glem det

Syns det er et bra forslag jeg, selvfølgelig kommer det mye an på de forskjellige situsjonene, men like vel.

Syns også barna bør ha mer å si, særlig når det kommer til hvem de vil bo hos.

Husker når jeg var 12 og bror min 14 år, da bestemte mamma seg for at hun skulle flytte til akershus fra molde, det var ikke pappa`n min særlig begeistret for, og siden jeg og bror min lenge hadde snakket om at vi ville flytte til pappa, bestemte vi oss for å ha et møte med mamma om det, og siden både jeg og bror min var over 12 år ble vårt ord ekstra vektlagt, så mamma`s protester ble ikke hørt like mye som før. Har fått vite i ettertid at pappa hadde prøvd før, men da var det bare bror min som kunne få flytte, siden han var over 12 og ikke jeg, så han valgte å vente til jeg også var over 12, siden bror min ikke ville flytte uten meg.

Vi flyttet mye opp gjennom oppveksten, men fram til da hadde både vi og pappa bodd i møre og romsdal, så reisen til pappa ble ikke så lang. Og siden pappa hadde bodd på sammen plassen så lenge, hadde jeg og bror min fått et ganske bra nettverk av venner hos pappa, vi hadde faktisk flere venner der, en hos mamma. Så det var helt uaktulet for oss å flytte til en helt ny plass og begynne på nytt igjen.

Så jeg ville heller hatt et lovforslag der barnas ord bør telle mer, før de fyller 12 år, vet ikke om de har gjort noe med det enda, men håper de gjør det. Hadde det vært sånn før, kunne vi flyttet til pappa tidligere og mye faenskap kunne vært spart.[>:]

ORIGINAL: astrone

med tanke på barna,så er det flott....synst jeg!
tenk da...kjipt å måtte pendle halve Norge for å besøke noen av sine foreldre.
Det er min mening[:)]

Er så enig..

Vet om et tilfelle der mora flytter til Nord-norge m barnet og har aldri penger.. så da kan man vel bare tenke seg selv hvordan det er for faren... koster på en formue for å få sett barnet sitt. [>:]

ORIGINAL: *MissMaya*

ja men da må det jo gå begge veier..at mor med omsorg kan nekte far å flytte?

et bra poeng!

Både ja og nei. Syns jo at det e litt drastiskt at den ene skal bestemme hvor den andre skal bo, men så er då å mange barn som lider under at den ene av foreldrene flytter langt unna. Sønnen min har lidd masse under det at faren flytta langt unna, det har han gjort i 15 år nå: Besøker faren 2 ganger i året å di har ett veldig anstrengt far/sønn forhold, å det syns æ e veldig trasig for sønnen min. Men heldigvis så har stepappaen hans gitt han alt han har savnet di årene heldigvis. Æ hadde aldri kunna flytta så langt unna at æ ikkje kunne ha fådd sett ungene mine hver uke, aldri.

enig!!!

ORIGINAL: Mizz__86

syns det er veldig bra. for barnet sin del, barnet har rett til å treffe begge like mye uten å måtte reise langt syns no jeg. så syns de skal begynne med det jeg. for det er ikke faren det går så mye ut over om mor og barn flytter. det er barnet man skader med å gjøre dette mener no jeg.

må jo huske, at det ikke er foreldrene som har rett på samvær med barnet, men barnet som har rett på samvær med begge foreldrene
'

signerer..støtter forslaget jeg

så lenge man har delt omsorg, syns jeg ikke man bare kan velge å flytte langt av gårde uten å avtale og bli enig med barnets far / mor

ORIGINAL: new louis

joda,er enig for barnas skyld såklart..men hva med situasjoner der f.eks mor som har daglig omsorg ikke får seg jobb på plassen hun bor,eller trenger en ny start,og så sitter far og enda er bitter over bryddet eller pga en ussel krangel og så bestemmer seg for å nekte. så tvinger han mor til å bli sosial klient eller verre. syns ikke noen skulle kunne nekte meg å flytte hvis det var det jeg ville. helt sykt

da får du flytte og la barnet bli for det er ditt valg rett og slett barnet skal ikke lide for din skyld.

så jeg skal da måtte la mitt barn være igjen hos en narkoman far som er voldelig og ikke klarer å ta seg av seg selv? eller skal barnevernet ta over omsorgen? fortell meg hvordan det kan være det beste for barnet

Syns du er litt kort nå!! for man tar jo utgangspunktet i at begge foreldrene er normale ikke narkomane eller voldelige av annet slag.. om dette var det utgangspunktet du ville ha meningene utifra så får du si det med en gang. Systemet vil nok ikke være så snevert at det pålegger deg og bo oppå en mann som er narkoman eller som er voldelig. forslaget er vel mere myntet på og bygge oppunder den nye loven om at man har automatisk 50% av barnet. Og jeg vet at mange mødre føler de er mere berettiget sitt barn hvorfor vet jeg ikke men ofte er det slik og jeg syns det er helt feil.  en situasjon som din så vil det jo falle seg naturlig at du som den beste foreldre skal ha barnet og dertil må kunne flytte om dette bidrar til at det kan skape en bedre hverdag for deres barn. Om han ikke hadde vært slik syns jeg ikke du bare kunne flytte fordi du vil så lenge far kan ivareta barnet like bra som deg.
Men argumentasjonen din faller til kort når det kommer til om lovforslaget er bra eller ikke for din situasjon tilsier at han ikke er egnet og automatisk vil miste retten til og råde over et lie barns liv.

Jeg syns forslaget er helt knall! Min mor tok med meg og mine 2 andre søsken og flyttet til hamar. Hadde møtt min eks stefar som var fra hamar. Og hun ventet en liten med han. Hun rev oss opp fra famile og venner. (jeg var 7 år, bror på 9 og en søster på 13) Min far bodde fortsatt i nord norge. Etter masse tull ble vi nektet å møte min far! Pga stefar. Noe som aldri hadde skjedd om vi fortsatt hadde bodd i tromsø. Jeg så ikke min far på 3-4 år. Før han bestemte seg for å flytte etter. Han også ble revet opp fra alt.
Så jeg syns det forlaget er kjempe bra! Håper virkelig det blir tatt i bruk.

Synes det er en flott ting for barna..!

Men er vi ikke voksne mennesker som kun flytter fordi man MÅ og ikke fordi man ikke vil bo i samme kommune som bf/bm?

Back
Topp