Glukosebelastning for flergangsfødende

Det syntes jeg hørtes merkelig ut! Det har jo ikke noe med hvordan det var forrige svangerskap osv.
Det er jo noe man må ta alt etter hva urinprøven man har med viser og sier. Om det er mye sukker i urinen.
Eller ut fra alder, BMI, tidligere fødsler og tidligere fødselsvekt på baby.
Eller gener, om noen i familien har diabetes eller ikke.
Men har man jo plutselig mye sukker i urinen, kan det jo hende man må ta den likevell om man har tatt det i et svangerskap for flere år siden....

BMI kan jo også ha endret seg på noen år....
Jeg går til samme jordmor som sist og jeg fødte 28. sept 2019, så det var ikke så lang tid mellom graviditetene. Hun har jo da også informasjon om fødselsvekt osv på førstemann. Det kan godt hende at jeg har misforstått hva hun mente med «forrige gang» og at hun også sa at prøvene nå var fine. Tok urinprøve før timen som var fin, har ikke diabetes i familien og er normalvektig mtp BMI, så det kan jo være kombinasjonen av disse tingene kanskje?
 
Jeg tok i 2018 med datteren min. Fordi jeg var førstegangs over 25.

bestevenninnen min måtte ta i 2020 selv om hun også tok når hun fikk første i 2018. Og fikk beskjed om at alle måtte ta nå. Nye rettningslinjer.

legen min sa på kontroll at jeg ikke trengte siden jeg tok i 2018. Så virker som det praktiseres forskjellig fra sted til sted.

høres rart ut da du kan utvikle svangerskaps diabetes i et svangerskap men ikke de andre men jeg vett ikke har bare gitt opp
 
Skal ta denne gangen, men kun fordi nr. 2 veide over 4,5 kg (60 g over ;)) som visstnok var en grense som var satt for å skulle ta den testen. Men er store barn i familien, eller dvs hvert fall pappaen veide mye da han ble født :D Så er ikke bekymret for noe.
 
Back
Topp