Glemt folat !

minlilleengel

Første møte med forumet
Jeg glemte folat i går, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre? Går det bra om jeg bare glemmer det en dag?Jeg har tatt folat for i dag, men jeg skal vel ikke ta dobbelt opp i dag? Det står jo på pakken at jeg ikke skal ta mer en annvist
 
Du trenger helt sikkert ikke bekymre deg over det!
En dag med mindre folat kommer ikke til å ha noe å si :)
 
Det går helt bra. Bare fortsett å ta hver dag;-)
 
Det går kjempe bra. Før tokk dem ikke folat en gang. Så at du har glemt en dag går greit =) Husk at du bare skal gå på det i 3 måneder!
 
jeg har ikke tatt folat en gang så:P
... legen glemte faktisk å gi beskjed frem til uke 11 å da var det ikke vits å begynne på det...
 
Skal man gå på det i BARE 3 mnd? Jeg er nå 14 uker på veg og tar det nå daglig sammen med de andre vitaminene som er i den pakken jeg kjøpte på apoteket som inneholder alt man trenger når man er gravid. Står ingenting der om at man ikke skal ta det i andre trimester..
 
jeg har ikke tatt det i detheletatt jeg.-.... legen min informerte meg ikke så da viste jeg det rett og slett ikke....
 
Min lege sa at jeg godt kunne fortsette å ta folat til og med uke 14, så da har jeg tenkt å gjøre det. Men hører det er forskjellige råd som gis "der ute". Om man glemmer å ta pille nå og da tror jeg ikke har noen ting å si,  men syns det er veldig synd at noen leger glemmer å videreformidle viktig informasjon til gravide!
Det anbefales jo å ta folat både i forkant av graviditet og underveis i graviditeten, men samtidig, har man ikke tatt så er det jo lite man kan gjøre med det. Krysser fingrene for at alt er ok inni magene hos oss alle, enten vi har tatt folat eller ikke :)
 


Strawberry skrev:
Skal man gå på det i BARE 3 mnd? Jeg er nå 14 uker på veg og tar det nå daglig sammen med de andre vitaminene som er i den pakken jeg kjøpte på apoteket som inneholder alt man trenger når man er gravid. Står ingenting der om at man ikke skal ta det i andre trimester..



Det er anbefalt å begynne med folat fra denne dagen man slutter med prevensjon og prøver å bli gravid, og fortsette i hele 1. trimester. Ikke nødvendig lengre enn det, for det er i de første tre månader alle organer dannes og formes og det er da hjernen og ryggmargen trenger folat. Kan tenke meg at lege sa at man skulle ta det til 14 uke for hvis man ikke har vært på tidlig ultralyd eller har sikker el dato, så hender det jo at man tror at man er 12-13 uker på vei, og så er det faktisk bare 11 eller noe sånt.
Strawberry, vær forsiktig med disse vitaminer for gravide, for de er laget i 2 versjoner, en type for dem som planlegger  graviditeten og til og med 1. trimester, og andre for gravide fra og med 2. trimester. Behovet for diverse vitaminer og mineraler endrer seg under graviditeten, så sjekk hvilken pakning spiser du nå. Hva er det du tar forresten ? Jeg brukte Gravitamin før, men dem selges ikke lengre på norske apotek, så nå et der Gravid og Ammende fra Lifeline Care..
 
Jeg synes ikke det er riktig å bagatelisere folat i svangerskapet, det er jo forsket på og bevist at det forebygger ryggmargsbrokk. Å glemme en tablett gjør ingen skade, så minlilleengel du trenger ikke være bekymret for det, men ikke kutt det ut , eller ikke slurv med det for det er viktig å ta.
Synes forresten det er bekymrende at så mange leger glemmer å informere om så viktige ting. Virkning av folat har vært kjent i flere år nå, så man skulle tro at alle interesserte burde vite når og hvor mye man skal ta, og at vi gravide ikke har god nok informasjon om det, er det bare tegn på at man burde faktisk komme seg til lege eller snakke med jordmor så snart man tester positivt. Behover ikke å ta full  kontroll pakke med en gang, men litt info om hva er anbefalt eller frarådet er greit å få.
 
slik jeg tenker, før i tiden visste de ikke om alt dette her greiene en gang, slik jeg ser på det så har vi ikke tatt skade av det, overlevde de før uten, så overlever vi nå uten..

kroppen fungere helt likt som før i tiden..
 
Jeg har heller ikke tatt folat. Fikk heller ikke beskjed av legen.
Har et ganske sunt og variert kosthold, så regner med at jeg har fått i meg noe gjennom maten :)
Er jo som dere sier, de visste ikke noe om det i gamledager. De hadde jo ikke ultralyd engang, men friske barn fikk de! :D 
 
Jeg har heller ikke tatt folat. Fikk heller ikke beskjed av legen. 
Har et ganske sunt og variert kosthold, så regner med at jeg har fått i meg noe gjennom maten :)
Er jo som dere sier, de visste ikke noe om det i gamledager. Masse vitaminpiller tok de heller ikke, men friske barn fikk de! :D
 
Virkelig trasig at legene glemmer å informere om viktigheten av Folat :-( Her fikk vi info hefte om folat og sånt med oss fra apoteket da vi kjøpte den første graviditets testen, den var negativ, men da hadde vi all info så da kjøpte vi folat som jeg spiste fra da av og fram til uke 14 :-)
 
Det gjør ingenting:-)
 
Pakken med vitaminer for gravide skal kun brukes de 12 første ukene, etter det skal du gå over til gravid og ammende :). det står på forsiden av pakken.
 
Ja som mange sier her går det bra en dag, men vil anbefale å ta det ut svangerskapet! grunnen er at de forsker fortsatt på deg og er jo ikke lenge siden de fant ut at det hadde en betydning på språket til ungen.

Og til alle her med innstilling de greide det jo før i tiden sp vil jeg at dere skal tenke på hvor mange dødfødsler og spontanaborter de hadde, vi har rettnings linjer av en grunn for å forhindre dette!!! Og de som vil risikere å få en dødfødt unge fordi de var slappe i svangerskapet syns jeg burde tenke og lese mer!!!
Unnskyld blir faktisk litt irritert
 
Det anbefales å bruke folat når man planlegger å bli gravid for så å fortsette i 3 måneder etter man er blitt gravid. Det er pga ryggmargsbrokk....å den lukker seg i begynnelse av svangerskapet. 400ug er det som anbefales daglig. Nå vet jeg ikke hvor langt du er kommet i sv, men om man glemmer 1 dag så skal ikke det ha noe å si.

Folat brukes i vanlig multivitamintillskudd, men da er det bare 200ug som er anbefalt. 
 
Back
Topp