Glukosebelastning

Rossinbolla

Elsker forumet
Jeg var hos legen i går for å ta en glukosebelastningstest. Var forberedt på hva det gikk ut på, men syns likevel at det var en ekkel opplevelse. Det smakte så søtt, at jeg hadde problemer med å få i meg all væsken. At jeg var fastende hjalp heller ikke, for å drikke sukker på tom mage førte til at jeg var kvalm og uvel i hele går. Føler meg faktisk ikke helt bra enda.. Jeg får svar på testen om ca en uke, og er nå bekymret for at min reaksjon er tegn på noe negativt. Noen som har opplevd noe lignende?
 
tok en slik test sit svangerskap. og ja det var helt grusomt!! men trenger ikke bety at du har negative resultater... Lykke til :=)
 
Jeg syns ikke det var så ille å ta den testen. Jeg ble ikke kvalm, men jeg ble sløv. Mitt resultat var for høyt dessverre.

Skal til svangerskapspoliklinikk og medisinsk poliklinikk på tirsdag. Er i grunn ikke sikker på hva jeg skal der, for det sto lite info i brevene jeg fikk. Men jeg regner med at det blir ultralyd for å sjekke størrelse osv på svangerskapspoliklinikken. Og på medisinsk poliklinikk har jeg time med en sykepleier, så da er det vel kostholdsveiledning eller noe sånt.
 
Jeg syns ikke det var så ille å ta den testen. Jeg ble ikke kvalm, men jeg ble sløv. Mitt resultat var for høyt dessverre.

Skal til svangerskapspoliklinikk og medisinsk poliklinikk på tirsdag. Er i grunn ikke sikker på hva jeg skal der, for det sto lite info i brevene jeg fikk. Men jeg regner med at det blir ultralyd for å sjekke størrelse osv på svangerskapspoliklinikken. Og på medisinsk poliklinikk har jeg time med en sykepleier, så da er det vel kostholdsveiledning eller noe sånt.
Håper du får gode råd, og at alt er i orden :)
 
Jeg tok en sånn test i uke 20. Det var helt forferdelig! Å jeg var ganske nervøs for at jeg skulle ha svangerskap diabetes. Men prøvene var kjempe fine. De fleste jeg vet om som har tatt de prøvene har de vært fine på.
Håper ikke det er for høyt, men det er god oppfølging om den er det.

Masse lykke til :)
Å håper forma blir bedre fort :)
 
Tok de ikke stikk i fingeren samtidig bare for å se ca? Det gjorde de med meg, så prøvene mine var godt innenfor, så selv om blodprøvene kan avvike litt så tror jeg ikke det er sååå stor forskjell :)

Det sukkervannet er helt grusomt, sist hadde jeg hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) og måtte ta to sånne prøver, jeg trodde jeg skulle gå i bakken.. Det hadde heldigvis gitt seg med den verste spyinga innen prøven ble tatt, meeeen var ekstrem påkjenning å prøve å drikke det vannet på tom mage.. Denne gangen gikk det heldigvis litt bedre, men noen delikatesse er det ikke.. De burde heller servert vaffel med brunost :p
 
Tok de ikke stikk i fingeren samtidig bare for å se ca? Det gjorde de med meg, så prøvene mine var godt innenfor, så selv om blodprøvene kan avvike litt så tror jeg ikke det er sååå stor forskjell :)

Det sukkervannet er helt grusomt, sist hadde jeg hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) og måtte ta to sånne prøver, jeg trodde jeg skulle gå i bakken.. Det hadde heldigvis gitt seg med den verste spyinga innen prøven ble tatt, meeeen var ekstrem påkjenning å prøve å drikke det vannet på tom mage.. Denne gangen gikk det heldigvis litt bedre, men noen delikatesse er det ikke.. De burde heller servert vaffel med brunost :p
Ingen stikk i fingeren her. Fillern at jeg ikke spurte om det!
Jaa, vaffel er et MYE bedre alternativ :D
 
