Gjenbruk av madrass

*Butterfly*

Glad i forumet
Junilykke2018
Vårspirene 2021
Hvordan er det der egentlig. Det sies at søsken fint kan arve av hverandre men kan jeg arve av veninne feks eller er det dumt? Anbefalingene er å kjøpe ny sånn jeg har forstått det.. føles bare så unødvendig når det skal brukes i en vugge kun noen måneder..

Hvordan er det der egentlig. Det sies at søsken fint kan arve av hverandre men kan jeg arve av veninne feks eller er det dumt? Anbefalingene er å kjøpe ny sånn jeg har forstått det.. føles bare så unødvendig når det skal brukes i en vugge kun noen måneder..
Jeg kjøpte brukt vugge hvor det fulgte med madrass. Siden vuggen er såpass liten fikk jeg plass til madrassen i vaskemaskinen, så da har jeg valgt å bruke den (visste i tillegg at den bare var brukt under lammeskinn og i kort tid).

Her blir det arv. Madrassen er kun brukt med overmadrass, og stort sett har hun sovet i vår seng anyways.

Her blir det arv. Madrassen er kun brukt med overmadrass, og stort sett har hun sovet i vår seng anyways.

Samme her. Sov vel i bedside crib et par ganger ellers i vår seng. Blir vel fort samme løsning på neste mann også

Tenker at det er greit å arve av søsken, men ellers ville jeg kjøpt ny. Googlet litt, og fant dette:

Ikke la spedbarnsmadrasser gå i arv
Både Astma- og Allergiforbundet og Landsforeningen uventet barnedød mener at man ikke bør la barna arve madrasser.

En godt brukt madrass er ofte blitt mykere med tiden, og anbefales derfor ikke. Dersom barnet kommer over på magen risikerer barnet å få nesen «gravd ned» i madrassen, og pusteforholdene blir dårlige. Brukte madrasser kan i tillegg ha rester fra gammelt babyoppkast, urin og lignende, som kan gi en uheldig og fremmed bakterieflora barnet puster inn dersom det ligger på magen, skriver Landsforeningen uventet barnedød på sine nettsider.

De understreker imidlertid at risikoen for krybbedød om man arver madrass er veldig liten, så lenge madrassen ikke er slitt, myk eller skitten.

Jeg tror den jeg skal ha er såpass liten at den går i vaskemaskinen[emoji848] Men hvor myk den er etter flere bruk vet jeg ikke.. vil ikke være hysterisk heller

Jeg kan ikke se for meg at madrassen har blitt noe særlig slitt og myk av at et barn på under 12 kg har sovet på den? De veier jo nesten ingenting.

Kan ta av trekket på madrassen vi har for å vaske. I tillegg har vi alltid brukt overmadrass/madrassbeskytter og babynest når han var liten.

Har også kjøpt en bed side crib brukt med madrass. Der kan jeg nok vaske hele madrassen og kjøpe ny madrassbeskytter. Må se ordentlig på den kjenner jeg, men der har det jo sovet et enda mindre og lettere barn.

Her er den arvet av søsken. heile 3 stk har brukt den før babis får den.
Syns det er litt for hysteri rundt den madrassen. Hadde nok gått greit å arvet fra søskenbarn til babyen, men ikke fra fremmede.
Kan jo ta av trekket rundt madrassen for å vaske den.

Jeg fikk en moseskurv fra en venninne,med en brukt madrass, som jeg brukte til guttungen. Det var bare en tynn liten madrass med et plasttrekk på, så jeg vasket den med en varm klut. Dessuten lå han alltid i babynest i kurven, så jeg synes ikke det var noe problem. Han brukte bare kurven noen få måneder.

Men jeg fikk låne en bed side crib av en annen venninne, og da kjøpte jeg ny madrass. Der skulle han tross alt ligge mye, og ikke alltid i nestet.

Back
Topp