Glukosebelastning- sitron?

Gizom

Gift med forumet
Juli13-jentene
VIP
Hei og hopp

Tidligere var det en her ikke som skrev at hun hadde sitron i sukker vannet.... Var dette avtalt eller ble du tilbudt dette? Tok du med sitron saft selv?

Jeg skal altså ta den testen på fredag. Har 40 min kjøring og er av den skrubb sultne typen om morran.... Veldig spent på hvordan det blir! Kan vi ikke drikke vann om morran en gang?

Jeg fikk forslaget med å ta med meg sitron saft. Så tok sånn gul flaske med ren sitron saft med meg.

De blandet til sukker-vannet og så tok vi en kraftig sprut oppi.

Du kan drikke vann før og under testen. Men ikke ta noe tyggegummi eller drops, kaffe,saft etc da dette gir utslag på testen og glukose nivået ditt.
Masse lykke til :)

Jeg sjekka på nett at det ikke er noe problem å ha sitron oppi vannet. Men jeg tok jo testen i ungarn...

Søstera mi som tok test i norge, hadde en student som blanda til vannet. Studenten var i tvil om det gikk an med sitron, så søstera mi fikk ikke lov å ta sitron oppi.

Så det du kan gjøre er å finne et dokument på nett som sier det er ok å ha sitron oppi. Ta det med deg sånn just in case. Evt vær forberedt på at du kanskje ikke får lov å ha sitron oppi.

Da jeg tok glukosebelastning i 2010 hadde legesekretæren sitronsyre oppi, men det varierer vel fra legekontor til legekontor. Jeg fikk ikke lov til å drikke vann engang etterpå, så det ble to lange, tørste timer på venteværelset med stygg smak i munnen.

Da jeg tok glukosebelastning i 2010 hadde legesekretæren sitronsyre oppi, men det varierer vel fra legekontor til legekontor. Jeg fikk ikke lov til å drikke vann engang etterpå, så det ble to lange, tørste timer på venteværelset med stygg smak i munnen.
Så rart...vann har jo IKKE noe å si for glukose og insulin nivå vel?

Sniker litt fra juni. Jeg tok glukosebelastning sist uke og da fikk jeg sukkervann tilsatt citrus, egen flaske med forseglet kork, og det var noe nytt de hadde begynt med.....smakte pyton:-( Fikk litt vann å skylle ned med, men that's it:-/

Så rart...vann har jo IKKE noe å si for glukose og insulin nivå vel?

Jeg trodde heller ikke det skulle ha noe å si, men hun skulte på meg da jeg tok opp vannflaska og sa at jeg ikke fikk lov til å drikke noe som helst før etter to timer, så da var det bare å "adlyde ordre".

Jeg trodde heller ikke det skulle ha noe å si, men hun skulte på meg da jeg tok opp vannflaska og sa at jeg ikke fikk lov til å drikke noe som helst før etter to timer, så da var det bare å "adlyde ordre".
hmmm.... det er tydeligvis veldig forskjellig praksis rundt omkring da...
Så alle tips folk gir bør tas med en klype salt :-P For alt kommer til syvende sist an på personen som møter deg...

hmmm.... det er tydeligvis veldig forskjellig praksis rundt omkring da...
Så alle tips folk gir bør tas med en klype salt :p For alt kommer til syvende sist an på personen som møter deg...

Jepp, det er nok slik. Man kan sikkert spørre 3 forskjellige leger/jordmødre/helsesøstre eller andre om noe og få 3 forskjellige svar.

Hva som gjør at man må ta denne testen da? Sukker i urinen?

Eg tar den pga høy BMI....
Skal og ta den testen og skal ha med meg en flaske eg og høre om eg kan ta en sprut oppi :)

Jeg måtte ta det i forrige svangerskap fordi jeg fikk så forferdelig stor mage med veldig mye fostervann. Da de først ikke fant noe galt med barnet, måtte jeg ta både glukosebelastning og langtidsblodsukker for å utelukke svangerskapsdiabetes.

Jeg må ta det fordi jeg fikk så stort barn sist, uten at hverken jeg eller min mann er store. Hele 1 kg forskjell på gutta mine ved fødsel og begge kom til termin.

Ok. Har høy bmi jeg også, men legen har ikke nevnt noe om denne testen...... Jaja, hun gir vel beskjed:)

Back
Topp