Glucosebelastning

Plexy

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2015
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Hei dere flergangsgravide. Er det noen av dere som har gått gjennom glucosebelastning? Bmi'en min er akkurat i grenseland, så de vil jeg skal ta en etterhvert. Kan erindre å ha hørt litt om det tidligere, og at det var helt forferdelig.. Noen som syns det gikk greit, eller er det noe å grue seg til?
Pluss med dette er ekstra ul oppfølging da :P

Jeg tok det sist. Jeg er ganske rund og god, så derfor jeg måtte ta :P

Det var helt jævlig, ja, men det var mye fordi jeg var kvalm helt til uke 22 (tok i GB i uke 20). Det er ikke så mye man skal drikke, og det smaker helt ok. Som regel kan du velge mellom appelsin- eller sitronsmak.
Det er å sitte der i 2 timer som er verst, men det går helt fint. Ta med deg noe å se på/lese i, evt strikke litt.

Ville ikke brukt så mye tid på å grue meg :) Jeg må garantert ta en glukosebelastning denne gangen også.

Jeg tok det også sist, må garantert denna gangen også :-P men synes ikke det var så ille, verste er som Chriztine skriver, å sitter der i 2 timer etterpå, men ta med ei bok så går det greit :-)

Tok to ganger sist å må sikkert denne gangen også..
Kvalmt å drikke sukkervann,men det er over på ett par timer så det går bra:)

OK, får belage meg på å sitte der og kose meg med strikking da :P Litt kvalme skal jeg nok klare å takle :)

Hei dere flergangsgravide. Er det noen av dere som har gått gjennom glucosebelastning? Bmi'en min er akkurat i grenseland, så de vil jeg skal ta en etterhvert. Kan erindre å ha hørt litt om det tidligere, og at det var helt forferdelig.. Noen som syns det gikk greit, eller er det noe å grue seg til?
Pluss med dette er ekstra ul oppfølging da :P
Var ikke så ille for min del :-)

Jeg måtte ta glukosebelastning pga litt sukker i urin. Prøvene var fine da. Det går helt fint. Er bare ikke gøy å faste når man er gravid og ekstra sulten :P pluss sukkervann ikke er godt i det hele tatt, men er likevel ikke noe å grue seg til :)

Jeg har tatt to stk i alle mine 3 svangerskap (så det blir vel totalt 8 ganger med dette).

Jeg har helt normal bmi, men må ta siden jeg slo ut på glukosebelastningstest i første svangerskap fordi jeg var med i et forskningsprosjekt hvor det ble rutinemessig målt.

Hadde kun svangerskapsdiabetes i første svangerskap og har ikke fått det igjen, men nå er jeg en del kilo lettere enn jeg var før jeg fikk barn og da.

Det er litt ubehagelig, mitt tips er å bare tømme alt i en slurk og ikke dra det ut mer enn nødvendig. Ta med ei god bok eller noe til de 2 timene.

Jeg har tatt pga store barn. Går helt greit. Last ned en film eller noe på mobilen/nettbrett. Ta på hodetelefoner og prøv å lat som at du ikke er tilstede de neste to timene. Gikk helt fint sist. Eneste gangene jeg merket kvalmen var når de på legekontoret sjekket om det gikk bra med meg.

Jeg har tatt det i begge mine tidligere svangerskap og tok i går også :-/ Er ikke godt på tom mage og gjerne kvalm... men det har gått fint altså. Lurt å ta med noe tidsfordriv for er kjedelig på legekontoret i 2 timer ;-)

Jeg har tatt fordi legen trodde det var rutine på svangerskapskontroll:arghh: Var ikke ille, jeg satt ikke to timer på legesenteret! Dro ut og kom tilbake etter 1,5 t. Hun sa det var greit :happy:

Tok det sist, gikk helt greit :)

Er det det samme som "i faresonen for svangerskapsdiabetes"? For legen sa at vi etterhvert må ta noen tester siden jeg fremdeles har mye igjen etter førstemann, hu kom 8/6-15 og veier nå 96 kg.

Det er det værste jeg har vært med på. Hadde ekstrem svangerskapskvalme og måtte da spise nesten med en gang om morgenen. Men da å faste og så få den ekle gugga var bare helt jævlig :D :D

Er det det samme som "i faresonen for svangerskapsdiabetes"? For legen sa at vi etterhvert må ta noen tester siden jeg fremdeles har mye igjen etter førstemann, hu kom 8/6-15 og veier nå 96 kg.

Ja, de vil sjekke blodsukkeret om det blir forhøyet etter den sukkerdrikken :)

Hva er grensa for at man må ta noe slikt?

BMI over 30.

Tullete når den bmiutregninga ikke er helt på nett noen ganger. Den tar jo ikke høyde for muskelmasse vs fett, eller tung/lett benbygning. Nå er ikke jeg noen sylfide, men jeg er ikke så stor heller. Ikke større enn forrige svangerskap heller. Men det er greit, jeg tar det på strak arm :) :)
Får pakke med meg strikking eller noe :D

Ah, bare og forberede seg med andre ord. Bmi på 35 her.

Jeg har tatt fordi legen trodde det var rutine på svangerskapskontroll:arghh: Var ikke ille, jeg satt ikke to timer på legesenteret! Dro ut og kom tilbake etter 1,5 t. Hun sa det var greit :happy:
Litt merkelig at du kunne gå ut,sånn som jeg har forstått det så skal man holde seg mest mulig i ro i de to timene:)

Litt merkelig at du kunne gå ut,sånn som jeg har forstått det så skal man holde seg mest mulig i ro i de to timene:)
Jeg dro hjem så jeg gjorde jo ikke så mye, sofaen er bedre enn legekontoret:) kan godt hende hun sa noe om det, men jeg kan ikke huske det. Jeg orket i hvertfall ikke å gjøre så mye uansett, så det begrenset seg vel egentlig selv. Hvorfor skal man holde seg mest mulig i ro?

Jeg hadde 25 bmi når jeg slo ut på glukosebelastningstesten. De 3 andre svangerskapene hvor jeg ikke har fått diabetes har bmi ligget på 21-23. Så for meg personlig ligger "grensa" lavere.

Back
Topp