Glukosebelastning for flergangsfødende

Da virker det som de praktiserer det litt ulikt fra sted til sted. Jeg får følge litt med, så kan jeg sikkert be om testen om det er sånn selv om jeg egentlig er glad jeg slipper ☺️
Ja jeg ble litt overrasket når han sa det fordi jeg regnet med jeg slapp det. Men men er jo greit å sjekke det selvom det er fælt å ta den..:p

Jeg har ikke hørt noe om det. Ikke i tidligere svangerskap eller dette. (De andre var i 2009 og i 2013. Da var jeg 26 år og 30 år) Er en mnd til jeg blir 38 ved termin, om det har noe å si?

Jeg tok i 2018 med datteren min. Fordi jeg var førstegangs over 25.

bestevenninnen min måtte ta i 2020 selv om hun også tok når hun fikk første i 2018. Og fikk beskjed om at alle måtte ta nå. Nye rettningslinjer.

legen min sa på kontroll at jeg ikke trengte siden jeg tok i 2018. Så virker som det praktiseres forskjellig fra sted til sted.

Har aldri tatt den. Fikk barn i 2017 og 2019, og er 32 år nå. Jordmor har ikke nevnt det så langt. Når er det man evt tar den?

Ser du var medlem av septemberbarna 2019, så da var vi gravide samtidig sist også. Derfor litt ekstra merkelig at det praktiseres forskjellig fra sted til sted.

Når det er sagt er det veldig greit å slippe så lenge alt er som det skal :)
Så koselig. :) Ja det er vedlig rart. Jeg burde testes men min svigerinne som jeg har gått gravid med samtidig vær gang og har samme JM, hun måte ikke ta glukosebelastning sist og ikke nå enda hun er 29.. Så jeg skal spørre JM neste gang hvorfor.

Jeg måtte ta glukosebelastning med første, da var jeg over 30 og da må man vel uansett. Hadde overhodet ikke antydning til svangerskapsdiabetes.

Jeg er nå 34år med nr 2 og har fått time til glukosebelastning i uke 24. Skjønner ikke helt hvorfor. Har ikke høy bmi eller andre grunner til å ta den

Legen min sa at jeg ikke trengte, at siden jeg er så kvalm hele tiden tar de heller og måler blodsukker i blodet . Men kan kanskje variere litt,jeg vet ikke.

Screenshot_20210114_105938.jpg
Her er kriteriene, fra legeforeningen. De er ganske klare, så det trengs ikke noe synsing fra leger eller jordmødre egentlig.

Anb

Anbefales står det. Man må ikke ta testen.
Nei, men kriteriene som det har blitt litt diskutert her at det virker som leger og jordmødre ikke er helt enige om er klare. Skrev aldri at man må ta testen.
Det gjelder forøvrig resten av svangerskapsomsorgen, det er ingenting man må.

Jeg har ikke hørt noe om det. Ikke i tidligere svangerskap eller dette. (De andre var i 2009 og i 2013. Da var jeg 26 år og 30 år) Er en mnd til jeg blir 38 ved termin, om det har noe å si?
Jeg hadde nok hørt med jordmor jeg, så er du helt sikker :)

Så koselig. :) Ja det er vedlig rart. Jeg burde testes men min svigerinne som jeg har gått gravid med samtidig vær gang og har samme JM, hun måte ikke ta glukosebelastning sist og ikke nå enda hun er 29.. Så jeg skal spørre JM neste gang hvorfor.
Ja, det var jo veldig rart! Jeg hadde nok hørt med JM en gang til jeg også!

Jeg måtte ta glukosebelastning med første, da var jeg over 30 og da må man vel uansett. Hadde overhodet ikke antydning til svangerskapsdiabetes.

Jeg er nå 34år med nr 2 og har fått time til glukosebelastning i uke 24. Skjønner ikke helt hvorfor. Har ikke høy bmi eller andre grunner til å ta den
Det virker rett og slett som om praksisen er litt ulik fra sted til sted. Du får høre om det er helt sikkert at du virkelig må ta den.

Jeg trodde det hadde med bmi å gjøre, ikke alder..? Jeg tok ikke med 3 første barna(da var jeg slank med bmi under 25) var aldri snakk om noen test. Men nå i dette svangerskapet er BMIen min 31:rolleyes:, så nå måtte jeg ta i uke 24..jaja.håper jeg "består".

Vis vedlegget 346097
Her er kriteriene, fra legeforeningen. De er ganske klare, så det trengs ikke noe synsing fra leger eller jordmødre egentlig.
Ser ikke ut som jeg er i målgruppen ut fra kriteriene. Nå har ikke lege eller jordmor nevnt noe om det heller for øvrig. Fikk nesten inntrykk av at det var noe de fleste ble tilbudt/opplyst om ut fra responsen i tråden :angelic:

Jeg trodde det hadde med bmi å gjøre, ikke alder..? Jeg tok ikke med 3 første barna(da var jeg slank med bmi under 25) var aldri snakk om noen test. Men nå i dette svangerskapet er BMIen min 31:rolleyes:, så nå måtte jeg ta i uke 24..jaja.håper jeg "består".
Det har med alder å gjøre, men muligens BMI også? Jeg hadde litt lavere BMI forrige gang enn nå, men er fortsatt innenfor normalen.

Ser ikke ut som jeg er i målgruppen ut fra kriteriene. Nå har ikke lege eller jordmor nevnt noe om det heller for øvrig. Fikk nesten inntrykk av at det var noe de fleste ble tilbudt/opplyst om ut fra responsen i tråden :angelic:
Nei, sånn skal det i hvert fall ikke være:) Har vært mye diskusjoner i fagmiljøene også om man faktisk skal screene så mange som man gjør i dag, så å teste flere enn disse er unødvendig :)

Var hos jordmor i forrige uke og fikk beskjed om at jeg ikke behøvde å ta glukosebelastning på nytt, siden den var fin da jeg var gravid sist (2019). Jeg kommer til å være 36 år ved fødsel, så trodde den uansett måtte tas på nytt.

Hvordan er det for dere andre?

Det syntes jeg hørtes merkelig ut! Det har jo ikke noe med hvordan det var forrige svangerskap osv.
Det er jo noe man må ta alt etter hva urinprøven man har med viser og sier. Om det er mye sukker i urinen.
Eller ut fra alder, BMI, tidligere fødsler og tidligere fødselsvekt på baby.
Eller gener, om noen i familien har diabetes eller ikke.
Men har man jo plutselig mye sukker i urinen, kan det jo hende man må ta den likevell om man har tatt det i et svangerskap for flere år siden....

BMI kan jo også ha endret seg på noen år....

Back
Topp