Jeg tok sånn test på mandag, følte meg uvel resten av dagen. Var riktignok på jobb den dagen etter jeg var ferdig med testen. Natt til tirsdag hadde jeg mye smerter i ryggen, som føltes nesten ut som jeg skulle få rier.. sov kanskje 20 min sammenhengende av gangen i løpet av natten :-( Litt trøtt og sliten på tirsdag, men det gikk seg til. Fikk svar på testen igår om at alt var normalt :)
 
Jeg tok sånn test på mandag, følte meg uvel resten av dagen. Var riktignok på jobb den dagen etter jeg var ferdig med testen. Natt til tirsdag hadde jeg mye smerter i ryggen, som føltes nesten ut som jeg skulle få rier.. sov kanskje 20 min sammenhengende av gangen i løpet av natten :-( Litt trøtt og sliten på tirsdag, men det gikk seg til. Fikk svar på testen igår om at alt var normalt :)
Bra du hadde gode resultater! :) Det er vel egentlig ikke så rart man blir uvel, med tanke på hva man får i seg. Bare litt ekkelt når det varer i flere dager, men klart det kan være tilfeldig også.. Føler seg vel ikke tipptopp hver dag i svangerskapet uansett ;)
 
Ser ut som jeg må ta 1 til! Har sukker i urinen, 1 gang gikk liksom greit... 1 gang til vet jeg ikke helt hva jeg skal si til... :/
 
Ser ut som jeg må ta 1 til! Har sukker i urinen, 1 gang gikk liksom greit... 1 gang til vet jeg ikke helt hva jeg skal si til... :/
Oi, føler med deg! Nå vet du hvertfall hva du går til, så du er mentalt forberedt ;) Håper det går bra :)
 
Tok selv glukosebelastningen i dag og unner ingen den. Er helt forferdelig. Eneste gleden med å ta testen i dag var at jeg er pottetett, så den hadde ikke den verste smaken. Men håper jeg slipper å ta den igjen. Blæh.
 
skal ta en test neste onsdag jeg... kjenner jeg gruer meg... spyr hver mårra jeg skal på jobb fremdeles, å det å skulle starte dagen med å drikke to liter sukkervann kjenner jeg kan bli en utfordring.... men men.. det er jo bra de følger opp å sjekker da :)
 
jeg må ta testen men gruer meg ... jeg har sprøyeskrekk til gangs å to sprøyter på en dag er drygt for meg :( jeg utsetter å utsetter men jeg må vell bare bite det i meg å ha meg avgårde (en dag)

aldri tatt en slik test å vet ikke hva som venter meg :(
 
jeg må ta testen men gruer meg ... jeg har sprøyeskrekk til gangs å to sprøyter på en dag er drygt for meg :( jeg utsetter å utsetter men jeg må vell bare bite det i meg å ha meg avgårde (en dag)

aldri tatt en slik test å vet ikke hva som venter meg :(

Skjønner godt at det er kjedelig når man har sprøyteskrekk, men hiv deg i det så er du ferdig med det og slipper å gå å grue deg. For din og babyen sin del er det greit å få bekreftet eller avkreftet svangerskapsdiabetes og :)

Det som skjer er at du kommer fastende om morgenen (ikke ha noe i munnen fra midnatt) så tar de en blodprøve (og noen steder stikk i fingeren, men det slipper du hvis du ikke vil), så drikker du 3 dl sukkervann, venter i 2 timer og så er det ny blodprøve. Så er du ferdig og kan spise :)
 
jeg må ta testen men gruer meg ... jeg har sprøyeskrekk til gangs å to sprøyter på en dag er drygt for meg :( jeg utsetter å utsetter men jeg må vell bare bite det i meg å ha meg avgårde (en dag)

aldri tatt en slik test å vet ikke hva som venter meg :(
Du kan jo høre om du bare kan få et stikk i fingeren i stedet :p
 
Back
Topp