Glukosebelastning

KajsaKrabat

Forelsket i forumet
Jordmora ville på død og liv sende meg på glukosebelastning, så i morgest møtte jeg opp på legekontoret, tok blodprøve, drakk druesukker blandet med vann og ventet. Ventet og ventet. To timers venting senere var det klart for ny blodprøve og så fikk jeg gå.

Har noen av dere tatt det? Hvilke resultater får man? Hva betyr hva?

JEg ble skikkelig kvalm av den gugga jeg drakk. Trøtt og kvalm. Er det et dårlig tegn? Noen som vet?

Jeg tok sånn, for å se om jeg hadde svangerskapsdiabetes (tror det var glukosebelastning). Så fikk sånn søt greie, så ventet jeg i 2 timer før jeg tok en ny prøve. Alt dette fordi de fant sukker i urinen min, som kunne være sv.diabetes/sv.forgiftning.. men jeg hadde helt fine prøver. Hadde bare spist nugatti til frokost, dermed slo det ut på urinprøven[:D]

jeg fikk tlf fra legen av prøvene var helt fine noen dager etterpå :)

Om man har BMI over 30 ell at det er andre årsaker til at de kan mistenke diabetes ell svangerskapsdiabetes blir man sendt på glukosebelastning.. jeg skal også på det den 15 april.. om det skulle vise seg at man har utviklet svangerskapsdiabetes må man på kontroll 1 gang  i uka frem til fødsel, må også måle bl.sukker mange ganger i døgnet, og spise som diabetikere, og om man har før høye verdier over tid må man kanskje begynne med insulin.. Dette blir gjort for å forhindre at babyen vokser seg alt for stor inne i magen.
Men siden du ikke har hørt noe var det vel kanskje bra.. [:)]

Godt å høre[:)] Jeg har ikke hatt noe utslag på urin og har et blodtrykk på 100/65 som visstnok skal være bra (hva vet jeg). SÅ jeg frykter ikke at noe er galt. Føler mer det er jordmora mi som elsker å sende meg rundt på alskens prøver for å sanksjonere meg for at jeg har noen kilo ekstra på kroppen.

SÅnn føles det i min overhormonelle og snart høygravide verden i alle fall [8D]

Jeg tok tidlig en tirsdag på sykehuset og fikk telefon fra jordmora på legekontoret tidlig torsdag.. Fordi den var positiv.. Så har du ikke hørt noe om få dager så er den nok negativ.

Det er ikke rart man blir kvalm av den.. Først møte fastende og så pælme innpå søtt gugge... Fysj!

jeg skal også ta den om noen uker, husker fra sist gang at det var utrolig mye drikke!!Men husker at hu å legekontoret blandet den med saft å da var den ikke så ille å drikke, bare var veldig mye...
Kjedeligste er å sitte å vente 2 timer....

Jeg tok det veldig tidlig i svangerskapet.
Startet med fastende blodsukker som var på 5,6.
Etter all sukkervannet og 2 timers venting hadde jeg et blodsukker på 3,5.
Dette betyr altså at kroppen min produserer nok insulin, og at det ikke er fare for svangerskaps diabetes [:D]

kvinner med overvekt har større risiko for å utvikle sv.diabetes en normalvektige....så derfor må man til pers
Men ring lege kontoret å be de lage det til å sette det kjølig i tide før du kommer....da smaker det ikke SÅ ille

Tok det forrige uke jeg. Ringte og hørte på svar i dag og det lå innenfor normalen. Fikk ikke vite hva det var på, men siden jeg jobber med det selv så har jeg da litt peil. Fastende blodsukker var på rundt 5 før jeg drakk glucosen og det er greit nok.. er verre om det er på over 6 og nærme 7. Fikk ikke vite hva det var etter 2 timer, men så lenge det er under 6-7 etter to timer så er det normalt. Har man opp imot 10 etter to timer så er det en insulin resistens der og man har da diabetes.
Er helt normalt og bli slapp og uvell, man faster jo og få brått så mye sukker innabords gjør jo noe med enn.

Jeg sovna av etter den påkjenninga. Følte meg bare dødssliten. Er det et dårlig tegn? 

ORIGINAL: svanse

Om man har BMI over 30 ell at det er andre årsaker til at de kan mistenke diabetes ell svangerskapsdiabetes blir man sendt på glukosebelastning.. jeg skal også på det den 15 april.. om det skulle vise seg at man har utviklet svangerskapsdiabetes må man på kontroll 1 gang  i uka frem til fødsel, må også måle bl.sukker mange ganger i døgnet, og spise som diabetikere, og om man har før høye verdier over tid må man kanskje begynne med insulin.. Dette blir gjort for å forhindre at babyen vokser seg alt for stor inne i magen.
Men siden du ikke har hørt noe var det vel kanskje bra.. [:)]

om man har kraftig svangerskapsdiabetes er det vel dette som må gjøres ja.. men jeg har svak svangerskapsdiabetes ( 9,4) så jeg slipper og gå til legen 1 gang i uka og slipper å måle blod sukker... men jeg får ekstra oppfølging på sykehuset .. med ekstra ultralyder.. tok i går og skal ta om en mnd igjen.. og deretter annenhver uke frem til fødsel.. dette for og følge med på størrelsen til Alina.. blir henne for stor, startes fødselen litt før termin... og jeg skal uansett ikke gå over termin...
utenom dette skal jeg på samtale med indremedisiner og ernæringsfysilog ang kosthold..

så kommer helt ann på hvilken grad du har av diabetesen..
[:D]

Jeg hadde 5,3 på første prøve, og 8.0 på andre[:(] Men hun sa ingenting om diabetes, bare at det var litt høyt[8|]

Lillemor87, den er ganske normal etter min mening. Så du trenger ikke bekymre deg [;)]

ORIGINAL: Devilina

Lillemor87, den er ganske normal etter min mening. Så du trenger ikke bekymre deg [;)]

Vi får håpe det.. Har ikke noe utslag på urin eller noe annet.. Så får håpe at det ikke er noe[&:]

Back
Topp