Glukosebelastning med nr. 2?

fiolregn

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei dere!

Jeg er i uke 28 og dette er mitt andre svangerskap. Jeg hadde helt fine verdier i henhold til referanseverdier som måles i forbindelse med første svangerskap. Mitt spørsmål er, må jeg likevel gjennomføre en ny belastning hos fastlege?

Legekontoret mitt mener at det skal jeg, men dette stemmer ikke helt med retningslinjene jeg finner.. Dersom noen av dere vet, takk for svar!

Jeg gjorde det i begge mine svangerskap, selv om alle verdier var fine begge gangene. Var pga diabetes i familie som gjorde at jeg fikk tilbudet.

Jeg har ikke fått tilbud om test denne gangen. Men jeg faller heller ikke inn under noen av kriteriene.

Hei dere!

Jeg er i uke 28 og dette er mitt andre svangerskap. Jeg hadde helt fine verdier i henhold til referanseverdier som måles i forbindelse med første svangerskap. Mitt spørsmål er, må jeg likevel gjennomføre en ny belastning hos fastlege?

Legekontoret mitt mener at det skal jeg, men dette stemmer ikke helt med retningslinjene jeg finner.. Dersom noen av dere vet, takk for svar!

hvis du hører til en av gruppene som skal testes så skal du vel det selv om det er ditt andre svangerskap? Hvilje retningslinjer tenker du på? Og hvorfor mener lege du skal ta den?

Jeg ble ikke testet med de to første (andre regler den gangen). Har spist ganske usunt og har dødt små barn på 3280/3290. Denne gangen ble jeg testet - ikke diabetes med likevel høye verdier så har regulert kosten underveis. Fikk ei frøken på 4345 :O

Så lenge du er i risikogruppa skal du testes. Nytt svangerskap og nye muligheter for diabetes eller andre ting. Jeg har tatt i begge mine selvom første var så og si perfekt måling. Er litt nasty, men er jo absolutt verdt det da :)

Det kommer vel an på om du tilhører en risikogruppe? Jeg har tatt glukosebelastning med nr. 1 nå nettopp; godt over grensen for å ta det med førstemann pga. alder (er vel da fra og med 25 år, og jeg er 40..) Så vidt jeg har forstått er det anbefalt å ta det ved senere svangerskap også dersom man oppfyller ett (eller flere) av følgende kriterier:

-Over 40 år
-Tidligere svangerskapsdiabetes
-Kjent nedsatt glukosetoleranse
-BMI over 25 før graviditeten
-Diabetes i familien (mor, far, søsken)
-Bakgrunn fra Asia eller Afrika
-Tidligere født barn med fødselsvekt over 4500 g
-Tidligere svangerskaps- og fødselskomplikasjoner som er assosiert med svangerskapsdiabetes (f.eks. svangerskapsforgiftning)

(Info hentet fra Helsenorge.no)

Synes det bare er bra med alt som kan sjekkes, egentlig? -Spesielt ting som vil endre oppfølging og behandling gjennom svangerskapet for øvrig. :)

Legen min mente jeg ikke hadde behov for testen selv om jeg er over 40, har født 2 barn for 23-24 år siden og ingen tegn på diabetes med de, ei heller noe i familien. Men så var jeg på en kontroll for andre grunner og han legen målte at mini var 13% større enn normalt så jeg tok testen likevel i uke 28, men ingen tegn til noen ting da heller. Så var jeg til vekstkontroll sist uke og de målte mini til perfekt mål og ingen vekstavvik %, så veldig vanskelig å vite når ting varierer så mye..
Om du tar testen så er det jo ikke farlig, bedre å vite enn ikke tenker jeg

Jeg skulle egentlig med nr2, men pga innstramminger (korona) så falt jeg ikke innenfor kriteriene likevel.

Sniker.

Jeg har tatt det med alle tre ungene. Risikogruppe siden min mor har diabetes. Jeg har lagt (tett) under grensen hver gang.

Jeg har tatt det med begge mine pga bmi.
Denne gangen spurte jeg om jeg måtte.
De sa at det er Ingen tvang men at det er anbefalt

Ser at jeg tydeligvis ikke har formulert meg klart nok.. Jeg har sjekket retningslinjene og havner ikke under noen av kriteriene. Men legekontoret mener at jeg likevel skal ta denne belastningen, hun i resepsjonen mente det gjaldt alle som var over 25...

Det kommer vel an på om du tilhører en risikogruppe? Jeg har tatt glukosebelastning med nr. 1 nå nettopp; godt over grensen for å ta det med førstemann pga. alder (er vel da fra og med 25 år, og jeg er 40..) Så vidt jeg har forstått er det anbefalt å ta det ved senere svangerskap også dersom man oppfyller ett (eller flere) av følgende kriterier:

-Over 40 år
-Tidligere svangerskapsdiabetes
-Kjent nedsatt glukosetoleranse
-BMI over 25 før graviditeten
-Diabetes i familien (mor, far, søsken)
-Bakgrunn fra Asia eller Afrika
-Tidligere født barn med fødselsvekt over 4500 g
-Tidligere svangerskaps- og fødselskomplikasjoner som er assosiert med svangerskapsdiabetes (f.eks. svangerskapsforgiftning)

(Info hentet fra Helsenorge.no)

Synes det bare er bra med alt som kan sjekkes, egentlig? -Spesielt ting som vil endre oppfølging og behandling gjennom svangerskapet for øvrig. :)

Ja, det var disse retningslinjene jeg mente. Jeg faller ikke inn under noen av kriteriene. Men den er grei, da ser det ut til at dama på legekontoret ikke er helt oppdatert!

Ser at jeg tydeligvis ikke har formulert meg klart nok.. Jeg har sjekket retningslinjene og havner ikke under noen av kriteriene. Men legekontoret mener at jeg likevel skal ta denne belastningen, hun i resepsjonen mente det gjaldt alle som var over 25...

Jeg er førstegangsfødende men fikk beskjed at alle over 25 år måtte ta den hvis det svarer deg på noe :)

Hei dere!

Hvis du har normal bmi, så skal du ikke trenge det.

Her ville også legekontoret at jeg skulle ta glukosetesten på nytt i mitt andre svangerskap, men jeg takket nei til det.

Back
Topp