Glukosebelastning for flergangsfødende

Mary84

Forelsket i forumet
Juligull2021
Var hos jordmor i forrige uke og fikk beskjed om at jeg ikke behøvde å ta glukosebelastning på nytt, siden den var fin da jeg var gravid sist (2019). Jeg kommer til å være 36 år ved fødsel, så trodde den uansett måtte tas på nytt.

Hvordan er det for dere andre?

Jeg har aldri tatt glukosebelastning i mine to tidligere svangerskap, men skal ta det denne gang. Det skyldes mest at jeg har PCO, virker som om jordmor er litt mer oppdatert på diagnosen nå enn hun var ved forrige svangerskap i 2016/2017. Burde nok tatt det da og da barnet var gjennomsnittlig stort, men født 23 dager før termin...

Jeg er 32 ved fødsel og skal ta pga barnet hadde lavt blodsukker ved forrige fødsel.

Sniker. Jeg tok sist (2018) pga førstegangsfødende over 25 år (fylte 26 året han ble født), den var helt fin og jeg har normal bmi men legen sa at jeg skal ta denne gangen og :bag:

Dette har jeg ikke tatt før. Fyller 31 i år og fikk mitt første barn i 2019. Er dette noe alle egentlig skal ta?o_O

Jeg fikk lov til å ta testen. Tok ikke den i tidligere svangerskap, fordi jeg var 25 år.
Fastlegen mente at jeg ikke er i risikogruppe nå, men jeg har minoritetsbakgrunn (hverken asiatisk eller afrikansk, men uansett), og i hjemlandet mitt tilbys denne testen til alle gravide. I tillegg har jeg muligens PCO/PCOS, noe som kan øke risikoen. Synes det er gode nok grunner... Heldigvis ble jeg hørt.

Jeg skal ikke ta den automatisk tror jeg. Har ikke tatt den i noen andre svangerskap. :cool:

Har aldri tatt den, og dette er fjerde svangerskap. Men med null symptomer, normal BMI og normalvektige barn (sånn ca, litt små), så gidder jeg ikke. Ekstra styr! Er akkurat blitt 32, var 26 når jeg fikk første. :happy:

Var hos jordmor i forrige uke og fikk beskjed om at jeg ikke behøvde å ta glukosebelastning på nytt, siden den var fin da jeg var gravid sist (2019). Jeg kommer til å være 36 år ved fødsel, så trodde den uansett måtte tas på nytt.

Fikk samme beskjed som deg, eg blir også 36 år. Det var ikke nødvendig for eg var innom normalen på alle punkter og fikk det ikke forrige svangerskap.

Tenker det er helt okei!

jeg "må" ta den på nytt selv om jeg tok den i 2019 og den var perfekt. Ingen MÅ ta den testen bare så dere veit det. det er anbefalt. jeg har litt lyst å si nei takk. siden det er så kjedelig å ta testen og syntes det er unødvendig. men så utdanner jeg meg som sykepleier så .. føler jeg må... men vil presisere at du MÅ ikke ta den!

Sniker. Jeg tok sist (2018) pga førstegangsfødende over 25 år (fylte 26 året han ble født), den var helt fin og jeg har normal bmi men legen sa at jeg skal ta denne gangen og :bag:
Da virker det som de praktiserer det litt ulikt fra sted til sted. Jeg får følge litt med, så kan jeg sikkert be om testen om det er sånn selv om jeg egentlig er glad jeg slipper ☺️

Fikk samme beskjed som deg, eg blir også 36 år. Det var ikke nødvendig for eg var innom normalen på alle punkter og fikk det ikke forrige svangerskap.

Tenker det er helt okei!
Da er det flere steder som praktiserer det sånn, greit å vite. Så lenge alt er som det skal syns jeg det er helt fint å slippe å ta den testen en gang til ;)

jeg "må" ta den på nytt selv om jeg tok den i 2019 og den var perfekt. Ingen MÅ ta den testen bare så dere veit det. det er anbefalt. jeg har litt lyst å si nei takk. siden det er så kjedelig å ta testen og syntes det er unødvendig. men så utdanner jeg meg som sykepleier så .. føler jeg må... men vil presisere at du MÅ ikke ta den!
Ser du var medlem av septemberbarna 2019, så da var vi gravide samtidig sist også. Derfor litt ekstra merkelig at det praktiseres forskjellig fra sted til sted.

Når det er sagt er det veldig greit å slippe så lenge alt er som det skal :)

Jeg fikk beskjed om jeg kunne ta den vist jeg ville i uke 24 meine eg det var. Ble anbefalt å ta den. Har aldri tatt den før og blir 35 ved fødselen

Back
Topp