vi prøve noe annet først"... Vet ikke om det blir like "sikre resultater"? Noen som vet? :/

Hvordan skal han kunne sjekke det på fastende urinprøve da? Hørtes merklig ut.Jeg hadde ikke utslag med sukker i urinprøve hele sv. sist,og heller ikke denne gang.Kun glukosetesten som slår ut.Så om de skulle gått utifra urinprøve her hadde jeg blitt lurt.

Hvordan skal han kunne sjekke det på fastende urinprøve da? Hørtes merklig ut.Jeg hadde ikke utslag med sukker i urinprøve hele sv. sist,og heller ikke denne gang.Kun glukosetesten som slår ut.Så om de skulle gått utifra urinprøve her hadde jeg blitt lurt.

Så rart, legen sa at det "ikke var nødvendig" med glukosetest hvis ikke jeg fikk noe utslag på urinprøven :/

Så rart, legen sa at det "ikke var nødvendig" med glukosetest hvis ikke jeg fikk noe utslag på urinprøven :/
De har begynt å kreve glukosetest fra flere og tidligere i svangerskapet fordi det slår sent ut på urinen. Det er for å oppdage det tidligere. Noen jm og leger er oppdatert på de nye retningslinjene, andre ikke. Er du i risikogruppen da?

De har begynt å kreve glukosetest fra flere og tidligere i svangerskapet fordi det slår sent ut på urinen. Det er for å oppdage det tidligere. Noen jm og leger er oppdatert på de nye retningslinjene, andre ikke. Er du i risikogruppen da?

Jeg har mye diabetes i familien (alle foruten bestefar på farssiden), og tåler ikke sukker selv (skjelvinger / tørste / kvalme ved inntak av for eks brus) - men sånn har jeg vært lenge. Men fikk utslag på blodsukker på blodprøven (kan det stemme? At det var noe lavt?), men det var innmari små utslag. Også svimte jeg av, og deiset rett i gulvet i forrige uke - og jordmor på sykehuset (var da i Danmark), anbefalte å sjekke blodsukker ol når jeg kom hjem (testet ikke blodsukker da)...
Men føler meg ikke "syk" heller, og føler at jeg fungerer bra på rutinemessig kontrollert kosthold. Men hadde kanskje vært greit å sjekke det, spesielt siden jeg sliter mye med nyrene også i svangerskapet. Jeg er bare redd for å 'være til bry', så jeg sier stort sett aldri noe til legen :P

Jeg har mye diabetes i familien (alle foruten bestefar på farssiden), og tåler ikke sukker selv (skjelvinger / tørste / kvalme ved inntak av for eks brus) - men sånn har jeg vært lenge. Men fikk utslag på blodsukker på blodprøven (kan det stemme? At det var noe lavt?), men det var innmari små utslag. Også svimte jeg av, og deiset rett i gulvet i forrige uke - og jordmor på sykehuset (var da i Danmark), anbefalte å sjekke blodsukker ol når jeg kom hjem (testet ikke blodsukker da)...
Men føler meg ikke "syk" heller, og føler at jeg fungerer bra på rutinemessig kontrollert kosthold. Men hadde kanskje vært greit å sjekke det, spesielt siden jeg sliter mye med nyrene også i svangerskapet. Jeg er bare redd for å 'være til bry', så jeg sier stort sett aldri noe til legen :P
Kan du ikke ble om en glukose test?

Kan du ikke ble om en glukose test?

Jeg gjorde det, og ble satt opp på det nå - men legen ringte meg på fredag og sa at det ikke var nødvendig, og at en urinprøve var mer enn bra nok i første omgang. Jeg er ikke av den typen som tørr å protestere akkurat :P

Da hadde jeg krevd glukosebelastning.Jeg føler meg heller ikke syk og merker ingen forskjell selv.Det er jo først og fremst for bsbyen at det er greit å ha kontroll på det:-)

Da hadde jeg krevd glukosebelastning.Jeg føler meg heller ikke syk og merker ingen forskjell selv.Det er jo først og fremst for bsbyen at det er greit å ha kontroll på det:-)

Jeg skal si det på onsdag, manne meg opp til da *pingla* .. Jeg er av den typen som tenker "legen vet best" til enhver tid, og sier aldri hva jeg egentlig mener.. Forbedringspotensiale :P

Jeg gjorde det, og ble satt opp på det nå - men legen ringte meg på fredag og sa at det ikke var nødvendig, og at en urinprøve var mer enn bra nok i første omgang. Jeg er ikke av den typen som tørr å protestere akkurat :P
Det må du gjøre..

Kanskje fordi du reagerer på sukker og det ikke er bra for deg å drikke den gugga? Hvertfall hør med han!

fastende - 4.4

etter 2 timer - 7.6

Er vel på grensen, men legen min mente testen var ok.
Skal ta ny prøve i uke 30. Vanlig prosedyre ved overvekt.

Eg skal inn på glukosebelastning om noen uker igjen, men svigerinnen min som er helsesekretær på legekontor har sagt det er unødvendig fordi vanligvis blir man testet for det fordi man er litt stor og det at eg har en bror med diabetes er eneste som gjør at eg har liten risiko for det.. meg med mine nå hele 1,71 høyde og 75 kg er ikkje akkurat stor og dermed er ikkje risikoen så høy når eg faktisk passer på å ikkje spise så ekstremt mye snop og drikke lite brus... Den nye fastlegen min sa og at det var unødvendig for meg å ta den på nytt...

Sent from my HTC One X using Tapatalk

Back
Topp