Glukosebelasning

Monolit

Betatt av forumet
Er det noen av dere som har, eller skal, gjøre dette?

Forsto det slik på JM at de som hadde en BMI over 30 (eller var det 35) MÅ gjøre dette. Hun blei overrasket over at legen ikke hadde nevt dette for meg....

Det har ikke jordmora nevnt for meg i det hele tatt... Og jeg har vært hos henne maaange ganger allerede....

Hva går det ut på?

Tilhører ikke her, men tenkte å svare likevæll :) Dem anbefaler å ta glukosebelastningstest om bmi er over 30. Det er for å evt finne ut av svangerskapsdiabetes. For hvis man er overvektig er det en større risiko. Annen grunn til å ta testen er om det er mye diabetes i familien. :) Kan være flere grunner, men var det jeg fikk beskjed om i alle fall :) Håper det hjalp noe :)

Så strengt tatt er det bare en blodprøve for å sjekke glukosen?
I såfall har jeg allerede gjort det, og det er flott :-)

Jeg hadde trodd det var nok å sjekke langtidsblodsukkeret og ta jevnlige målinger av blodsukkeret, men er vel kanskje greit å ta glukosebelastningstest dersom man er i risikogruppen for å utvikle svangerskapsdiabetes.
Du kan lese litt mer om svangerskapsdiabetes og glukosebelastningstest på babyverden sine sider (http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Komplikasjoner-og-forebygging/Svangerskapsdiabetes/) og hos nettdoktoren (http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/graviditetdiabetes.php)

Da har jeg ikke tatt sånn test :-p
Men vi har sjekka blodsukkeret mitt, og det er helt fint.
Urinen er også fin,  ikke noe sukker eller andre ting der :-)

Nå er jeg både overvektig, og arvelig belasta med tanke på diabetes, så jeg følger godt med på signaler fra kroppen uansett :-)
Veldig kjekt med link på dette temaet synes jeg. Greit å få lese om ting man ikke tenker på å spørre om ;-)

Det er forskjellig praksis rundt om kring i landet. I Hedmark så "tvinger" de alle med BMI over 30 til å ta glukosebelastning. Mens her i Bergen har ingen nevnt dette for meg hverken sist gang eller nå. Jeg mener at så lenge man ikke har noe tegn på sv.diabestes så er det vel unødvendig å ta slik test bare pga vekt.

Slik glukosebelastningstest går ut på at man møter fastende på legekontoret og måler blodsukkeret, så drikker man et glass med sukkerdrikke som de blander ut til deg og måler blodsukkeret 2 timer etter man har drukket det glasset for å se om blodsukkeret er gått ned til normalnivå..
Jeg tok det i forrige svangerskap fordi jeg plutselig ble så stor på sf målet, men blodsukkeret var heldigvis fint =)

Tusso86 skrev:
Slik glukosebelastningstest går ut på at man møter fastende på legekontoret og måler blodsukkeret, så drikker man et glass med sukkerdrikke som de blander ut til deg og måler blodsukkeret 2 timer etter man har drukket det glasset for å se om blodsukkeret er gått ned til normalnivå..
Jeg tok det i forrige svangerskap fordi jeg plutselig ble så stor på sf målet, men blodsukkeret var heldigvis fint =)

Godt forklart...

JM sa legen burde hatt tenkt på dette, at ALLE med BMI over 30 MÅ!
Da jeg skulle avtale tid ang dette, ønsket legen at jeg kom innom han i samme slengen, men at dette tror jeg ikke er vanlig praksis...
En annen ting JM sa det var det at denne prøven kunne gi en pekepinn på fremtidig helse også, om jeg er disponert eller ikke. Jeg blir å forlange å få ta den uavhengig av hva legen sier om urin og tidligere blodprøver/ blodsukker osv... Jeg vet jeg har krav på den så...

hvorfor har du apparat hjemme?

JM sa man måtte, ikke vet jeg... Jeg synes det bare er flott at hun minner på legen om slike ting... Det er viktig for meg uansett hvor ekkelt d måtte være emoticon
...og som flere sier her praktiseres det ulikt i det ganske land

Jm nevnte det for meg,-men legen har ikke nevnt noe om det..Har ikke noe sukker i urinen..Normalt sukker til vanlig..Håper å slippe for jeg synes det høres forferdelig å  måtte drikke noe søtt skvip..haddevært så fint om det kunne gjøres med en enkel blodprøve..Får jo ikke ned flytende gaviscon engang..Så da tror jeg det skvipen der kommer kjapt opp,-om det i det hele tatt kommer ned....Fysj..

Jeg er ikke overvektig eller noe sånt, men jeg måler også blodsukkeret mitt hjemme av og til (noen ganger i året). Har apparat som jeg måler med. Koster ikke så mye med selve apparatet (ca.50 kr+ at man får med ca. 10 strimler og lansetter), men er teststrimlene og lansettene (de til å stikke med) koster en del når man skal kjøpe mer av det.
Syntes det er greit å måle av og til bare for å sjekke at blodsukkeret fremdeles er greit :-)

Glukosebelasting skal tas i uke 24 og uke 28 fikk jeg beskjed om i dag, så da går jeg til legen med kun bihulebetennelsen i morgen :)

Jeg har ikke hørt noe om det og har bmi over 30. Var vel på grensen sist, men målte aldri. Denne gangen skal jeg på kontroll hos legen i uke 24 fordi jordmor er sykmeldt, så da får vi se.

Da ble det til at jeg må ta glukosebelastning. Av to grunner.. Både det at jeg er overvektig, og fordi jeg er arvelig belasta. Faren min har diabetes, og mora hans og søstera også... Så da får jeg ringe legen når han kommer tilbake fra ferie til uka :-p

bakemamma skrev:
Da ble det til at jeg må ta glukosebelastning. Av to grunner.. Både det at jeg er overvektig, og fordi jeg er arvelig belasta. Faren min har diabetes, og mora hans og søstera også... Så da får jeg ringe legen når han kommer tilbake fra ferie til uka :-p

Når fikk du beskje om å ta?
Da jeg var ved Unn Tromsø fikk jeg beskjed om å ta dette i uke 24 og 28, da det vanligvis utvikler seg i denne tiden av svangerskapet.

Jeg skal ringe legen til uka allerede. Jordmor sa jeg burde det så fort som mulig. Og hvis den er negativ, skal jeg ta en gang til seks uker etterpå. Fikk med noe brosjyre greier på det...

Hmm merkelig!
Ser at alle dere her har fått beskjed om BMI over 30, men her hos hos praktiserer de over 25. Jeg lå på 27, så jeg skal inn å ta sånn glukose greier i uke 28. Sist svangerskap fikk jeg beskjed om at dette var noe jeg MÅTTE gjøre, men nå fikk jeg beskjed av jordmor at de anbefalte meg å gjøre det.

bakemamma skrev:
Jeg skal ringe legen til uka allerede. Jordmor sa jeg burde det så fort som mulig. Og hvis den er negativ, skal jeg ta en gang til seks uker etterpå. Fikk med noe brosjyre greier på det...

Rart at det er så forskjellig fra hvor man bor...
Hva sier brosjyren da?

Den sier i grunn ikke mye..
Bare at den skal utføres så tidlig som mulig i svangerskapet, og gjentas ved uke 28-30 hvis negativ første gang.

Også står det litt om hva slags oppfølging det er ved de forskjellige mulige svarene på prøva...

Back
Topp